Gå til innhold

Krengning til venstre, OceanMaster 550


Anbefalte innlegg

Har studert tilsvarende emne der venstre krengning startet plutselig for en Uttern båt. Jeg har kjøpt en ny skjærgårdsjeep OceanMaster 550 med Suzuki 90 hk. Opplever ubehagelig krenging til venstre under fart (ca 10 grader?). Klarer ikke å justere bort ved trim-finnen på motoren (den lille over propellen). Krenging til venstre blir forsterket ved kjøring i sjø/vind forfra fra venstre! Båten kjører nær rett når sjø/vind kommer forfra fra høyre. Går også nærmest rett ved "flatt vann" dersom fører og passasjer sitter helt til høyre men får da uheldige bevegelser i stor sjø(vrir deg i luften) når båter hiver seg inn og ut av bølgene. Er først og fremst interessert i tilbakemelding fra andre OceanMaster 550 eiere for å få rede på om dette er noe særegent med min båt, men også fra andre om de har tilsvarende erfaringer. Eller erfaringer fra båteiere hvor dette IKKE er et problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Regner da med du har sjekket mye av det som ble nevnt i "uttern-tråden"

 

Umiddelbart så tenkte jeg at motoren ikke er nok tiltet ut i høy/maks fart..

Flaps har du det montert?

Hvis så sjekk om de er "samstemte".. (knotete sagt)

 

Krenging til venstre blir forsterket ved kjøring i sjø/vind forfra fra venstre!

At båtene "legger" (krenger) seg motvindrettningen er normalt når de er i plan.

 

Motoren, hvor høyt/lavt er den montert på akterspeilet? (Kavitasjonsplate iforhold til skroget.)

Se om motoren er skjevt montert, eller ute av senter til båten. Evt mot babord.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

 

Jeg trimmer motoren ut/inn under fart men problemet er upåvirket av dette.

Jeg har ikke trim-flaps.

Motoren er motert sentrert på akterspeilet (innenfor målenøyaktighet på et par millimeter) og er ikke (synlig) motert skjevt. Kan sjekke det mer nøyaktig når jeg sjekker høydemonteringen(se under).

Jeg har ikke sjekket høydemonteringen. Hvordan kan eventuelt dette påvirke problemet og hvordan skal den være montert i forhold til båtens underside?

 

Interessant dette du sier at en båt i plan naturlig krenger mot der være kommer fra. Da er jo den saken forklart og siden da problemet ØKER når været kommer forfra til babord og avtar når været kommer forfra til styrbord beviser det jo enda en gang at "noe" fysisk/mekanisk søker å krenge båten til babord i utgangspunktet.

Mvh Steinar

Lenke til kommentar
Hei og takk for svar.

 

Jeg trimmer motoren ut/inn under fart men problemet er upåvirket av dette.

(1)Jeg har ikke trim-flaps.

Motoren er motert sentrert på akterspeilet (innenfor målenøyaktighet på et par millimeter) og er ikke (synlig) motert skjevt. Kan sjekke det mer nøyaktig når jeg sjekker høydemonteringen(se under).

(2)Jeg har ikke sjekket høydemonteringen. Hvordan kan eventuelt dette påvirke problemet og hvordan skal den være montert i forhold til båtens underside?

 

(3)Interessant dette du sier at en båt i plan naturlig krenger mot der være kommer fra. Da er jo den saken forklart og siden da problemet ØKER når været kommer forfra til babord og avtar når været kommer forfra til styrbord beviser det jo enda en gang at "noe" fysisk/mekanisk søker å krenge båten til babord i utgangspunktet.

Mvh Steinar

(1)(2)(3) satt inn av meg

 

(1) Ok, da glemmer vi den tanken ;)

(2) Om den evt står veldig lavt, undervannshuset er knivegg-formet og stammen er ja.. butt lenger opp. Om den er så langt ned så kan man evt få en påvirkning som gir høy motstand. Om du skjønner.. men nekter å tro det er så ekstremt.

Riktig monterings høyde er kavitasjonsplaten flukter med kjølen. Eller kav.platen høyere enn skrogbunn.

Men er alt ettersom hvilken propell, alu = flukter, de fleste stålpropeller gir best resultat ca 20mm over, og overflatepropeller enda høyere, opptil ca 76.2mm. Dvs 0-3tommer range.

Men mange eller fleste forhandlere monterer safe, og har kav.platen lengst mulig ned. Lavest hull og så motorfeste hviler på akterspeilet.

Da vil man også se det kan sprute en vann på sidene av stammen/motoren.

(3) ja det er helt klart det er noe galt her.

 

Er båten nykjøpt fra forhandler?

Er det evt unormalt mye vekt i båten på babord (venstre) side?

Hva med vann inni dobbeltbunn?

Lenke til kommentar

2) Har vært i havnen og målt opp så godt som mulig uten å ta båten på land. Kavitasjonsplaten står klart under kjølen, ca. 40-50mm. Jeg skjønner dog ikke fysikken som skal føre til at dette er årsaken til krengning mot babord. Jeg har standard 3 bladet aluminiumspropell. Vandret rundt i havnen og fant en annen Oceanmaster 550 med samme motor. Den står montert klart høyere, i det motorfestet på min står 20mm over akterspeilet og den andre står ca 40mm over - men jeg aner ikke hvordan den andre båten oppfører seg...

 

Andre poeng:

 

Båten er kjøpt ny fra forhandler og levert i år. Problemet har vært der fra første stund

 

Batteriet står montert noe til venstre men jeg har prøvd å kompensere med vekt, ref. første melding med fører og passasjer til styrbord. Var i tillegg på langtur med retur fredag og lastet bevisst utstyr til styrbord.

 

Tvilsomt med vann i dobbeltbunn. Har innspeksjonsluke til det jeg tror er adkomst til dobbeltbunn og der er helt tørt.

 

I tillegg kan opplyses at båten ligger rimelig rett i havn.

 

Eneste punkt å forfølge ser ut til å være monteringshøyden. Også nevnt av andre som mulig årsak, men hva er fysikken bak en slik forklaring? Undervannshuset på motoren er vel ikke usymmetrisk?

 

Mvh Steinar

Lenke til kommentar
2) Har vært i havnen og målt opp så godt som mulig uten å ta båten på land. Kavitasjonsplaten står klart under kjølen, ca. 40-50mm. Jeg skjønner dog ikke fysikken som skal føre til at dette er årsaken til krengning

*snip*

 

Eneste punkt å forfølge ser ut til å være monteringshøyden. Også nevnt av andre som mulig årsak, men hva er fysikken bak en slik forklaring? Undervannshuset på motoren er vel ikke usymmetrisk?

 

Mvh Steinar

Helt klart, her må motoren heves på akterseilet. Kjør den til forhandler og reklamer på krenging og at motoren er for lavt montert.

Si du vil ha den hevet så at kav.plata er i flukt med kjølen.

 

Nei ikke undervannshuset, eller stammen for den saks skyld. Men om motoren er så langt ned at stammen treffer vannstrømmen som blir presset forbi av skroget, blir det en voldsom motstand som bremser rimelig mye. Som nok kan påvirke en slik effekt.

Kav-plata 40-50mm under skrogbunn det er helt for lavt montert. Tipper det spruter en del vann rundt stammen når du kjører..

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar igjen.

Jeg skal få dette prøvd ut. Ved søk på utenlandske diskusjons-fora om samme tema er også nevnt at en høyre-gående propell fører til en rotasjons-kraft til venstre. Siden da min propell, som du sier, sitter for lavt så er dette en plausibel forklaring på at rotasjonskraften til venstre blir større enn vanlig. Kanskje sogar min båt, av ulike grunner som skrogform, etc. er spesielt følsom for dette. Vil derfor følge opp ett av dine andre poeng, dette med ideal-høyde av kavitasjonsplaten avhengig av propell-type. Om jeg skjønte deg riktig så skal en stål-propell ideelt monteres slik at kavitasjonsplaten står ca 20mm over kjølen (ved hekken) og en alu-propell skal monteres slik at kavitasjonsplaten flukter med kjølen. Logikken skulle da tilsi at venstredreiningen burde avta enda mer om jeg tester med stål-propell, montert sikk du angir. Enig?

 

Mvh Steinar

Lenke til kommentar
Hei og takk for svar igjen.

*snip*

Om jeg skjønte deg riktig så skal en stål-propell ideelt monteres slik at kavitasjonsplaten står ca 20mm over kjølen (ved hekken) og en alu-propell skal monteres slik at kavitasjonsplaten flukter med kjølen. Logikken skulle da tilsi at venstredreiningen burde avta enda mer om jeg tester med stål-propell, montert sikk du angir. Enig?

 

Mvh Steinar

Enig

 

Std alu = flukt med kjøl

Fleste vanlige stålvisper = gjennomsnittlig best ved +20mm over kjøl.

Overflatepropeller = opptil ca 76.2mm (vil kreve flytting av vannintak, noscone er da ofte brukt)

Lenke til kommentar
*snip*

Vandret rundt i havnen og fant en annen Oceanmaster 550 med samme motor. Den står montert klart høyere, i det motorfestet på min står 20mm over akterspeilet og den andre står ca 40mm over - men jeg aner ikke hvordan den andre båten oppfører seg...

*snip*

 

Mvh Steinar

 

Ligg på lur i havna og se om eier kommer og ta en prat med han og si hvordan din båt oppfører seg og spør om hvordan hans båt oppfører seg.

 

ps: Har du kontaktet forhandler, samt fått hevet motor så kav.plata flukter med kjøl

Lenke til kommentar

Hei igjen. Jada forhandler er i loopen. Han har sans for forklaringen og skal hente båten i morgen for utbedring av dette samt noen andre småting. Jeg reiser bort noen dager så jeg får ikke testet resutatet før en gang i neste uke. Vedrørende "ligge på lur", så har forhndleren tilbudt meg å være med på prøvetur neste gang de sjøsetter lik båt. Nå da vi har en mulig forklaring så prøver vi det først. For bare å ha nevnt det så har jeg lite å utsette på forhandlerens vilje til å finne en løsning. Skal holde forumet oppatert på hvordan dette går. Takk for hjelpen så langt

Steinar

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

post-165705-1216454354_thumb.jpgSiste nytt

Høydejustering var ikke mye feil men motoren var skjev (ut-av-lodd) selv om braketten ikke stod skjevt på hekkplaten. Mao så er hekkplaten skjev. Har lagt ved bilde som viser motorens kavitasjonsplate i flukt med kjølen. Så langt er alt bra men det hjalp bare ikke. Krenger desverre til venstre fremdeles. Neste steg nå er å prøve en annen Oceanmaster 550 og om den oppfører seg likt. Videre behandling avventer dettepost-165705-1216454354_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja det såg jo riktig bra ut det der.

 

Har nå uansett fått rettet på noe, så det er nå positivt da.

Men videre til problemt..

HMM :hmm:

 

Hva sier ellers forhandler om denne oppførselen på båten? Har han vært med på prøve-tur?

 

Bli interessant å høre når du får prøve annen båt. Har ikke fått noen ord med han andre i havna som har maken båt..

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Forhandler har vært med på prøvetur og er enig i at den krenger. Han synes nok at jeg er i overkant følsom for problemet, men fenomenet plager min båtglede så mye at jeg vil ikke ha det slik. Som nevnt tidligere prøver de å finne måter å rette problemet og har tidligere antydet at neste steg (om det siste forsøket ikke lyktes) vil være å utstyre båten med trimflaps. Er ikke helt komfortabel med en slik løsning siden båten i utgangspunktet skal gå rett når vektfordelingen er symmetrisk. Det blir på en måte å rette en feil med å påføre en annen. Jeg har regnet litt på mitt anslag om ca 10 grader helning og det er nok i meste laget. 5 grader er nok riktigere. Uansett, det som er det mest ubehagelige er at båten har ubehagelig gange i sidesjø. Hiver på seg på en måte som om den er usymmetrisk. Når to personer står til sytyrbord går den plant ved stille sjø men oppfører seg da enda mer usymmetrisk i sjøgang. Jeg begynner å helle til at linjene i båten er skjev men det er en stor jobb å foreta en nøyaktig oppmåling av skrogets form. Det som er helt sikkert er at hekkplaten er skjev. Motoren ser ut som den er montert skjevt når en måler brakettens høyde-avstand til hekkplaten fra oversiden. Brakettens høyde over hekken varierer 10mm fra styrbord til babord side. Sett fra kjølen er da motoren montert riktig (se bildet). Om hekkplaten er skjev, kan kanskje andre former også være skjev/usymmetrisk, tenker jeg... i påvente av å prøve en annen båt...

 

Er stadig på utkikk etter andre eier av tilsvarende båt. Så langt uten hell.

Lenke til kommentar

Ingen løsning funnet. Forhandler leverer båten tilbake till fabrikk. Jeg får en ny båt, storebroren 605. Årsaken kan en da saktens lure på men jeg er fornøyd med forhandlerens reaksjon selv om det har medført en masse ekstraarbeid og ergrelser. Takk til KenBjørk for råd og vink. Hva skjedde forresten med den Utter'en som hadde tilsvarende problem?

Steinar

Lenke til kommentar

Hei.

 

Så du hopper over i større båt altså. :cool:

Hvor stor motor type da og type?

 

Fin behandling du har fått av forhandler da.

 

Håper den ikke volder noen problemer da.

Gratulere og lykke til.

 

Uttern ja.. nei vet ikke for har ikke hørt noe fra han/eier/trådstarter.

 

Mvh Kenneth

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Ja, har lite å utsette på forhandleren. Jeg bytter til http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link og tar m.a.o. 3-fots-syken før den egentlig har meldt sin ankomst. Denne skal i følge forhandleren være mindre rank, være blant norges mest solgte skjærgårdsjeeper og følgelig fri for de problemer jeg har hatt. Nå skal det også sies at jeg har vært i kontakt med en annen eier av OM550 og han har ikke hatt noen av mine problemer så sannsynlighetene er stor for at det er en formfeil på min båt. Den skal i følge forhandler returneres til fabrikken. Synd, for ellers er båten var utmerket. Praktisk og grei.

Mvh Steinar

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Interesant å høre at han andre i havna ikke hadde det problemet du hadde.

Kan nok tyde på prodfeil eller noe da ja.. Finner nok fabrikk ut av.

Ja den 3-fot syken hehe

 

Ser veldig pen og praktisk ut OM-605 da. Om du har barn så er nå også krypinnet praktisk for slike små tasser.

Ellers gratulere med ny båt og lykke til med den.

Også får du legge inn bilder etterhvert i de 2 bilde trådene våre da vet du :)

Post bilder av deres båter her !

Den store Båtbilde tråden!

Fortsatt god sommer.

 

Mvh

Kenneth

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...