Gå til innhold

Har du vifte i døra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fin fin ide det der ja :woot:

 

Venter bare en trådløs overføring av strøm. Det blir kult :yes:

:yes:

 

Ja det finnes jo allerede sensorer o.l som får strøm ved hjelp av induksjon. Har sett noen artikler om det i Teknisk Ukeblad.

Det blir nok ei stund til det blir brukt i hverdagslige applikasjoner,Men det er jo unektlig litt kult.. :yes:

Lenke til kommentar
Studerte tegninga litt mer nøye og slo av hjerne-inverteren - har skjønt tegninga nå

 

- bra! Jeg lagde den kjapt i paint, hehe..

 

Hengslene og kappingen er grei å få til, bare jeg finner de rette hengslene. Tror det blir best med en stor tynn en, som dekker hele skjøten. Jeg prøver derimot å gruble ut en lur måte å feste døren på bakveggen. Jeg har thumbscrews fra før. Kan sannsyligvis bruke disse fortsatt, og feste døren bak på normal måte.

Lenke til kommentar
Har prøvd med forskjellige konfigurasjoner og funnet ut at viften i sidepanelet faktisk ikke gjør noen serlig nytte. På mitt POV GF4 TI4200XP kan jeg kjøre rammen raskere ved å kun sette på et filter på sidepanelet enn ved å sette på en vifte om den er satt til å blåse da den vil jobbe mot GF4 kjøleren. Om den er satt til å trekke sliter jeg med å få nok luft videre opp i kabinettet da den luften vil bli for varm for min XP1700+(TbredA orginal 1.5V=111,3W kalkulert effekt @ oc hastighet i signatur). Så den krever skikkelig luftgjennomstrømning. Det tok sin tid før jeg tenkte over det. Men før jeg koblet ut viften i sidepanelet ville ikke maskinen kjøre 2GHz med denne CPU, mens etter fjerning av vifte samt at jeg har satt inn Vindu, kan jeg kjøre opptil 2.1GHz @ 2.175V (men siden jeg har luftkjøling er ikke det en varig løsning....).  

 

 

fatter det ikke. kan en vifte på noen måte være negativ?? forrsten kan du prøave å forklare hva du sier?? motarbeida den cpu og abp kjøler?

Lenke til kommentar

hva er det du har gjort egentlig?? kan du ikke forklare nærmere?? jeg skal selv ha 2 vifter i side døra og det kunne vært fint at du sa til meg hva du hadde gjort =)

 

om du har på en måte lagt en plate som skal treffe den andre plata slik at strømmen skal komme til vifta???(hvis dert var dette så må jeg si..smart =)

 

si meg hvordan du gjorde det da!!!

Lenke til kommentar
Har prøvd med forskjellige konfigurasjoner og funnet ut at viften i sidepanelet faktisk ikke gjør noen serlig nytte. På mitt POV GF4 TI4200XP kan jeg kjøre rammen raskere ved å kun sette på et filter på sidepanelet enn ved å sette på en vifte om den er satt til å blåse da den vil jobbe mot GF4 kjøleren. Om den er satt til å trekke sliter jeg med å få nok luft videre opp i kabinettet da den luften vil bli for varm for min XP1700+(TbredA orginal 1.5V=111,3W kalkulert effekt @ oc hastighet i signatur). Så den krever skikkelig luftgjennomstrømning. Det tok sin tid før jeg tenkte over det. Men før jeg koblet ut viften i sidepanelet ville ikke maskinen kjøre 2GHz med denne CPU, mens etter fjerning av vifte samt at jeg har satt inn Vindu, kan jeg kjøre opptil 2.1GHz @ 2.175V (men siden jeg har luftkjøling er ikke det en varig løsning....).

 

 

fatter det ikke. kan en vifte på noen måte være negativ?? forrsten kan du prøave å forklare hva du sier?? motarbeida den cpu og abp kjøler?

 

Ja den motarbeider den svake GF4 vifta. Dermed ble kjølingen av skjermkortet midre effektiv. Samt at med mitt oppsett var det bedre luftflyt i kabinettet uten vifte i sidedøren.

Lenke til kommentar
noen som gidder å svare på det jeg har postet??

 

Trodde bildene talte for seg selv jeg men..... :D

 

[Forklaring]

På døra har jeg festet (med lim) en bit printplate som har langsgående baner, og på to forskjellige baner (med ca. 1cm mellomrom) har jeg lodda på + og - fra vifta. Denne plata ligger også litt høyere ut fra døra på den ene siden for at den skal treffe kontaktpunktene i PC'en godt. Her er det vel bare å bruke fantasien - det er helt sikkert andre ting som kan brukes som er bedre egnet til formålet.

 

I Pc'en har jeg også festet en printplate hvor jeg har loddet på to "fjærer" (som du finner i batteridrevne duppeditter - jeg demonterte en gammel fjernkontroll). Til hver av de to fjærene kobler du til + og - fra en molex som i sin tur er kobla til PSU, viftestyring eller hva du måtte ønske.

 

Før du monterer/limer greia på, må du finsikte litt for å se at fjærene treffer printbanene. Dette bør du gjøre med pc'en avslått, og heller bruke ett multimeter for å se når du oppnår kontakt, så slipper du kortslutninger :wink: . Sett på og ta av døren noen ganger for å sjekke at det fungerer og at det ikke kortslutter. Vær også litt mer påpasselig enn normalt når du setter på døra mens pc'en står og går!!

Kortslutning kan forekommer dersom du legger selve døra inntil fjærene, men du skal være ganske "klabbete" for å få til det :D .

 

Tror forresten ikke at PSU vil starte hvis det er kortslutning noe sted (correct me if I'm wrong).....

[/Forklaring]

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at man ikke bør koble fra vifter, cd-romer eller annet som trekker strøm mens maskina går? Eller har jeg misforstått?

 

Det går nok greit det om en er sikker på tilkoblingen. Men jeg ville ikke koblet fra en Cdrom da de fleste OS ikke liker det ;)

 

Bare sørg for å ikke leke for mye med polene. De færreste PSU er glad i kortslutning :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...