Gå til innhold

Regler for bortebostipend?

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå blitt nektet stipend grunnet mine foreldres inntekt. Til høsten flytter jeg inn i kjellerleiligheten foreldrene mine leier ut. Ettersom de taper penger på dette er jeg nødt til å betale en del av leien de ellers ville mottatt fra andre leieboere. Er det noen som vett hvordan reglene om stipend er i og med at jeg betaler mine egne foreldre og vi fremdeles bor i samme hus?

Er 17 år.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Borteboer eller hjemmeboer"

Du får utdanningsstipend når du har flyttet fra foreldrene dine. Bor du i samme hus som foreldrene dine, får du ikke stipend selv om du bor i egen leilighet eller betaler husleie hjemme. Du blir også regnet som hjemmeboer hvis du bor i bolig som hører til huset der foreldrene dine bor. Hele støtten blir utbetalt som lån og lånet blir ikke gjort om til stipend ved fullført utdanning.

Flytter du fra eller til foreldrene dine i løpet av søknadsperioden, må du sende melding til Lånekassen hvor du oppgir flyttedato. Flytter du for deg selv, ber vi deg sende inn kopi av leiekontrakten."

Lenke til kommentar
Jeg har til nå blitt nektet stipend grunnet mine foreldres inntekt. Til høsten flytter jeg inn i kjellerleiligheten foreldrene mine leier ut. Ettersom de taper penger på dette er jeg nødt til å betale en del av leien de ellers ville mottatt fra andre leieboere. Er det noen som vett hvordan reglene om stipend er i og med at jeg betaler mine egne foreldre og vi fremdeles bor i samme hus?

Er 17 år.

Takk

Betale leie for å bo hjemme hos foreldre kvalifiserer ikke til borteboerstipend. Men om du bor i en separat bo enhet er det ok- Står mere om det på lanekassen.no under borteboer et sted. Vet ikke hva som er skal til for å bo i en egen bo enhet... Mulig det er en leilighet som er adskilt fra foreldrene sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...