Gå til innhold

Test: OCZ SSD II mot WD Velociraptor


Anbefalte innlegg

Jeg synes det blir litt svakt bare å anta at den store kjøleribba er selve grunnen til at Velociraptor er relativt kjølig. Ifølge Silent PC Review (google etter nettadressen selv, om du vil) trenger ikke WD-disken denne ribba i det hele tatt. De oppnår mye bedre støynivåer og like god kjøleytelse uten kjøleribben, og plassert i et 3.5" -> 2.5" strikkoppheng.

 

Man mister dog garantien ved å skru disken av ribba.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes det blir litt svakt bare å anta at den store kjøleribba er selve grunnen til at Velociraptor er relativt kjølig. Ifølge Silent PC Review (google etter nettadressen selv, om du vil) trenger ikke WD-disken denne ribba i det hele tatt. De oppnår mye bedre støynivåer og like god kjøleytelse uten kjøleribben, og plassert i et 3.5" -> 2.5" strikkoppheng.

 

Man mister dog garantien ved å skru disken av ribba.

 

Ja, det er vel ganske mye som tyder på at mye av søkebråket fra raporen kommer av den teite kjøleribbba de har smelt på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Helt enig.

 

Alle testene utført av Hw.no bør leses med et klype salt, ikke minst, likner konklusjonen på en barneskole oppgaver:

"Skriv 5 ting du liker med sommerferien din."

 

 

Jeg forventer noe mer gjennomført enn dette..

 

Karakter: 1

Synes spesielt disse artiklene fra sweclockers har vært under par. Det er mye rare formuleringer og de følger ikke noen standard som helst virker det som.

Det er åpenbare mangler. ta for eksempel noe så enkelt som en hverdagsituasjon som f.eks. oppstartstid på Windows XP/Vista. Tallene alene sier svært lite mange ganger.

 

I tillegg så synes jeg det blir dårlig når de tar en test og bare oversetter den. Språk blir kjedelig, vanskelig og direkte dårlig.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Synes denne testen var ok jeg... Overføring av et hundretalls filer på 1-16 MB ga et lite inntrykk om hvordan diskene oppfører seg i dagligdagse situasjoner. Enda bedre hadde det vært hvis man hadde tatt med en test med enda mindre filer, si f.eks 2000 filer på under 1MB. Evnt. kjørt en komplett virusskanning el. Men konklusjonen er jo forsåvidt grei, SSD er og blir raskere (bortsett fra i få, ekstreme tilfeller hvor man kun er interessert i å overføre store, ufragmenterte filer). Er lagringsplass viktigere går man heller for platebasert. I så måte vil jo denne velociraptoren plassere seg midt imellom SSD og billige 7200-disker

Lenke til kommentar
]Synes spesielt disse artiklene fra sweclockers har vært under par. Det er mye rare formuleringer og de følger ikke noen standard som helst virker det som.

Det er åpenbare mangler. ta for eksempel noe så enkelt som en hverdagsituasjon som f.eks. oppstartstid på Windows XP/Vista. Tallene alene sier svært lite mange ganger.

 

I tillegg så synes jeg det blir dårlig når de tar en test og bare oversetter den. Språk blir kjedelig, vanskelig og direkte dårlig.

ah!

Plagiat! :yucky:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
]Synes spesielt disse artiklene fra sweclockers har vært under par. Det er mye rare formuleringer og de følger ikke noen standard som helst virker det som.

Det er åpenbare mangler. ta for eksempel noe så enkelt som en hverdagsituasjon som f.eks. oppstartstid på Windows XP/Vista. Tallene alene sier svært lite mange ganger.

 

I tillegg så synes jeg det blir dårlig når de tar en test og bare oversetter den. Språk blir kjedelig, vanskelig og direkte dårlig.

ah!

Plagiat! :yucky:

 

Du vet hva plagiat betyr?

 

AtW

Lenke til kommentar

Interessant artikkel/test, men linken til NextLevelHardware tok kaka :!: Artig eksempel på hvordan forumet tar over for en test?

 

MÅ jo bli en slik disk nå som OS disk! Irriterer meg noe grenseløst at disken på laptoppen er IDE, og ikke SATA.

Lenke til kommentar

som ekstern hardisk ville jeg valgt raptoren mtp. at en ekstern hardisk vil flytte mye mer på filer enn en intern hardisk. som OS disk ville jeg valgt SSD II for rask oppstart ol.

 

det jeg ser på som den stølrste fordelen med tradisjonelle hardisker er uten tvil lagringskapasiteten. med 300 GB kan "WD Velociraptor" brukes som eneste hardisk i et system, mens man med "SSD II" må ha en egen hardisk for lagring.

 

det ultimate her hadde kansje vert "SSD II" som master og "WD Velociraptor" som slave.

Lenke til kommentar

Synd at den raskere SDDen fra OCZ ikke ble testet, utifra spesifikasjonene ser den ut til å være mer overbevisende enn denne.

 

Om noen lurte, skulle neste generasjon SDD fra Samsung ha hastigheter på 200/160 MB/s og kapasitet opptil 256 GB.

 

SDD er ingen disk, det er flashminne. Det er ingen roterende plater inni.

Lenke til kommentar

Feil benevning brukt på søketid-grafen.

 

Viktig å merke seg at minimumslesingen er klart bedre på SSD-en (90,1 mot 74,1 MB/s). Worst-case er ofte viktigere enn hva man kan lese i snitt.

 

Fin test, men savnet noen mer praktiske tester. F.eks. oppstartstid i Vista, loading i spill/programmer etc. Strømforbruk hadde også vært interessant.

Lenke til kommentar
Dagens harddisker har ikke spesielt mye til felles med de modellene som så dagens lys for 50 år siden. Men selv om utviklingen går fremover i en rasende fart, er det likevel de samme teknikkene som ligger til grunn for den enorme lagringskapasiteten som finnes i dagens datamaskiner. Det handler om magnetiske skiver og lesehoder, surrende motorer og bufferminne.

 

en anelse selvmotsigende i dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...