Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Stussa på det same, Grizzmo. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 OT: Feedback fra folk som bruker SSD-disker som boot for OS mottas med takk Vær så snill og skriv oppstartstiden din og hvilken type disk du benytter deg av. OnT: Når det gjelder MTBF: 1,5 millioner timer... I et år er det 365 dager ganger 24 timer, dvs 8760 timer. Betyr det at en SSD disk har en "forventet" levetid på 1.500.000 / 8760 = 171,23 år. Eller har jeg misfortstått opplegget? Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 OnT:Når det gjelder MTBF: 1,5 millioner timer... I et år er det 365 dager ganger 24 timer, dvs 8760 timer. Betyr det at en SSD disk har en "forventet" levetid på 1.500.000 / 8760 = 171,23 år. Eller har jeg misfortstått opplegget? Hvis du har én slik disk er det lite sannsynlig at du noengang vil oppleve at den feiler, hvis du derimot har 170 av dem må du regne med at en av dem feiler hvert år. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Dvs at man skal "forvente" at disken lever så lenge, eller ligger det mer bak utregningene? 170 år er bad-for-business fra en harddisk produsent ståsted Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Du kan forvente at disken lever lenger enn du kommer til å bruke den. De fleste disker byttes ikke fordi de ryker, men fordi de blir for små, for trege, etc. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Hvis du har én slik disk er det lite sannsynlig at du noengang vil oppleve at den feiler, hvis du derimot har 170 av dem må du regne med at en av dem feiler hvert år. Litt OT: Med din logikk betyr det at en SSD som koster 1438kroner per stykk,vil i 1438 stykker koste 1kr! Nice... Endret 6. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hvis du har én slik disk er det lite sannsynlig at du noengang vil oppleve at den feiler, hvis du derimot har 170 av dem må du regne med at en av dem feiler hvert år. Litt OT: Med din logikk betyr det at en SSD som koster 1438kroner per stykk,vil i 1438 stykker koste 1kr! Nice... Hva er galt med logiekken mener du? Såvidt meg bekjent er det nettop slik de regner ut MTBF (dvs antakelig med litt kortere tidhorisont enn ett år) AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Jeg er ikke noe sannsynlighets ekspert. Men "en disk" med mtf på 170år, gjør ikke at sannsynligheten for at 170 disker har har en mtf. "en" per år. Vi snakker om MTF, ikke om terninger.. Endret 6. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hadde likt test der man også ser på SAS Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg er ikke noe sannsynlighets ekspert. Men "en disk" med mtf på 170år, gjør ikke at sannsynligheten for at 170 disker har har en mtf. "en" per år. Vi snakker om MTF, ikke om terninger.. Igjen, såvidt meg bekjent er det nettopp slik man regner MTBF, man kjører produktet i en gitt tidsperiode (ofte med ekstre hard belasting, feks 3 måneders simulert belastning på 2 uker), la oss si et års belastning her. Om så da 1/170 disker går i stykker i denne perioden, så setter man MTBF til 170 år. Hvorvidt det er en god måte å gjøre det på kan vel diskuteres, men det var jo nettopp dette simfan snakket om, for å oppklare hva MTBF forteller og ikke forteller oss. AtW Hadde likt test der man også ser på SAS SAS hva? Grensesnittet i seg selv gjør vel neppe den vanvittige forskjellen, og det er jo mange forskjellig typer SAS-disker. AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Igjen, såvidt meg bekjent er det nettopp slik man regner MTBF, man kjører produktet i en gitt tidsperiode (ofte med ekstre hard belasting, feks 3 måneders simulert belastning på 2 uker), la oss si et års belastning her. Om så da 1/170 disker går i stykker i denne perioden, så setter man MTBF til 170 år. Hvorvidt det er en god måte å gjøre det på kan vel diskuteres, men det var jo nettopp dette simfan snakket om, for å oppklare hva MTBF forteller og ikke forteller oss. AtW http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF A common misconception about the MTBF is that it specifies the time (on average) when the probability of failure equals the probability of not having a failure. This is only true for certain symmetric distributions. En Prior kyllingfile pakke varer 14 dager. (førbruksdato) Vil 14 pakker vare 1 dag? Endret 6. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Igjen, såvidt meg bekjent er det nettopp slik man regner MTBF, man kjører produktet i en gitt tidsperiode (ofte med ekstre hard belasting, feks 3 måneders simulert belastning på 2 uker), la oss si et års belastning her. Om så da 1/170 disker går i stykker i denne perioden, så setter man MTBF til 170 år. Hvorvidt det er en god måte å gjøre det på kan vel diskuteres, men det var jo nettopp dette simfan snakket om, for å oppklare hva MTBF forteller og ikke forteller oss. AtW http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF A common misconception about the MTBF is that it specifies the time (on average) when the probability of failure equals the probability of not having a failure. This is only true for certain symmetric distributions. En Prior kyllingfile pakke varer 14 dager. (førbruksdato) Vil 14 pakker varer 1 dag? Sitatet du viser til forsvarer jo bare poenget til simfan, nemlig at man ikke kan regne med at komponenten varer i 170 år. Ogsp eksemplet ditt illustrer jo akkurat det samme (selv om det er et ganske dårlig eksempel), nemlig at gjennsnittsfeilrate over et tidsintervall ofte ikke har samme verdier som gjennomsnittslevealderen til det samme produktet. AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Sitatet du viser til forsvarer jo bare poenget til simfan, nemlig at man ikke kan regne med at komponenten varer i 170 år. Ogsp eksemplet ditt illustrer jo akkurat det samme (selv om det er et ganske dårlig eksempel), nemlig at gjennsnittsfeilrate over et tidsintervall ofte ikke har samme verdier som gjennomsnittslevealderen til det samme produktet. AtW Stråmann... Om jeg har kjøpt 1000 SSD idag, kan jeg godt forventer at 1 dø, allerede imorgen. Simfan, mente noe helt annen: Hvis du har én slik disk er det lite sannsynlig at du noengang vil oppleve at den feiler, hvis du derimot har 170 av dem må du regne med at en av dem feiler hvert år. Endret 6. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
jansh Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 hva er strømforbruket til en SSD i forhold til en HDD? hva er strømforbruket til en SSD i forhold til en HDD? Strømforbruket på OCZ SSD II er lavere ennn strømforbruket til Velociraptor. OCZ disken i testen bruker 0,75A på 5V hvilket som gir 3,75W. Strømforbruker på Velociraptor er oppgitt til 0,95A på 5V linja og 0,3A på 12V linja, dette gir da 4,75W + 3,6W = 8,35W. Som igjen er 2,226 ganger mere enn OCZ disken. Edit: Etter å regnet regnet på disse tallene er jeg forbauset over hvor lite effekt en hardisk engentlig bruker. Toms Hardware hadde en test av flere SSD-enheter, og kom fram til overraskende svar. The SSD Power Consumption Hoax Virker ikke til at teknologien er moden enda - langt derifra. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 hvordan er varmeutviklingen på en ssd? en minnepenn kan bli særdeles varm i vertfall... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Sitatet du viser til forsvarer jo bare poenget til simfan, nemlig at man ikke kan regne med at komponenten varer i 170 år. Ogsp eksemplet ditt illustrer jo akkurat det samme (selv om det er et ganske dårlig eksempel), nemlig at gjennsnittsfeilrate over et tidsintervall ofte ikke har samme verdier som gjennomsnittslevealderen til det samme produktet. AtW Stråmann... Om jeg har kjøpt 1000 SSD idag, kan jeg godt forventer at 1 dø, allerede imorgen. Simfan, mente noe helt annen: Hvis du har én slik disk er det lite sannsynlig at du noengang vil oppleve at den feiler, hvis du derimot har 170 av dem må du regne med at en av dem feiler hvert år. Vet du hva stråmann betyr? Isåfall, forklar gjerne hvorfor det er en stråmann i det du siterer.... Det kommer ellers ganske tydlig fram av simfans innlegg at det er snakk om at man kan forvente at en dør årlig i snitt, selv om du såklart kan være heldig/ uheldig med den første. Simfan mener at sannsynlighetsmessig kan man forvente at en av 170 disker dør i løpet av et år, hva er galt med det? AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Vet du hva stråmann betyr? Isåfall, forklar gjerne hvorfor det er en stråmann i det du siterer.... http://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5mann Jeg tror det er nummer 3. Det kommer ellers ganske tydlig fram av simfans innlegg at det er snakk om at man kan forvente at en dør årlig i snitt, selv om du såklart kan være heldig/ uheldig med den første. Simfan mener at sannsynlighetsmessig kan man forvente at en av 170 disker dør i løpet av et år, hva er galt med det? AtW Ja så klart hvis man snakker om en terninger med 6sider, så forventer man 1 sekser fra 1 kast med seks terninger eller 6 kast med en terning. I dette tilfelle, snakker vi om 1 disk med en "snitt MTBF" på 170år. Jeg har gitt flere analogier angående misforståelsen til simfan, og jeg gir et til: Hvis "et" eple holder i snitt 10dager, vil 10 epler holder i snitt 1 dag? Nei du forventer at alle 10 holder "i snitt" 10dager... ATW du er en liten kranglefant.. Dette forblir min siste OT.... Endret 6. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Boye Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Så det diskutert i et annet forum akkurat den artikkelen på Tomshardware. En teori gikk ut på at SSD disken får unna arbeidet såpass raskt at prosessoren jobber tyngre fordi disken ikke lengre er den samme flaskehalsen. Når prosessoren jobber mer, går batteribelastningen opp. Samtidig er det interessant å vite om hissig strømjustering/standby for disk kan hjelpe, f.eks. en harddisk trenger fort 0.5-1.0s på å "våkne" opp mens en SSD vil muligens gjøre dette såpass raskt at man liksegodt kan skru det ned på 10s før standby? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Så det diskutert i et annet forum akkurat den artikkelen på Tomshardware. En teori gikk ut på at SSD disken får unna arbeidet såpass raskt at prosessoren jobber tyngre fordi disken ikke lengre er den samme flaskehalsen. Når prosessoren jobber mer, går batteribelastningen opp. Samtidig er det interessant å vite om hissig strømjustering/standby for disk kan hjelpe, f.eks. en harddisk trenger fort 0.5-1.0s på å "våkne" opp mens en SSD vil muligens gjøre dette såpass raskt at man liksegodt kan skru det ned på 10s før standby? Interessant. Jeg tviler sterkt på prosessor-teorien, mtp det er like mye informasjon som må gjennom antall transistor, uansett om det er før eller senere. Kanskje effekt bruken er lik som rpm-diskene... Endret 6. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Vet du hva stråmann betyr? Isåfall, forklar gjerne hvorfor det er en stråmann i det du siterer.... http://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5mann Jeg tror det er nummer 3. Det kommer ellers ganske tydlig fram av simfans innlegg at det er snakk om at man kan forvente at en dør årlig i snitt, selv om du såklart kan være heldig/ uheldig med den første. Simfan mener at sannsynlighetsmessig kan man forvente at en av 170 disker dør i løpet av et år, hva er galt med det? AtW Ja så klart hvis man snakker om en terninger med 6sider, så forventer man 1 sekser fra 1 kast med seks terninger eller 6 kast med en terning. I dette tilfelle, snakker vi om 1 disk med en "snitt MTBF" på 170år. Jeg har gitt flere analogier angående misforståelsen til simfan, og jeg gir et til: Hvis "et" eple holder i snitt 10dager, vil 10 epler holder i snitt 1 dag? Nei du forventer at alle 10 holder "i snitt" 10dager... ATW du er en liten kranglefant.. Dette forblir min siste OT.... Om du vet hva det betyr, hva med å la være å klage over ståmenn når de ikke finnes.. Hele simfan sitt poeng er at det ikke er en disk som har en levetid på 170 år, men at feks 1 av 170 disker går istykker i løpet av et år, men at det ikke betyr at en disk holder i (snitt) 170 år. Prøv å les det simfan skriver en gang til. Og om epler hadde hatt helt jevn sannsynlighet for å bli ødelagt, så hadde man kunne forvente å miste et elpe om dagen om man hadde 10 epler til enhver tid, og snittlevetiden var 10 dager. Men igjen hele simfans poeng er at når man ser på hvor mange harddisker (eller epler) man mister i løpet av en kort periode, så betyr ikke det at man kan gange opp den sannsynlighjeten for å finne snittlevetiden til ett eple. Når de regner MTBF så kjører de ikke en disk i 170 år, de kjører mange disker i kortere tid, derfor er MTBF en bedre illustrasjon av sannsynligheten for at en av mange feiler, enn levetiden for en enkelt disk. Når folk latterligjør innlegg som er helt riktige og kommer med tøvete sammenlikner så har jeg en tendens til å argumentere imot ja. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå