Timeo Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2517154.ece Aftenposten skiver at hvis indianerstammer i amazonas får et barn som har en eller annen fysisk eller mental lyte, så tror de at det skyldes en ond ånd og velger å f.eks. begrave barna sine levende for å få den onde ånden til å forlate stammen. Hvis man tenker rent darwinistisk så er det jo bare bra at de fjerner "svake" individer, men hvis vi bruker sunn fornuft og henviser til vanlig moral så er det helt horribelt at de kan gjøre noe sånt. Så hva er egentlig mest riktig, å la de holde på som de gjør og bevare den kulturen de sannsyligvis har hatt i årtusener, eller gripe inn og fortelle at de ikke kan begrave barna sine levende fordi dette er galt? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Man prøvde jo i Afrika, og se hva som skjer nå. Så nei. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Burde vi oppdra urfolk moralsk? [Hvis man tenker rent darwinistisk så er det jo bare bra at de fjerner "svake" individer Jeg tror du tenker på sosialdarwinismen... Så hva er egentlig mest riktig, å la de holde på som de gjør og bevare den kulturen de sannsyligvis har hatt i årtusener, eller gripe inn og fortelle at de ikke kan begrave barna sine levende fordi dette er galt? Vi må selvfølgelig gjøre vårt for å opplyse dem om at de tar feil. Hvem er best skikket til å gjøre jobben? Religiøse eller naturalistiske mennesker? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Vi må selvfølgelig gjøre vårt for å opplyse dem om at de tar feil. Hvem er best skikket til å gjøre jobben? Religiøse eller naturalistiske mennesker? Nå er det jo også sånn at de fleste av disse stammene er så og si "uberørt" av moderne sivilisasjon, det vil også si at de aldri har blitt utsatt for de sykdommene som folk flest er immun mot. Så om vi tar kontakt med dem, så kan det hende at vi klarer å hindre dem i å begrave flere barn levende, men det kan også hende at vi utrydder dem med sykdommer. Hva da? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Ja, sykdommene er et problem. Jeg vurderte bare de moralske aspektene. Enkelte ser ut til å mene at det er så viktig med kulturell variasjon i verden at vi burde la disse urfolkene leve i ignoranse. Jeg synes det er for ille at uskyldige mennesker skal bli begravd levende fordi folk tror de er besatt av onde ånder. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Nei la dem være! Er ikke så lenge siden vi holdt på med å sette de som ikke fungerte hundre prosent ut i skauen her på berget heller, de er bare litt etter oss med ting og tang.... men klarer vi det? Nei, det tror jeg ikke. Om ikke lenge så leser vi om en eller annen jævla religiøs sekt som syntes synd på disse indianerne ogskal sende noen for å fortelle stakkarene om deres gud og DA blir det synd på de da! Spørsmålet er vel heller om det er moralsk riktig å IKKE ta livet av noen av de som i dag blir født med store feil eller mangler.... så kan vi diskutere hvordan vi tar livet av dem og hvor grensa skal gå etterpå.... Vår moral passer dem ihvertfall ikke, selv om vi selv syntes at vi har en flott moral..... ei heller passer vårt livssyn dem, eller gudene vi så gjerne skal prakke på dem. La de være i fred sier jeg. De har klart seg uten oss moraliserende idioter sålangt så det går helt sikkert bra... Lenke til kommentar
____________ Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Vil det være moralskt å ta fra dem deres vern mot onde ånder? Edit: ånder* Endret 5. juli 2008 av jmk Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Vår moral passer dem ihvertfall ikke, selv om vi selv syntes at vi har en flott moral..... ei heller passer vårt livssyn dem, eller gudene vi så gjerne skal prakke på dem. La de være i fred sier jeg. De har klart seg uten oss moraliserende idioter sålangt så det går helt sikkert bra... Så pytt pytt, de begraver noen barn levende, hva så - mener du? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Vil det være moralskt å ta fra dem deres vern mot onde onder? Det er i hvert fall ikke umoralsk å ta fra dem noe de ikke har. Nei, her er jeg faktisk enig med Bellicus for en gangs skyld. Endret 5. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
B25S Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 La de nå få grave ned ungene sine hvor pokker de vil. Men ikke levende! mener da jeg. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Og så? Hva hadde de holdt på med hvis de ikke var så utrolig uheldige at de ble funnet da? Og vi si rompa forståsegpåere ikke visste at de gravlegger ungene sine levende. Hva pokker er forskjellen? La dem være.... Vi satte da vitterlig unger som ikke var helt der ut i skauen vi også, for å sulte ihjel eller rives i filler levende av ville dyr. Å kveles er ikke så smertefult som å sultes ihjel.... Skjønner ikke helt hvordan vi skal kunne "gå" inn og si dem dette uten å klare å gjøre som vi pleier, å fucke disse indianerne skikkelig opp også!!! Bare for noen unger som allikevel ikke er helt der? Ville det ikke vært lurere om dere engasjerte dere i kampem mot steining i muslimske land da? Der steiner de fullt normale mennesker til og med.... Bare for enkelhets skyld, hvordan tenkte dere at vi skal gå frem? Ved å sette opp et sykehus rett ved den ene landsbyen? Eller bedehus? Eller? Mye bedre å la dem være..... Lenke til kommentar
____________ Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Vil det være moralskt å ta fra dem deres vern mot onde ånder? Det er i hvert fall ikke umoralsk å ta fra dem noe de ikke har. Nei, her er jeg faktisk enig med Bellicus for en gangs skyld. Mener du at de ikke har et vern mot onde ånder? Er det ikke derfor de begraver disse ungene, nettopp for å drive bort åndene og deres forbannelse? Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Vil det være moralskt å ta fra dem deres vern mot onde ånder? Det er i hvert fall ikke umoralsk å ta fra dem noe de ikke har. Nei, her er jeg faktisk enig med Bellicus for en gangs skyld. Mener du at de ikke har et vern mot onde ånder? Er det ikke derfor de begraver disse ungene, nettopp for å drive bort åndene og deres forbannelse? Han mener vel antakeligvis at det ikke finnes noe sånt som onde ånder... Lenke til kommentar
isbit Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Og så? Hva hadde de holdt på med hvis de ikke var så utrolig uheldige at de ble funnet da? Og vi si rompa forståsegpåere ikke visste at de gravlegger ungene sine levende. Hva pokker er forskjellen? La dem være.... Vi satte da vitterlig unger som ikke var helt der ut i skauen vi også, for å sulte ihjel eller rives i filler levende av ville dyr. Å kveles er ikke så smertefult som å sultes ihjel.... Skjønner ikke helt hvordan vi skal kunne "gå" inn og si dem dette uten å klare å gjøre som vi pleier, å fucke disse indianerne skikkelig opp også!!! Bare for noen unger som allikevel ikke er helt der? Ville det ikke vært lurere om dere engasjerte dere i kampem mot steining i muslimske land da? Der steiner de fullt normale mennesker til og med.... Bare for enkelhets skyld, hvordan tenkte dere at vi skal gå frem? Ved å sette opp et sykehus rett ved den ene landsbyen? Eller bedehus? Eller? Mye bedre å la dem være..... At våre forfedre var umoralske, betyr ikke at vi ikke har lov til å kritisere andre. At jeg selv drakk meg sanseløs hver helg da jeg var 15, betyr ikke at jeg ikke har noe jeg skulle sagt i oppdragelsen av egne tenåringer. Ellers er jeg helt enig i at det er minst like viktig å engasjere seg i kampen mot steining. Problemet er bare at dersom man kritiserer Islam, blir man stemplet som rasist. Det har gått inflasjon i rasisme-stempelet den siste tiden. Endret 5. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
isbit Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Vil det være moralskt å ta fra dem deres vern mot onde ånder? Det er i hvert fall ikke umoralsk å ta fra dem noe de ikke har. Nei, her er jeg faktisk enig med Bellicus for en gangs skyld. Mener du at de ikke har et vern mot onde ånder? Er det ikke derfor de begraver disse ungene, nettopp for å drive bort åndene og deres forbannelse? Hvordan kan man ha et vern mot noe som ikke finnes? Lenke til kommentar
B25S Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Vil det være moralskt å ta fra dem deres vern mot onde ånder? Det er i hvert fall ikke umoralsk å ta fra dem noe de ikke har. Nei, her er jeg faktisk enig med Bellicus for en gangs skyld. Mener du at de ikke har et vern mot onde ånder? Er det ikke derfor de begraver disse ungene, nettopp for å drive bort åndene og deres forbannelse? Hvordan kan man ha et vern mot noe som ikke finnes? Godt svar. Jeg er veldig sikker på at "jmk" ikke klarer å gi et klart, virkelig og seriøst svar på det. Ellers er jeg helt enig i at det er minst like viktig å engasjere seg i kampen mot steining. Problemet er bare at dersom man kritiserer Islam, blir man stemplet som rasist. Det har gått inflasjon i rasisme-stempelet den siste tiden. Nemlig. En med annen etnisk bakgrunn har større sjanse for å vinne f. eks. en rettsak, da Norge er skammelig redde for å bli kalt rasister. Ta f. eks. den saken med han som ble liggende å blø fordi han pisset på ambulansepersonalet som kom og skulle hente/kjøre den nedslåtte mannen. Endret 5. juli 2008 av asbjohor Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Så hva er egentlig mest riktig, å la de holde på som de gjør og bevare den kulturen de sannsyligvis har hatt i årtusener, eller gripe inn og fortelle at de ikke kan begrave barna sine levende fordi dette er galt? Forsiktig så ikke du kutter deg på noe av alt glasset som faller ned... Lenke til kommentar
B25S Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Vår moral passer dem ihvertfall ikke, selv om vi selv syntes at vi har en flott moral..... ei heller passer vårt livssyn dem, eller gudene vi så gjerne skal prakke på dem. La de være i fred sier jeg. De har klart seg uten oss moraliserende idioter sålangt så det går helt sikkert bra... Så pytt pytt, de begraver noen barn levende, hva så - mener du? Jeg tror han mener at de får gjøre hva de vil med sine egne barn. Så hva er egentlig mest riktig, å la de holde på som de gjør og bevare den kulturen de sannsyligvis har hatt i årtusener, eller gripe inn og fortelle at de ikke kan begrave barna sine levende fordi dette er galt? Forsiktig så ikke du kutter deg på noe av alt glasset som faller ned... Hva mener du? Jeg ser ikke noe glass. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Og så? Hva hadde de holdt på med hvis de ikke var så utrolig uheldige at de ble funnet da? Og vi si rompa forståsegpåere ikke visste at de gravlegger ungene sine levende. Hva pokker er forskjellen? La dem være.... Vi satte da vitterlig unger som ikke var helt der ut i skauen vi også, for å sulte ihjel eller rives i filler levende av ville dyr. Å kveles er ikke så smertefult som å sultes ihjel.... Skjønner ikke helt hvordan vi skal kunne "gå" inn og si dem dette uten å klare å gjøre som vi pleier, å fucke disse indianerne skikkelig opp også!!! Bare for noen unger som allikevel ikke er helt der? Ville det ikke vært lurere om dere engasjerte dere i kampem mot steining i muslimske land da? Der steiner de fullt normale mennesker til og med.... Bare for enkelhets skyld, hvordan tenkte dere at vi skal gå frem? Ved å sette opp et sykehus rett ved den ene landsbyen? Eller bedehus? Eller? Mye bedre å la dem være..... Jeg er enig i at en slik "intervensjon" vil være vanskelig å gjennomføre i praksis. Mener du at det er bedre å blande seg inn i muslimske lands henrettelsesmetoder grunnlagt i religion enn indianernes? For prinsippielt ser jeg ikke helt forskjellen... Mener du at det er verre å steine en normal person som tydeligvis har gjort noe "syndig", enn å levende begrave et barn som kanskje ikke har gjort noe annet enn å være født litt tilbakestående, som tvilling eller f.eks. fordi faren døde under svangerskapet? Endret 5. juli 2008 av Thoz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå