Gå til innhold

Kompaktkamera som er god på makro (for nybegynner)

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et lite kompaktkamera som jeg kan bruke til å ta bilder av insekter, blomster og blader når jeg går på tur i skogen.

Kameraet må være så lite at det faktisk blir med meg ut på tur, raskt og enkelt å bruke.

Er det noen som har tips til hva slags kamera som kan passe?

Vi har et Canon Ixus 750 hjemme nå, og dette føler jeg er altfor dårlig på makro til å dekke behovet mitt. Har tidligere hatt et Nikon-kamera som ga mye bedre biler, men dette hadde såpass dårlig byggekvalitet at det gikk i stykker etter et år...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg reknar med du har tenkt over speilrefleks? Greit at eit kompaktkamera er mindre og meir kompakt (som namnet tilseier) men framleis. Det er så utruleg mykje kjekkare at du knapt vil tru det. Då er du DU som tek bildet og ikkje kameraet. Dessuten finn du makrolinser i bøtter og spann. Bare tenk på det. Om det ikkje vare evig har du definitivt meir moro med det.

Berre et tips.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vurdert speilrefleks, og funnet ut at hvis kameraet er for stort til å få plass i bukselomma, så kommer jeg aldri til å gidde å ta det med meg på tur.

Jeg hadde et nikon-kamera med 3 megapiksler og 3x optisk zoom som jeg kjøpte for 4-5 år siden. Dette ga meg mange fine makro-bilder inntil det gikk i stykker. De bildene jeg fikk med det kameraet er veldig mye bedre enn makro-bildene jeg får med canon ixus 750, så jeg håper de fortsatt lager kompakt-kameraer som kan ta brukbare nærbilder.

Jeg har vurdert Canon Ixus 970, nærgrense og zoom ser jo ganske lovende ut?

Lenke til kommentar

Valget står nå mellom Canon Ixus 970 og Nikon Coolpix P5100.

970 har iflg spesifikasjonene makroområde ned i 2 cm, mens P5100 har 4 cm.

Vil dette si at 970 er bedre på makro, eller er det som i data og tv-bransjen, at tekniske spesifikasjoner sier minimalt om den opplevde kvaliteten?

Edit: Etter å ha sett litt rundt ser jeg at Canon PowerShot A720 IS

også kan være et aktuelt kamera. Mye zoom og nærgrense på 1 cm.

Noe negativt jeg bør være klar over her?

Endret av Bergtora
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at jo flere tester jeg leser, desto oftere skifter jeg mening...

Etter å ha surfet enda mer rundt har jeg begynt å falle mer og mer for Panasonic TZ5.

214 gram og 10x optisk zoom ser koselig ut :)

Tok en del bilder med ixus 750 i helga og ser at største problemet mitt er uskarpe og blurete bilder av objekter i bevegelse, spesielt når jeg prøver å ta bilder innendørs uten blitz (sportsarrangement der vi ble frarådet å bruke blitz for å ikke forstyrre konsentrasjonen til utøverne)

Optisk bildestabilisator er noe jeg virkelig trenger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...