Gå til innhold

3D-modellering fra ideer til animert produkt. Framgangsmåten?


Anbefalte innlegg

Å finne et forum som passet til dette var vanskelig, men fant ut at programvare kunne da ikke være så fryktelig langt ifra :)

 

Spillutvikling har alltid vært noe som interesserer meg. Har drevet med en del programmering og det er absolutt en spennende del av spillutvikling. jeg har lenge hat lyst til å utforske 3D-modellering, fikk nyrlig mitt nye tegnebrett(Cintiq :fun:) og vet at disse brukes for modellering så det kunne jo ha vært interessant å prøve det også. Problemet er at det er da så mye rart når det gjelder modellering og jeg har i hele tatt problemer med å forstå hele prosessen fra ideer til en animert 3D-modell. Kunne noen ha fortalt meg hvordan hele prosessen foregår og hva de forskjellige stadiene er og går ut på? Ikke skip noen stadier, bare ta med alt som er, interessant å lese. Hvis dere ikke skjønner helt hva jeg er ute etter så er det noe sånt som dette(Litt annen setting tho):

 

For å bake et brød:

Finne ut hva slags brød

Lage/finne oppsktift

Finne ingredienser

Blande steke osvosv

 

See? ;)

 

Håper på noen lange og fine svar, gleder meg

 

~Amento

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig du missforsto. Det jeg lurer på er hva de forskjellige stegene en 3D-modellerer går igjennom når han lager en 3D-modell. Skal se litt om jeg finner noe i de linkene dere har oppgitt :)

 

Prosessen han beskrev over er ikke langt unna, om en smule grov. Jeg er også litt usikker hva slags forventninger du har. Men jeg har jobbet med 3Dsmax av og på i en 10 års tid.

 

Skal du lage en organisk modell så er prosessen en måte. Skal du lage noe mekanisk så er prosessen noe annet, og skal du lage noe basert på ett reelt objekt så er prosessen igjen litt annerledes.

 

Feks når jeg modelerte meg selv så gjorde jeg dette:

Tok bilde av meg fra siden og forfa og ca 45 graders vinkel. Bilde fra siden og forsiden la jeg på hvert sitt plan i MAX i viewporten. Så brukte jeg spline tool og outlinet de groveste formene. Så begynte jeg å knytte disse sammen for å bygge opp en veldig grov struktur av mitt hode. Så kolapset jeg den til en polymesh. Så begynte jeg å splitte, merge, welde edges og vertixes for å gradvis bygge inn mer og mer detaljer. Til slutt legger jeg på en meshsmoother for å utjevne allt og skape runde fine flater. Når det er gjort så må det tekstureres. Det har jeg aldri vært flink til...så det får du finne ut sjæl! he he.

 

Var det en slik prosess du lurte på?

 

AKIRA

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Internett er ett hav av informasjon og tutorialer. Selv har jeg nettopp begynt med min aller første modell, og har lært mye på fem-seks timer:

 

post-77472-1217035709_thumb.jpg

 

 

 

Du finner noen gode tutorialer på http://www.3dtotal.com , den jeg følger heter "Modelling a Fiat 500 using Polymodelling " for 3dsMAX.

 

Her er ett tips: begynn med noe enklere enn meg, for denne bilen kommer jeg til å bli litt lei av den neste uka tror jeg :p

 

 

Update:

 

post-77472-1217206323_thumb.jpg

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...