Gå til innhold

Burde vi oppdra urfolk moralsk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ah, ok. Så det er uetisk å skade andre mennesker så sant det ikke dreier seg om latteliggjøring av religion?

Du skader ikke andre mennesker ved å kritisere religion. Man må få lov til å kritisere religion selv om folk føler seg støtt. I hvert fall så lenge vi i tillegg forteller folk at de ikke har noen grunn til å føle seg støtt.

Lenke til kommentar
De to tingene er relatert fordi isbit tidligere hevdet at det som skadet mennesker var uetisk, men han hevder samtidig at hvis det å latterliggjøre religion skader mennesker, så er det ikke uetisk.

Jeg har aldri hevdet at alt som skader mennesker er uetisk. Jeg har hevdet at etikk og moral handler om å ta hensyn til andre menneskers lykke og lidelse. Isolert sett er det galt å skade et annet menneske, men du ser ikke det store bildet her. Noen blir kanskje støtt av at jeg kritiserer religion, men til gjengjeld dør tusenvis av personer hver dag som en direkte eller indirekte følge av religiøse dogmer eller religiøse uenigheter. Nyanser, Tabris, nyanser...

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener det er viktig med nyanser, det var du som tidligere skrev at det er uetisk å skade andre mennesker uten å nyansere eller å spesifisere dette noe mer.

Men tar du hensyn til andre menneskers lykke og lidelse når du latterliggjør religion og dermed sårer et annet menneske? Eller hva om deres intoleranse mot religion etterhvert er med på å gjøre gapet mellom vestlige sekulariserte og religiøse mennesker større, med all den negativitet og lidelse det medfører? Eller bestemmer du at en slik lidelse ikke betyr noe fordi du anser det som å være "for the greater good"? siden du ved bedre enn de religiøse hva som er bra for dem?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...