Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

AFP: En amatør stiller ut sin egen uvitenhet på pidestallen

Admiralen

Anbefalte innlegg

post-164730-1215342675_thumb.jpg

Denne tråden er jeg redd blir sære greier, men jeg ber modder og brukere om å bære over med meg.

Jeg er ikke jussutdannet, og må derfor tolke norske lover kun med bakgrunn i rettslære fra videregående skole.

Jeg stilte for en tid tilbake spørsmål ved lovligheten av den "nye" AFP-avtalen.

Jeg fikk ingen svar, og det kan jo mye godt skyldes at jeg var helt på jordet.

Innlegget står her.

Så det lurer jeg altså på fremdeles: Er den "nye" AFP-avtalen juridisk holdbar?

Vi snakker selvsagt ikke om rå makt og realpolitikk nå, men om hvorvidt AFP-avtalen rent juridisk er holdbar.

Vi vet jo alle at makta fortsatt rår.

Noen innspill?

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett litt på den bloggen din. Nå er ikke jeg jurist heller, men

Straks staten gir AFP til en person, blir AFP automatisk en rettighet for enhver annen norsk statsborger.

Nå er jeg litt usikker på hva du mener her. Og jeg skal ikke si med sikkerhet at det jeg her sier er riktig, men jeg skriver det slik jeg har oppfattet at det er. Mener du at feks dersom jeg får AFP så skal du automatisk ha det samme? Det er arbeidsplassen din om avgjør dette. Dersom arbeidsplassen din har en ordning for AFP så vil de ansatte som jobber her få dette. Dersom jeg jobber en plass der det er AFP ordning, mens du jobber på en plass der dette ikke er, så får du ikke dette. Det dreier seg mer om forhandlinger slik jeg ser det. LO har visse fordeler for sine medlemmer, og sånn blir det:)

Dersom de norske statstejenestemenn nekter sine statsborgere den samme rettigheten, bryter den statsansatte norsk lov, og utsetter seg selv med dette for straffeloven.

Den noske stat nekter ikke sine statsborgere den samme rettigheten. Men den norske stat dekker ikke denne ordningen i alle arbeidplasser. Begynner du å jobbe i en bedrift der denne ordningen finnes, får du akkurat samme rettighet som de andre som jobber der.

Forøvrig....det blir vel litt drøyt å blandet inn straffeloven i dette her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...