Gå til innhold

BK: Lek med skyer og HDR

Anbefalte innlegg

Etter at jeg lærte HDR på min D300 i går, så brukte jeg bursdagsgave shoppingen i dag til å knipse litt forskjellige bilder, jeg har ikke endret så mye på dem egentlig. For det meste har jeg brukt 3 bilder da dette var best på frihånd, og så satt dem sammen, justert litt av og til, og så sendt igjennom.

Grunnen til at jeg skrev "Lek med skyer" er fordi jeg har lagt mye vekt på å få steder der skyene var spesielle eller fremtredende i forhold til resten av bildet. Kanskje en så "guffen" følelse for været kan beskrive det, mørke og dystre skyer og så spesielle motiver. Her har jeg byttet veldig om hverandre, men har vel likt steder med rette linjer eller spesielle fasonger (froskeperspektiv m.m.)

Disse var de jeg var mest fornøyd med:

(Og ja, et problem var at enkelte steder var mildt sagt overbefolket, og fremfor å vente lenge, så knipset jeg uavhengig om noen kom litt i veien :) )

*edit; redusert til 4

post-24104-1215286423_thumb.jpg

post-24104-1215286430_thumb.jpg

post-24104-1215286467_thumb.jpg

post-24104-1215286481_thumb.jpg

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta ett; det av Østbanestasjonen. Der er det flere svakheter som kommer tydelig frem. Det første er den store uskarpheten i bildet som kommer av at du ikke har brukt stativ og dermed ber softwaren om å spleise sammen ulike motiv. Det går veldig tydelig frem at dette ikke gikk bra. Vet ikke om det hadde gått lit bedre om du hadde krysset av for at du ikke brukte stativ (eller kanskje du gjorde det).

En annen ting er bevegelige objekt og HDR er vrient (de er på en plass i en eksponering, og på en annen i neste). Menneskene nede i midten er et godt eksempel.

For det tredje var heller ikke komposisjonen særlig gjennomtenkt, tror jeg.

Så totalt sett var nok dette desverre et mislykket forsøk.

Lenke til kommentar
*edit; redusert til 4

Det er bra - når det legges ut for mange bilder, så har man en tendens til å bli oversett.

Når det gjelder HDR, så har jeg tidligere sagt hva jeg mener om det - jeg er ikke fan for å si det sånn ;)

Av de resterende 4 som ligger ute nå, så synes jeg at det av østbanenhallen ble best, da det ikke skriker HDR. Kontrasten mellom det gule (skinte solen enda?) og skyene ble bra. Skiltene i forgrunnen, trekker derimot veldig ned.

Tom

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, jeg mistenkte nok at noen ville bli preget av at jeg var ustødig. Dog var enkelte av motivene slik at lørdags for/ettermiddag aldri kan kunne gitt bedre resultater mhp. folkemengde og trafikk, så tatt forutsetningene i betraktning er jeg fornøyd.

Det slo meg jo i ettertid at jeg slettet noen av de som gikk bedre, men sånn kan det gå.

Lenke til kommentar
Dog var enkelte av motivene slik at lørdags for/ettermiddag aldri kan kunne gitt bedre resultater mhp. folkemengde og trafikk, så tatt forutsetningene i betraktning er jeg fornøyd.

Det er dette som er den største tekniske feilen du har gjort. Du har valgt å bruke tiden din på å ta bilder som det ikke er mulig å ta. Dvs du kan klone bort uønskede elementer i etterkant. Enten tar du hele jobben, og går linjen ut med å klone bort feilene. Eller så bruker du tiden din til å ta bilder som er mulige å ta uten kloning.

Man bør ikke bruke tiden sin på bilder som det ikke er mulig å ta. Gjør man det så er det kanskje for å motbevise at de ikke kan tas. Klarer man det så viser man det frem. Men man viser ikke frem resultatet før man har lykkes. Heldigvis har vi Photoshop, og ved hjelp av det verktøyet kan umulige bilder "tas", så jobb med saken. Noen av feilene kan i alle fall rettes opp slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...