Gå til innhold

Bygge en pc

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt til å bygge en pc i løpet av sommerferien og den den skal brukes til en del gaming og skolearbeid.

Kan noen lage et oppsett så jeg har noe å gå ut fra. Budsjettet mitt er på 8000kr ;)

Takk for alle svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, hehe, glemte å skrive det!

Jeg trenger kabinett, hovedkort, grafikkort, minne, PSU, CPU, hardisk. Trenger som sagt komponentene. Jeg trenger ikke mus, tastatur, høytalere og skjerm siden jeg har det fra før ;)

Lenke til kommentar

Et greitt budsjettoppsett kan være som følger:

Kabinett

Antec Sonata III. Bra kabinett med en svært akseptabel 500 Watt PSU i. Pris, fra kr 695,00

Hovedkort

Asus P5Q Pro. Hovedkort basert på Intels nyeste brikkesett (P45). Kan kjøre CF. Pris, fra kr 884,00

CPU

Intel Core 2 Duo E8400. Det selvsagte gamervalg. Pris, fra kr 1 213,00

Minne

Corsair TWIN2X PC2-6400, 2 x 2 MiB. Helt greitt og bra nok minne så lenge man ikke skal klokke. Pris, fra kr 595,00

Skjermkort

Sapphire Radeon HD 4870. ATI sitt nyeste, og gir mye for pengene. Pris, fra kr 1 829,00

Harddisk

Seagate Barracuda 7200.11 500 MB. Har meget god erfaring med Seagate, så derfor anbefaler jeg disse. Pris, fra kr 493,00

DVD spiller/brenner

Sony Optiarc AD-7200S-0S. Du skriver intet om at du har DVD spiller/brenner, så jeg legger med det også. Pris, fra kr 191,00

Summen ble her kr 5 900,- når billigste pris i prisguiden blir brukt. Nå vil nok reell pris inklusive frakt fort bli en kr 7 000,00 (jaggu ser det ikke ut som Amentio har alt til ca kr 6 200). Se komplett handleliste (inklusive kjøler)

Og du trenger faktisk ikke bruke mer penger, det du eventuelt putter i ekstra gir ikke særlig mer ytelse (om noe i det hele). Det jeg ville vurdert, er å kjøpe en CPU-kjøler, hvor jeg anbefaler Cooler Master Hyper 212.

NB!!

Du burde endre tittel/emne på tråden. Dersom du leser retningslinjene ser du at "Bygge en pc" ikke er en akseptabel emnetittel. Du burde f.eks. ha skrevet "Gamer-/skolePC, budsjett 8000,- uten skjerm"

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Trådstarter bes lese igjennom Retningslinjene for denne kategorien, som er tydelig nevnt i toppen av denne kategorien.

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok lagt litt mer penger i kabinett og PSU, siden dette er komponenter du kan beholde også neste gang du oppgraderer PCen. Ville anbefalt deg et Antec P182 og en Corsair TX 650W eller TX 750W. 650W holder i massevis, selv hvis du kjører to HD4870 i Crossfire, men TX 750W har den fordelen at den har 4 stk PCI-E tilkoblinger, slik at du slipper å ta i bruk 4-pins kabler med konvertere hvis du skal bruke mer enn to PCI-E kontakter.

Velger du P182 kan det dessuten være en idé å bestille med en ekstra 120mm vifte, siden det er en ledig plass til dette i kabinettet.

CPU-kjøler er vel sagtens kun nødvendig hvis du har planer om å overklokke, eller at man synes boxed-kjøleren bråker for mye. Hvis dette er tilfelle hadde jeg nok satset på noe kraftigere, feks Noctua NH-U12P eller Thermalright Ultra 120 Extreme.

Utover dette er jeg helt enig med Bolson's anbefalinger :thumbup:

Lenke til kommentar

Når det gjelder selve kabinettet er Antec Sonata III av velkjent Antec kvalitet. Mitt (Antec Sonata I) er nå 5 år, og vil garantert leve ut dagens bygg og sikkert neste også. PSU er skiftet. Sonata og P182 har mye av de samme tekniske løsningene også.

Den reelle forskjellen er:

1. P182 er noe større og har litt bedre byggeplass. Sonata kan være litt trangt å bygge i.

2. PSU plassert i bunn på 182, vanlig plassering i Sonata.

3. Plass til flere harddisker i P182.

4. Bedre kjøling (flere vifter), og bedre PSU plassering.

5. Sonata liker ikke svært lange skjermkort.

Støymessig har jeg ikke opplevd store forskjellen (ja, jeg har hatt oppsett med Sonata og P182 stående ved siden av hverandre). Så for den som er på budsjett, vil jeg si at Antec Sonata III med 500 Watts PSU er det optimale kjøpet. PSU-ene lages faktisk av samme produsent som Corsair bruker så langt jeg vet.

Når det gjelder kjøler viser tester at Cooler Master Hyper 212 faktisk konkurrerer med de to nevnte på stock og moderat klokking. Det er først ved hard klokking den ikke henger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...