Gå til innhold

Problemer med onboard lyd, AC97 Audio

Anbefalte innlegg

Heisann

Har nettopp bygget meg en ny pc men til min store fortvilelse er det no buggete med lyden. Det er en sinnsyk fæl gnissing og forstyrrelser på lyden, selv når jeg booter opp pcen og ikke kjører noen lydfiler så er det en konstant "gnissing". Når pcen jobber så blir forstyrrelsene enda verre, er rett og slett umulig og høre på musikk eller lignende pga av den fæle lyden..

Har et Abit IT7 MAX 2 Ver 2. Lydkorter er onboard : 6-Channel AC 97 CODEC with rear panel S/PDIF output.

Noen som har råd til en stakkars mann? Må jeg hive inn mitt elendige Soundblaster 128 kort..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei takk for svaret, men fikk fixa problemet.. Var faktisk en skrue som lå på hovedkortet som var problemet, altså den var skrudd inn skeivt.. Så etter og ha tatt alt fra hverandre og satt det sammen funka ting glimrings..

Men et spørsmål, jording og slikt.. Noen som kan forklare meg det, altså hvordan vet man at en stikkontakt er jordet, hvorfor kan man ikke ha feks skjerm og pc på en jordet kontakt? Hørt at pcer kan bli ustabile uten jording..

Lenke til kommentar

Jording kan sees på at når kontakten har to metallbiter på kontakten du putter i veggen, men for at denne jordingen skal fungere er det små dupeditter i jordete stikkontakter som treffer disse to pinnene (ikke de to som stikker ut da, det er + og -)

Datakomponenter er meget følsomme så jording kan hjelpe mot ustabilitet men dette er jeg ikke sikker på, er en post om dette

Lenke til kommentar
Men hva synes du om AC'97 codec'en (den med 6-kaaler) som du har? Har tenkt å kjøpe meg en Shuttle, og den har det kortet integrert. Er kvaliteten bra om man kobler den til en forsterker med SPDIF-utgangen?

dersom du kjører digital ut spiller det vel liten rolle hva slags kort det er (innen rimelighetens granser ac97-audigy)

Lenke til kommentar

Takk for svaret om jording, ble litt klokere.. Men ser ut til at jeg kaster inn Soundblaster kortet, den fæle skurringen kom tilbake.. Fatter ikke hva som kan være galt.. Synest AC9 lydkortet var bra, bedre stereo lyd en soundblaster kortet ialle fall.. Men så kjører jeg nesten bare headset uansett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...