Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye luft skal jeg ha i mine dekk 235 /35 R19

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp til dette.

Hvor mye luft skal jeg ha i mine dekk 235 /35 R19?

Bilen er en 2000 mod Audi A4 1,6.

På oversiktene på bensinstasjoner står ikke min størrelse oppført. Bare det orginale.

Håper noen kan gi et kjapt svar på dette :)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm blir litt usikker her, Er vel litt forskjell på #tipper" 2,1 og "nærmere" 2,8.. HeHe :-)

Er det ikke noen som vet mer nøyaktig hva jeg skal ha?

Eller bekrefte at jeg skal ha ca 2,1 eller 2,8 :-)

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Verkstedet som så på spissinga mi i dag mente på at 2,5 bar forann og 2,4 bar bak va passe.

Tevo dekk (Ålesund) som skifta dekk mente på 2,9 men når e sjekka etterpå var det ca 3 bar, vertfall ifølge Statoil sin måle

Alle sier forskjellige tall så er fryktelig vanskelig å vite hva man skal gjøre.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Spørs veldig hva slags dekk det er. Er det snakk om billige og harde dekk, kan man mer enn gjerne ha i 3.0 bar (44psi).

Mykere dekk varierer veldig, noen av de har veldig lett for å slite midten uansett trykk, rett og slett fordi de er svært myke (meget vanlig bl.a ved piggfrie vinterdekk av den gode typen). Så man blir nødt til å kompensere for allerede ujevn slitasje ved å ha i mindre luft enn anbefalt.

Det er ikke alltid enkelt å slite lavprofildekk jevnt.

Lenke til kommentar

Har aldri hørt at myke dekk sliter mer i midten..

Tvert imot, de vil slite der tyngden er nærmest, altså ytterkant innvendig og utvendig..

Har heller aldri hørt at dyrere vinterdekk sliter mer i midt ved vanlig lufttrykk, tvert imot der også..

Dette er noe jeg av erfaring med egne dekk (Blant annet Conti WinterVikingContact 3 og Nokian Hakkapelitta RSi) kan si er helt sikkert..

Lenke til kommentar
Har aldri hørt at myke dekk sliter mer i midten..

Tvert imot, de vil slite der tyngden er nærmest, altså ytterkant innvendig og utvendig..

Har heller aldri hørt at dyrere vinterdekk sliter mer i midt ved vanlig lufttrykk, tvert imot der også..

Dette er noe jeg av erfaring med egne dekk (Blant annet Conti WinterVikingContact 3 og Nokian Hakkapelitta RSi) kan si er helt sikkert..

Mulig du har andre erfaringer enn meg, spørs litt hva slags vinterforhold du snakker om.

Men på det vi kaller vanlig norsk vinter her (mest våte veier, svært sjelden det er vinterføre på hovedveiene), vil gode vinterdekk i 205 og oppover slites meget fort på midten av banen. Dette gjelder både ContiVikingContact3 og Hakka RSi, samt Blizzak. De andre "gode" piggfrie, som Michelin og Dunlop, er ikke like ille. Gjelder forøvrig det samme for piggdekkene.

Problemet er kreftene som påvirker dekket i hastighet, midten av banen slynges mot veien og det slites fort.

Du er nok også klar over at begrepet vinterluft ikke gjelder for slike dekk, nettopp pga. av voldsom slitasje.

Dette er ihvertfall min erfaring, basert på noen tusen vinterdekk i året.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...