Gå til innhold

Formatere Linux Ubuntu? og instalere XP?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det du ikke får til? Hvis du skal installere XP på nytt, er det bare å slette "ukjente partisjoner" underveis og peise på.

1. jeg får ikke opp BIOS

2. den booter aldri opp fra cd'n

3. hvor er det jeg skal slette partisjonen? jeg veit hvordan jeg gjør det i XP men ikke i linux

Lenke til kommentar

Og hva skal du så gjøre etter at du evt. har klart det fra Linux? Sitte med PC helt uten OS? Jeg vet ikke om du kan formatere en systempartisjon som er i bruk?

Fokuset du heller bør ha er hvordan du får opp BIOS eller evt. får opp en boot-meny ved oppstart. Pleier ofte å være F12 dersom PC-en din har en.

Lenke til kommentar

tab knappen (rett over caps lock) fjærner ofte bios bildet som dekker all informasjonen. etter at du har fårr vekk denne så vil det stå ossen man kommer inn i biosen.. produsenter velger mye rart , sånn att man ikke enkelt kan gi råd over forum.. ( nei da jeg vet ikke hvorfor de gjør det så knotete! ) jeg ville prøvd alle F knappene . fra 1-12 og delete knappen..

Lenke til kommentar
tab knappen (rett over caps lock) fjærner ofte bios bildet som dekker all informasjonen. etter at du har fårr vekk denne så vil det stå ossen man kommer inn i biosen.. produsenter velger mye rart , sånn att man ikke enkelt kan gi råd over forum.. ( nei da jeg vet ikke hvorfor de gjør det så knotete! ) jeg ville prøvd alle F knappene . fra 1-12 og delete knappen..

jeg må trykke F1, men det skjer ikke noen når jeg trykker...

pc: Toshiba SA40-231

Endret av Devil123
Lenke til kommentar

Prosedyren for å fjerne et operatisystem, og legge inn et nytt, er å legge det nye over det gamle. Du trenger ikke å slette noe som helst. Windows-installeren formaterer jo samt legger inn ny bootloader automatisk under installasjon.

Og hvis du tenker deg litt om, hvis problemet med at du ikke kommer inn i BIOS og ikke får boota fra CD vedvarer etter du har fjernet Ubuntu, hva gjør du da?

Lenke til kommentar
Prosedyren for å fjerne et operatisystem, og legge inn et nytt, er å legge det nye over det gamle. Du trenger ikke å slette noe som helst. Windows-installeren formaterer jo samt legger inn ny bootloader automatisk under installasjon.

Og hvis du tenker deg litt om, hvis problemet med at du ikke kommer inn i BIOS og ikke får boota fra CD vedvarer etter du har fjernet Ubuntu, hva gjør du da?

jeg får ikke fjerna Ubuntu da!:p det er problemet!XD

Endret av Devil123
Lenke til kommentar

Heheneihehe, det er ikke problemet. Problemet er at du ikke klarer å boote fra CD. Du har ikke klart å komme deg inn i BIOS enda så vidt jeg skjønner? Eller? Om ikke får du bare gå gjennom F1-12, Delete eller andre knapper som pleier å slippe deg inn i BIOS. Verifiser så at CD-ROM står før HDD i "boot-order"-listen.

Lenke til kommentar
Heheneihehe, det er ikke problemet. Problemet er at du ikke klarer å boote fra CD. Du har ikke klart å komme deg inn i BIOS enda så vidt jeg skjønner? Eller? Om ikke får du bare gå gjennom F1-12, Delete eller andre knapper som pleier å slippe deg inn i BIOS. Verifiser så at CD-ROM står før HDD i "boot-order"-listen.

Har kommet meg inn nå...

Boot Priority =Cd-Rom--> LAN-->HDD-->FDD

Lenke til kommentar
Som flere andre har nevnt, så har ikke Ubuntu noe som helst med dette å gjøre. Du skal boote fra din xp-cd og ved hjelp av den formatere disken slik at du kan legge inn xp på den.

Det hjelper jo ikke det når jeg ikke får boota fra cd'n min!!!!

Lenke til kommentar
Som flere andre har nevnt, så har ikke Ubuntu noe som helst med dette å gjøre. Du skal boote fra din xp-cd og ved hjelp av den formatere disken slik at du kan legge inn xp på den.

Nei, men da er jo spørsmålet et helt annet.

Du må som regel trykke på en tilfeldig knapp for å boote fra cd. Sier ikke PC-en din noe om det under oppstarten?

Edit: Hva skal det forresten hjelpe å restarte CMOS, Danielsm?

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Nei, men da er jo spørsmålet et helt annet.

Du må som regel trykke på en tilfeldig knapp for å boote fra cd. Sier ikke PC-en din noe om det under oppstarten?

Edit: Hva skal det forresten hjelpe å restarte CMOS, Danielsm?

jo...hold inn F12...da kan jeg boote fra cd...men problemet ligger der at det IKKE går:P den begyner oxo går den ut igjen...hører at den begyner og lese oxo leser den en liten stund, før den slokner og fortsetter oppstart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...