Gå til innhold

Hvordan få større armer og trening av ryggen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er egentlig veldig fornøyd med kroppen min, og har brede skuldre og "stor" overkropp. Men jeg synes armene mine er litt puslete. Det får meg til å føle meg ukomfortabel med t-shorte.

Her er problemene:

1. Over albuen går armene inn, fordi jeg har liten triceps(?). Jeg ønsker at den skal bli større.

2. Hånden under albuen er også tynn, og håndleddet mitt er liten i diameter.

Er det generelt noen øvelser som vil gi større armer, da spesielt rundt håndledd? Og hvilke øvelser er det å anbefale for å få større triceps?

Øvelsene bør kunne gjøres ved å bruke sin egen kroppsvekt, f.eks. i samme stil som push-ups/pull-ups etc..

Og mens jeg starter en tråd, kan jeg også stille spørsmålet: Hvilke øvelser bør jeg gjøre for å trene ryggen? Ønsker igjen å kun bruke kroppsvekten, eller med en ryggsekk. Generelt å få en kraftigere rygg, slik at jeg kan unngå mulige ryggplager i fremtiden :)

Endret av SamPC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke akkurat så mye muskler i håndleddene. Underarmene ned mot midten kan du fint trene større, men har du naturlig tynn benbygging er det ikke så mye å gjøre med området rundt håndleddene. Sliter litt med det samme selv, men det positive er at tynne håndledd får resten av arma til å se ganske stor ut ^^

Om du kun vil kjøre kroppsvekt ville jeg så absolutt gått for chins og dips. Både biceps og trieps får knallbra trening, og du får trent både rygg og bryst. Kjøp deg ei chinsstang, dips kan du ta mellom to benker.

http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/ <-- Sjekk her for veiledning i hvordan øvelsene skal gjøres. Her finner du også mye annet nyttig rundt øvelser med både kroppsvekt, hantler og stang ;)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg er egentlig veldig fornøyd med kroppen min, og har brede skuldre og "stor" overkropp. Men jeg synes armene mine er litt puslete. Det får meg til å føle meg ukomfortabel med t-shorte.

Her er problemene:

1. Over albuen går armene inn, fordi jeg har liten triceps(?). Jeg ønsker at den skal bli større.

2. Hånden under albuen er også tynn, og håndleddet mitt er liten i diameter.

Er det generelt noen øvelser som vil gi større armer, da spesielt rundt håndledd? Og hvilke øvelser er det å anbefale for å få større triceps?

Øvelsene bør kunne gjøres ved å bruke sin egen kroppsvekt, f.eks. i samme stil som push-ups/pull-ups etc..

Og mens jeg starter en tråd, kan jeg også stille spørsmålet: Hvilke øvelser bør jeg gjøre for å trene ryggen? Ønsker igjen å kun bruke kroppsvekten, eller med en ryggsekk. Generelt å få en kraftigere rygg, slik at jeg kan unngå mulige ryggplager i fremtiden :)

De nærmeste musklene du kan trene som er ved håndledd er underarmene. Ikke bare tren biceps og triceps, Underarmene bruker du hver eneste dag uansett hva du gjør, nesten uansett hvilken øvelse du tar i gymmet så bruker du underarmene. Hvis du fokuserer på å trene underarmene, så vil du gjøre det bedre i alle andre øvelser også. I markløft f.eks, er underarmene viktige, spesielt i øvre posisjon. I knebøy er det viktig for å balansere stanga. I benkpress er det viktig for lockout power. I curl er det viktig for å få mere løftekraft, for som regel er det bøyde håndledd som hindrer en å løfte mere (håndleddene gir etter lenge før bicepen). I chinups/pullups er det viktig for grepet. osv osv. Så hvis du vil ha sterke armer, så tren alt, underarmer/håndledd,bicep,tricep. Men det er hovedsakelig lite utviklet triceps som gjør at overarmen din ser liten ut, og da kan smalbenk eller dips være det som du trenger å fokusere på. smalbenk gir nesten ubegrenset med motstand, mens dips der må du ha belte m/ vektskiver for å få større motstand enn bare kroppsvekta, så smalbenk er vel kanskje den øvelsen som gir mest potensiale.

...men har du naturlig tynn benbygging er det ikke så mye å gjøre med området rundt håndleddene.

jeg har lest mange som får tykkere håndledd av å trene med handgrips, om det er en illusjon eller ikke, vet jeg ikke, men de rapporterer det en etter en. Det tar tid, men det skjer iallefall. Du kan lese mere om det på gripboard.com hvis det er av interesse, men nå var det jo trådstarter sitt problem, så får han se på det i tilfelle.

Lenke til kommentar

Siden det er så og si bare sener og bein i håndleddene så kan de ikke vokse særlig, men midnre beinbygninga blir kraftigere. Ift nedre del av overarmen er det mer håp, tren brachialis (muskelen under biceps), brachioradialis (muskel som går over underarmen og opp til nedre del av overarmen) og triceps, begge disse kan hjelpe på tykkelsen der. Fine øvelser for disse er som sagt ovenfor chins og dips, andre øvelser jeg anbefaler deg å prøve er smalbenk og hammercurls.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...