Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan få bildører til å lukke seg lettere?

Anbefalte innlegg

Har en MB 190E '92 mod jeg er glad i. Derfor gjør det litt vondt hver gang jeg må lukke dørene, de krever nemlig at du bruker litt kraft. Det er ikke snakk om at de må slenges virkelig hardt igjen, men det er såpass at ingen klarer å lukke døra på første forsøk - med mindre de har vært borti bilen før.

Hva kan jeg gjøre med dette? Noe spesielt som må smøres opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres nesten mere ut som en justering som skal til og ikke bare smøring

Er det slakk i dørhengslene?

Dersom du setter deg på huk og ser inn der som dørlåsen på døra treffer låsepinnen i dørkarmen din

Låsekassen i døra di har da ett spor som skal treffe denne pinnen i dørkarmen

Dersom denne ikke treffer helt riktig og enten treffer slik at dørlåsen din blir liggende å kvile på låsepinnen så blir den treg, det samme gjør den om låsepinnen i dørkarmen treffer for langt nede i sporet på dørlasen din også

Dersom det ser ut som om alt treffer riktig og låsepinnen i dørkarmen treffer midten av sporet i låsekassa di så kan det være du må løsne låsesplinten i dørkarmen litt og trekke den litt utover, da trenger du ikke trekke døra så langt inn for at den skal gå i lås

Lenke til kommentar

Høres riktig ut at noe må justeres. Har studert det hele før, men klarer ikke å se hvordan det hele treffer siden døra er igjen nå det skjer. :wee: Er redd for at dørene ikke vil være skikkelig lukket om jeg trekker ut låsepinnen i dørkarmen noen millimeter, men har ikke sett hvordan justeringsmuligheten på denne er. Pleier de å kunne justeres opp/ned også om den treffer for lavt/høyt? Dette må jeg vel nesten bare se på slitemerker.

Lenke til kommentar

Dersom du eventuelt lyser med en lommelykt inn i sprekken og ser hvordan låsen treffer når du lukker, er ikke lett å se noe når døren er lukket nei :!: men en burdte kunne se sånn ca hvordan det treffer akkurat i det låsekassen i døra treffer låsepinnen i dørkarmen

Låsekassen på døra har to låsestillinger, når du lukker døra inntil og drar den litt igjen låser den seg i det første hakket, men da er den ikke lukket helt inntil karmen

Dersom du drar den ennå litt hardere igjen så låser den seg i det siste hakket og døra er skikkelig lukket og ligger nå helt inntil karmen og dørpakningen

Så om du flytter låsesplinten i dørkarmen litt ut så flytter du det siste punktet for lukkingen ett lite stykke utover bare

og så det går fint ann å flytte den utover litt så sa lenge døra ikke trekker luft når du kjører og dørene flukter/passer når de er lukket

Denne låsesplinten i dørkarmen sitter skrudd fast med enten to eller tre skruer, dersom du løsner dem litt så kan du justere låsepinnen opp, ned og sideveis, kan være lurt å ikke løsne den helt slik at den bare blir hengen å dingle rundt, men løsne den slik at du bare dunker lett til den med en hammer eeller noe for å justere og flytte den dit du vill ha den

Lenke til kommentar

Har samme greia med ene bakdøra mi også, men har ikke tatt meg bryet med å se på det enda. Bestandig like irriterende at jeg må gå ut å åpne/lukke døra for de, siden de ikke lukker den på riktig måte. Det funker hvis jeg lukker den kjapt, ikke nødvendigvis med så stor kraft. Men i tillegg er selve dørhåndtaket også litt merkelig, det virker som om noen har overstremt det omtrent. Det er veldig stramt og man må ta i skikkelig for at den skal åpnes. Det åpnes heller ikke før man tar i såpass at man er redd for å stå igjen emd dørhåndtaket i hånda. Det er helt på slutten at det kommer en ganske hard "åpnelyd" og døra åpnes. Vanskelig og forklare med ord. Noen forslag?

Lenke til kommentar

Er du ikke vanntett da? :!:

Bare se att den pinnen treffer så midt i som mulig på sprekken i dørlåsen

Du kan fint ta å flutte den ut litt også dersom det må til, du ser jo med en gang om døra kommer for langt ut i bakkant og ikke tetter helt, dersom bakkant på framdøra ikke passer greit med fremre del av bakdøra så er den feil juster og må finne på andre måter å justere det til på,

Det er viktig at døra ikke henger, mener ikke slakk men at den rett og slatt har begynt å henge litt etter mange år med mye tyngde, da må du i såfall løfte døra igjen

Dersom du lurer på om døra di henger, det ser du dersom bakkant på framdøra ikke passer med bakdøra, når døra nesten er lukket og like før den treffer låsen,

Dersom toppen av dørplaten ikke stemmer overens og kanten på framdøra di er lavere enn å¨bakdøra di

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk endelig kjøpt meg no Torx verktøy (type skrutrekker) som passet på Biltema. Dessverre sitter skruene til hengslene alt for hardt. Prøvde å slenge en stålaksling og bruke den som en momentarm gjennom skrutrekkeren, men jeg vrir bare i stykker hele skrutrekkeren. Hva er egnet å skru opp slikt med da?

EDIT: Det har ikke regnet helt til nå altså :wee:

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Sjekk også dørstopperne! Det er delen som faktisk gir døra motstand i det den lukkes. Hengslene skal i utgangspunktet ikke gi noe motstand. Dersom døra har "blåst opp", eller åpnet for mye - kan det være at de er strukket, bøyd eller deformert på et annet vis.

Been there, done that... nettopp byttet de på min egen bil.

Lenke til kommentar
Har samme greia med ene bakdøra mi også, men har ikke tatt meg bryet med å se på det enda. Bestandig like irriterende at jeg må gå ut å åpne/lukke døra for de, siden de ikke lukker den på riktig måte. Det funker hvis jeg lukker den kjapt, ikke nødvendigvis med så stor kraft. Men i tillegg er selve dørhåndtaket også litt merkelig, det virker som om noen har overstremt det omtrent. Det er veldig stramt og man må ta i skikkelig for at den skal åpnes. Det åpnes heller ikke før man tar i såpass at man er redd for å stå igjen emd dørhåndtaket i hånda. Det er helt på slutten at det kommer en ganske hard "åpnelyd" og døra åpnes. Vanskelig og forklare med ord. Noen forslag?

Bakdørene på Bmw'n min er også trege å lukke. Men der er det dørpakningene som stritter litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...