Garanti Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hei! Jeg er ute etter musikk, nærmere bestemt jazz. Dette er en sjanger jeg tidligere ikke har syntes noe særlig om, men musikksmaken har forandret seg litt. Jeg er da ute etter pianojazz; lignende Jan Johansson. Johanson fungerer til en viss grad, melankolien og roen sitter, men det kan bli noe monotont. Det jeg er ute etter er noe mer "jazzet", gjerne akkopagnert med flere instrumenter som kontrabass, skjønt, pianoet bør være grunninstrumentet. Johanssons inspillinger har mye av "stilen" jeg er ute etter, men jeg vet jeg har hørt artister som har lått enda bedre i mine ører. Jeg vil tro dette er musikk fra 50- til tidlig 70-tall. Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Prøv Bill Evans. Tenker spesielt på live albumet "At Shelly Mannes Hole". Det er behagelig kosejazz som skaper fred i sinnet. Evans ses på som en av de aller største jazzpianistene noen gang. Avdøde Esbjörn Svensson har med trioen sin laget mye fin jazz. Anbefaler han også Lenke til kommentar
Zilart Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Hei! Jeg vil anbefale Bill Evans Trio - Sunday at the Village Vanguard. En av de fineste live-albumene jeg vet om. Veldig fint album som har en utrolig atmosfære og samspill mellom musikerne. Helt nydelig å høre på. Endret 21. juli 2008 av Zilart Lenke til kommentar
Toa Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Se og lær (Errol Garner) Se filmen hos Youtube 1 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Skal du ha piano fra 60-tallet, hvorfor da høre på jazz? Sett på Jerry Lee Lewis og gutta fra Tennessee, så har du piano fra 60-tallet, minus jazz... Lenke til kommentar
dabbo-baze Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Du må definitivt sjekke ut disse: Keith Jarrett - The Köln Concert (http://www.youtube.com/watch?v=jzqMJWlKMsY) Art Tatum - Piano Starts Here Avishai Cohen - Continuo Endret 25. juli 2008 av dabbo-baze Lenke til kommentar
dabbo-baze Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Jeg kan hooke deg opp med noen linker hvis du vil laste ned før innkjøp Lenke til kommentar
levolac Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Jeg vil også anbefale Bill Evans Trio. Albumet Portrait of Jazz har mange fine låter. Henger meg på Tormod og anbefaler Esbjörn Svensson Trio også. Riktignok er dette ikke fra sekstitallet, men basert på det første innlegget ditt tror jeg det vil falle i smak. Alle albumene de rakk å gi ut er fantastiske. Strange Place for Snow kan kanskje være fint å begynne med. Endret 29. august 2008 av levolac Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Vil i aller høyeste grad også anbefale Esbjörn Svensson Trio! genialt. Men du kan gså sjekke ut Trio Töykeät, en finsk trio, med en helt genial pianist. Dette er nok et eksempel på at selv om man er helt fantastisk flink trenger man ikke bli verdenskjent. Disse har jeg oppdaget nå i det siste og det er virkelig verdt å sjekke ut. Dette er heller ikke fra 60-tallet, men dog jeg tror du kan like det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå