ShadowViper Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 hmm? noen som vet noen bra smart telefoner ? Lenke til kommentar
poe Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 hmm? noen som vet noen bra smart telefoner ? Hvor mye penger har du tenkt å bruke? Og hvilke funksjoner legger du mest vekt på? Lenke til kommentar
ShadowViper Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 hmm? noen som vet noen bra smart telefoner ? Hvor mye penger har du tenkt å bruke? Og hvilke funksjoner legger du mest vekt på? tenkte rundt 0-7000kr. vet ikke riktig! Lenke til kommentar
poe Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 hmm? noen som vet noen bra smart telefoner ? Hvor mye penger har du tenkt å bruke? Og hvilke funksjoner legger du mest vekt på? tenkte rundt 0-7000kr. vet ikke riktig! HTC touch pro. Ingen over, ingen ved siden Eller vent til SEx1 kommer! Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 hmm? noen som vet noen bra smart telefoner ? Hvor mye penger har du tenkt å bruke? Og hvilke funksjoner legger du mest vekt på? tenkte rundt 0-7000kr. vet ikke riktig! HTC touch pro. Ingen over, ingen ved siden Eller vent til SEx1 kommer! Vist du ikke har tålmodighet til og vente på en av de to så er samsung i780 og HTC Diamond to gode alternativer.. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Jeg ville holdt meg langt unna Windows Mobile og kjøpt en telefon med Symbian S60 (E71 og E66 er f.eks nettopp lansert, N82 er fortsatt en flott telefon), eventuelt avventet i en uke for å se hvordan utvalget av software blir til iPhone ved lansering. Operativsystem har _alt_ å si når man velger smartphone, og jeg kan ikke fatte og begripe at noen (som har testet alternativene) holder ut med WinMo eller UIQ. Jeg trodde ting hadde bedret seg og kjøpte en Touch Diamond når den kom i butikkene på onsdag, men etter å ha testet den en kort ettermiddag havnet den rett på Finn. Makan til håpløst operativsystem / grensesnitt har jeg ikke sett på mange år. Endret 7. juli 2008 av skeib Lenke til kommentar
poe Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg ville holdt meg langt unna Windows Mobile og kjøpt en telefon med Symbian S60 (E71 og E66 er f.eks nettopp lansert, N82 er fortsatt en flott telefon), eventuelt avventet i en uke for å se hvordan utvalget av software blir til iPhone ved lansering. Operativsystem har _alt_ å si når man velger smartphone, og jeg kan ikke fatte og begripe at noen (som har testet alternativene) holder ut med WinMo eller UIQ. Jeg trodde ting hadde bedret seg og kjøpte en Touch Diamond når den kom i butikkene på onsdag, men etter å ha testet den en kort ettermiddag havnet den rett på Finn. Makan til håpløst operativsystem / grensesnitt har jeg ikke sett på mange år. Det kunne jo tenkes at det er brukeren, og ikke brukergrensesnittet det er noe galt med? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Windows mobile har det med å bli kamuflert i masse dilldall som ser veldig kjekt ut men som egentlig egner seg best til en 5åring, ikke noen som er ute etter en smarttelefon. Derimot så virker ikke trådstarter mer oppvakt på området enn at det kanskje er akkurat det han trenger, om du går etter en "smart telefon" uten å ha den fjerneste anelse hva slags funksjoner du trenger så er det neppe fordi du virkelig trenger en Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Det kunne jo tenkes at det er brukeren, og ikke brukergrensesnittet det er noe galt med? Tja, jeg har vært "power user" av mobiltelefoner i en ti års tid nå, og har hatt diverse telefoner både med Windows Mobile, UIQ og S60 opp igjennom. I tillegg har jeg en (master)grad i systemutvikling med en del spesialisering inn mot brukergrensesnitt og man-machine-interaction, så jeg anser at jeg er fullt i stand til å bruke og vurdere et grensesnitt. Poenget mitt med kritikken av WinMo er at man nesten hele tiden føler at telefonen jobber mot en i stedet for med. Prøv en iPhone / iPod Touch ved siden av en Touch Diamond og fortell meg at sistnevnte har det mest strømlinjeformede og brukervennlige grensesnittet, og du lyver. Personlig synes jeg hele touch-systemet til HTC er et stort steg bakover fra det noe styggere, men iallfall forholdsvis funksjonelle, standardgrensesnittet til Windows Mobile. Windows har en del flotte funksjoner (støtter mye bra HW, veldig bra støtte for kravene til store selskaper, multitasking), men kommer til kort på brukergrensesnitt. For all del, Touch Diamond er et nydelig stykke hardware, men det er bare ikke nok. Lenke til kommentar
poe Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det kunne jo tenkes at det er brukeren, og ikke brukergrensesnittet det er noe galt med? Tja, jeg har vært "power user" av mobiltelefoner i en ti års tid nå, og har hatt diverse telefoner både med Windows Mobile, UIQ og S60 opp igjennom. I tillegg har jeg en (master)grad i systemutvikling med en del spesialisering inn mot brukergrensesnitt og man-machine-interaction, så jeg anser at jeg er fullt i stand til å bruke og vurdere et grensesnitt. Poenget mitt med kritikken av WinMo er at man nesten hele tiden føler at telefonen jobber mot en i stedet for med. Prøv en iPhone / iPod Touch ved siden av en Touch Diamond og fortell meg at sistnevnte har det mest strømlinjeformede og brukervennlige grensesnittet, og du lyver. Personlig synes jeg hele touch-systemet til HTC er et stort steg bakover fra det noe styggere, men iallfall forholdsvis funksjonelle, standardgrensesnittet til Windows Mobile. Windows har en del flotte funksjoner (støtter mye bra HW, veldig bra støtte for kravene til store selskaper, multitasking), men kommer til kort på brukergrensesnitt. For all del, Touch Diamond er et nydelig stykke hardware, men det er bare ikke nok. Mastergrad meg her, og mastergrad meg der. Du kan jo heller gå i detalj på hva du mener er så genialt med S60, i forhold til f.eks UIQ. Så kan du etterpå fortelle meg hva du mener er "galt" med Windows mobil. Jeg tror rett og slett du er et troll, som er ute og troller nå... Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Mastergrad meg her, og mastergrad meg der. Du kan jo heller gå i detalj på hva du mener er så genialt med S60, i forhold til f.eks UIQ. Så kan du etterpå fortelle meg hva du mener er "galt" med Windows mobil. Jeg tror rett og slett du er et troll, som er ute og troller nå... Det er første gang etter over ti år på forum at jeg har blitt kalt et troll - takk for den Uansett. Synes jeg forklarer en del i forrige post, men hovedankepunktet mitt i forhold til Windows Mobile er iallfal det at grensesnittet oppdaterer seg på en måte som gjør at man ofte blir sittende og vente på at mobilen skal bruke noen sekunder på å bli ferdig med det den driver med, uten at man kan gjøre noe i mellomtiden. I de fleste andre systemer kan man fortsette å jobbe selv om ikke skjermen nødvendigvis henger 100% med (hvis man vet hva man driver med), men på Windows vil dette nesten uten unntak ende opp med at man gjør ett eller annet utilsiktet. Ellers er det selvsagt detaljer som en grusom implementasjon av T9 (som f.eks lagrer ord m/tegnsetting etter hvis man er uheldig med et trykk), dårlig prioriterte menyer og masse annet jeg ikke orker å skrive om nå. S60 er konsekvent, følger mobilkonvensjoner i grensesnittet, gjør alltid det man forventer at det skal og er logisk bygget opp. Selvsagt har det mangler (mangel på touch-grensesnitt f-eks), men pr. i dag er det mitt desiderte favorittOs på mobiltelefon - selv om OS X definitivt er i ferd med å ta det igjen. Endret 8. juli 2008 av skeib Lenke til kommentar
poe Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Mastergrad meg her, og mastergrad meg der. Du kan jo heller gå i detalj på hva du mener er så genialt med S60, i forhold til f.eks UIQ. Så kan du etterpå fortelle meg hva du mener er "galt" med Windows mobil. Jeg tror rett og slett du er et troll, som er ute og troller nå... Det er første gang etter over ti år på forum at jeg har blitt kalt et troll - takk for den Uansett. Synes jeg forklarer en del i forrige post, men hovedankepunktet mitt i forhold til Windows Mobile er iallfal det at grensesnittet oppdaterer seg på en måte som gjør at man ofte blir sittende og vente på at mobilen skal bruke noen sekunder på å bli ferdig med det den driver med, uten at man kan gjøre noe i mellomtiden. I de fleste andre systemer kan man fortsette å jobbe selv om ikke skjermen nødvendigvis henger 100% med (hvis man vet hva man driver med), men på Windows vil dette nesten uten unntak ende opp med at man gjør ett eller annet utilsiktet. Ellers er det selvsagt detaljer som en grusom implementasjon av T9 (som f.eks lagrer ord m/tegnsetting etter hvis man er uheldig med et trykk), dårlig prioriterte menyer og masse annet jeg ikke orker å skrive om nå. S60 er konsekvent, følger mobilkonvensjoner i grensesnittet, gjør alltid det man forventer at det skal og er logisk bygget opp. Selvsagt har det mangler (mangel på touch-grensesnitt f-eks), men pr. i dag er det mitt desiderte favorittOs på mobiltelefon - selv om OS X definitivt er i ferd med å ta det igjen. Tja, en gang måtte jo være den første Skjønner at du kjenner S60 ut og inn, og ikke kjenner Windows mobile like godt. Klarer du kanskje sette deg inn i den situasjonen at det finnes andre mennesker som har motsatte opplevelsen som du har? At noen kan trykke i blinde på Windows mobile, uten at de roter seg bort. Jeg hadde ingen problemer med å gå fra UIQ til Windows mobile, og syntes OS-et virket logisk og lettfattelig, og gjorde alltid det jeg forventet, akkurat slik UIQ også gjør. S-60 derimot synes jeg er ulogisk oppbygd, men jeg skjønner jo såpass at det er mine erfaringer med UIQ som gjør at jeg ikke like enkelt behersker S-60, ikke det at S-60 er lite brukervennlig. T9 bruker man selvfølgelig aldri, ettersom en ekte smarttelefon har qwerty. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Har selv vært borti Symbian S60, og opplevde mye kluss. For det første så hadde de ulike mobilprodusentene valgt å sette opp mobilene ulikt, bl.a med ulike stasjoner. Dermed fikk jeg ofte ikke innstallert programmer på mobilen. Fikk jeg det ble det ofte kluss fordi funksjoner i programmet ikke virket likt mellom mobilene. Dernest så fikk jeg ikke reinnstallert Symbian S60 hvis noe gikk galt, men måtte vente på en ny versjon. Dvs hvis man klusset noe til var det umulig å fikse. Prøvde også soft og hard reset, men siden det ikke påvirket os`et så var man like langt. Sliter også med programbehandlingen, merkelige oppføringer og håpløst å rydde opp. Utover det så er det greit å bruke, og man kjenner seg igjen når man bytter mellom mobiler som kjører Symbian S60. I prinsippet burde man kunne velge OS som på pcen, men slik det er nå må man stort sett holde seg til det som mobilen man kjøper har. Det jeg har sett er at det oftere og oftere finnes win mo versjoner av programmer jeg kjører på pcen, alt fra mediaspillere og ip telefoner til ulike kontorprogrammer. Det finnes også flere PIM programmer til win mo enn til symbian s60. Etterhvert som mobil og pc smelter mer og mer sammen så vil vel også mobil os dra seg mot pc os, og jeg er litt usikker på om symbian vil overlever i det lange løp..spesielt på smarttelefoner. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Alt har sine fordeler og ulemper. Jeg har nødvendigvis vært borti det meste av mobilsystemer som har vært i Norge, og har klådd på noen asiatiske telefoner. Alt koker egentlig ned til bruksområde og subjektive preferanser. Nå for tiden har jeg en s60-telefon, som jeg med hånden på hjertet kan si er den telefonen jeg har vært mest fornøyd med, av de drøyt 35 mobilene jeg har hatt. Det gjør likevel ikke at jeg ikke finner mangler med den. Et eksempel er at den selv med nokias mail for exchange ikke klarer dette like bra som den innebygde funksjonaliteten i WM. Det fantastiske med WM er at man kan gjøre om på bortimot ALT med de rette kunnskapene, eller helst instruksjoner fra folka med de rette kunnskapene Selv om S60 altså har store muligheter for tilpasning og utvidning med ekstraprogrammer vil jeg påstå at man kan knote rundt enda mer med wm. Jeg tror jeg holder meg til den jeg har nå frem til det kommer en s60 med dugendes kamera med xenon-blits. Det hjalp kanskje ikke så mye for valget, men prøv å beskriv litt bedre hva du forventer å bruke telefonen til, så er det kanskje lettere å få hjelp. Et tips kan eksempelvis være å skrive "bruk av epost via imap" i forhold til "bruk av epost" og hva du ellers forventer, f.eks om den skal ha 3,5mm jack eller om du aksepterer å måtte bruke overgang. Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 jeg får min diamond i morgen.. så jeg vet ikke åssen WM er enda.. men jeg ser jo at HTC Diamond tråden er 40 sider med omtrent bare spørsmål om det ene og det andre.. jeg har ikke sett noe ligende på en S60 eller UIQ telefon.. Wlan på min e90 er bare trykke mitt på skjermen på søk etter trådløst internett, finne nettet og begynne og surfe.. mens jeg har sett en god del folk med WM som ikke får til og koble seg opp med Wlan og får ikke til det ene eller det andre i den trådem... så ut i fra det går jeg ut i fra Windows er litt mer avansert i bruk.. men jeg tror det skal går veldig greit.. får jo se i morgen.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Tror at mange som velger avanserte mobiler er ute etter å bruke dem til mer avanserte ting enn å sende sms, mms og spille. Og erfaringsmessig, begynner man å leke seg med andre ting dukker det automatisk mange spørsmål opp. Er man f.eks ikke vant med trådløse nettverk (ikke har det selv) så har man kanskje ikke brukt det før og når man får en mobil med wifi støtte så er det ikke alle som skjønner hva koden den spør etter når man prøver å komme inn på naboens nett er. Idag så er jo også wm os`et kraftig kamuflert av produsentens skall, så i praksis vil det være like lett som å bruke s60. Jeg har selv bannet over utallige enkle dingser når det viser seg at de bruker ulike standarder slik at man ikke får gjort selv den enkleste ting. Har f.eks prøvd å overføre bilder med ir-porten på digitalkameraet mitt over til ulike mobiler, men har ennå ikke funnet en mobil som bruker samme standard som kameraet. Forsøkte også mange ganger å lese strekkoder med N95, før jeg fant ut at den ikke støttet de vanlige strekkodene som brukes på de fleste varer og butikkhyller. Og som mangeårig pc bruker er det nok av såkaldte plug n`play ting som har viste seg å være mer enn nok knotete selv om det "bare" skal være å plugge til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå