Gå til innhold

Tips til god GeForce GPU til +/- 2000,- ?


Anbefalte innlegg

Tjalla-hopp!

Jippi, tordenvær her idag, så jeg dro ut alle strømledninger og kabler for nett. Skulle starte opp igjen, og maskina er død. Beeb-code sier at det er noe galt med skjermkort, men jeg tror det HK som er dust. Så nå blir det nytt oppsett!

 

Tenkte jeg skulle spandere litt på GPU, men lurer på noen ting. Når det står hos Komplett at kortet støtter DX10, betyr det at jeg ikke kan bruke XP på dette kortet? For det er vel bare Vista som støtter DX10, right? Er forresten kortene bakover-kompatible? Jeg finner nemmelig få kort hos Komplett hvor det står både DX9.0c og DX10. Derfor, hadde det funket å etterinnstalere DX9.0c om det er DX10 på kortet fra fabrikk, eller er dette umulig eller unødvendig?

 

Jeg er GeForce-mann, og gidder ikke omstille meg til noe annet. My choice. Noen ideer for hva som er godt om dagen til min XP? Burde jeg satse på noe rundt 9600 - 9800, eller er 8800 kortene fortsatt gode? Jeg spiller Crysis, så jeg ønsker å gjøre et hopp fra mitt 8600GTS-kort. Men vet ikke hvor langt det hoppet burde være.

Jeg tenker som sagt på noe rundt 2 lapper, men kan enkelt strekke meg i begge retninger. Men jeg gidder ikke betale 3000+ for en GPU.

 

Jeg ser litt på kortet Gainward GeForce GTX 260 ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355266 )

Hvorfor denne latterlige prisen? Greit, mye minne, men kjernehastigheter og frekvenser virker jo mye lavere enn de til under 2000 kroner. Why?

 

Gainward GeForce 9800GTX 512mb er også et kort jeg sterkt vurderer ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348136 )

God pris, speks virker greie og god tilbakemeldinger fra tidligere kunder. Støtter også XP og Vista med både DX9.0c og DX10. Eneste jeg stusser over er hva en av kundene sier, at han må inn i oppsettet og disable dual-skjermoppsettet; ikke bare skru av skjermen med bryteren. Sånt irriterer meg :p Også likte jeg ikke helt utseende på kortet, men det er bagateller. Ett annet minus er at Tomb Raider følger med. Det spillet har jeg absolutt ikke noe bruk for...

 

Derimot så ser denne lekker ut, og det noe mer brukbare spillet Company of Heros følger med. Snakker nå om XFX sin GeForce 9800GTX med 512mb minne. ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348308 )

Prisen er identisk som den over, begge med 2.2 Ghz og 512 i minne. Men her kommer da problemet med at det bare står DX10, og under systemkrav: Built for Windows Vista. En annen ting er at omtrent alle brukere har klaget på at den blir fort varm.

 

Og dæven for en størrelse det er på disse to kortene! Noen som har dem, og som vet at det går å stappe dem inn i en Antec Nine Hundred? Får dem plass? Har målt, og det ser ut til at det blir trangt mellom HDD og GPU..

 

Jeg er vandt med Gainward GPU'er. Kunne kanskje tenkt meg en ASUS denne gangen, men det er lite med tilbakemeldinger fra brukere. Grunnen for at jeg kanskje ønsker en ASUS er fordi at jeg kjører ASUS MoBo. Jeg mistenker at den jeg har nå, en M2N32 WS Pro har tatt kvelden, for den har mobba meg før med diverse, så jeg vurderer nå en ASUS Crosshair II Formula, til tross for noe labert med SATA-porter... Kanskje det å ha både ASUS GPU og MoBo hadde hjulpet litt på annen små-mobbing i kabinettet.. Det er jo helt teit å få oppstarts-error bare ved å frakoble strømmen!

 

Uansett, beklager mye skrift, men jeg er frustrert :DNoen som har gode tips til en god GPU i en XP maskin?Nevnte Crosshair-MoBo'en, kommer også til å ta med meg en AM2+ Phenom 2.6GHz 9950 Black Edition CPU. Tror det kan bli sweet.

 

Takker alle som kommer med bidrag, eller som har orket å lese seg til bunns av denne stilen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil fint kunne kjøre win XP på et dx10-kort, men du får ikke dx10 i XP - for å få det må du ha Vista ja. Alle dx10-kort støtter også dx9.

 

Det var de svarene du vil like.

 

Her kommer de du ikke vil like ;)

 

I 2000-kronersklassen vil jeg påstå at man er lettere tilbakestående hvis man velger GPU fra nVidia nå. Radeon HD4850 eller HD4870 er helt soleklart de beste valgene her. HD4870 yter på linje med Geforce GTX260 til en klart billigere pris. At du da vil holde deg til Geforce av gammel vane blir bare for dumt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355992

 

Ser du også er på jakt etter nytt HK, og jeg vil da anbefale deg et kort basert på AMD 790FX. MSI er ikke akkurat kjent for gode hovedkort, men dette AM2+ kortet skal faktisk være meget godt. Billig er det også: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345596

Lenke til kommentar

Takk for svar, Hugo :)

Jupp, likte svaret på GPU'ene, men fant det faktisk ut sjøl etter mye Googling.

 

Lettere tilbakestående..? Vel, jeg har da aldri påstått at jeg er helt på nett, så det kan kanskje være sant som du sier. Men det blir vel som med bil, damer og musikk; man kan diskutere og krangle så mye man vil, men til slutt er smaken som baken; delt i to og lukter til tider vondt :D

Jeg gikk over til nVidia pga dårlige erfaringer med noen ATi Radeon-kort for lenge siden (sikkert blitt bedre siden da, men..). Jeg liker oppsettet til nVidia-kortene, og har egentlig aldri angret på overgangen. Blir litt det samme som at jeg har hatt 5 forskjellige Creative-produkter tidligere, og ALDRI igjen! Makan til møkk, feil på alt jeg har kjøpt der, så ett sted går grensen. Jeg har kjørt mange biler opp gjennom åra, men alltid eid Subaru selv, og jeg ser ingen grunn til å bytte merke, bare fordi det faktisk finnes andre merker som gjør 0 - 100 en hundredel raskere enn min. Ser du hvor jeg vil? Det vil alltid være noen bedre kort der ute, og siden det ikke er så stor prisforskjell mellom det jeg ønsker og det du tipser om så blir mitt valg lett. Da velger jeg heller komforten med en plattform jeg liker og kjenner.

GDDR5 hos Radeon virker jo fristende, men ikke nok. Jupp, kall meg tilbakestående :D

 

Det var også derfor jeg satte opp i overskriften at jeg ønsket tips om et GeForce-kort, og ikke en diskusjon om hva som er best; GeForce eller Radeon ;)

 

Hk'et du nevnte blir for spinkelt for meg, men takk for tipset. For få SATA-porter, lite med USB og mangel på andre funksjoner, og som du sier; MSI... Jeg har lest gjennom en grundig test av Crosshair kortet, og har bestemt meg for å gå for det. Er veldig overklokkingsvillig, renner over med fete funksjoner og masser av utstyr. Hybrid SLi, dobbel og trippel SLi, egen overklokkings-fane i BIOS og masse annet.. Jeg pleier å ligge på ca 1500 - 2000 kr for et hk, så prisen her skremmer meg ikke.

 

Er fortsatt noe usikker om hvilken GPU jeg skal velge, men leste en test om ASUS' 9800GTX som fikk bra kritikker, men det virket til å være for en tid tilbake, så jeg må snoke litt mer rundt. 2000 kr er ca pris, jeg kan bevege meg i begge retninger. Enten ett dyrere kort, eller kanskje to billigere? Men jeg gidder ikke å passere 3000 kr.

 

Så jeg tar fortsatt imot tips om noen gode GeForce kort i 2000 kroners klassen, selv om jeg er litt tilbakestående :p

 

Takker for alle svar og tips, dere blir belønnet med en stjerne i boka :D

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jeg hadde nok sannsynligvis valgt GTX 260 om det kunn er nvidia kort til den prisen du kan ha.

 

Har alltid hatt nvidia selv, men denne gangen kjøpte jeg HD 4870 (En god del bedre enn GTX 260, og i enkelte tilfeller bedre enn GTX 280) Uansett, angrer ikke. Er heller ingen "permanent" overgang fra nvidia, måtte bare teste ut ATI igjen, prisen var også grei til den ytelsen ;)

Lenke til kommentar

Greeeit, du er i hvertfall bevisst om valget du tar, og det er da i det minste noe ;)

 

Var jeg deg hadde jeg sett an lanseringen av 9800GTX+. Da vil nåværende 9800GTX falle i pris, mens 9800GTX+ skal gi noe bedre ytelse til prisen på nåværende 9800GTX. Men jeg husker desverre ikke lanseringsdatoen til 9800GTX+ i farten.

 

HK var i tilfelle du ble med på Radeon-idéen. Når du skal ha Geforce er nok det Asus-kortet veien å gå ja.

 

Så får du unnskylde at jeg kalte deg lettere tilbakestående :tease:

Lenke til kommentar

Selv et ATI 4850 slår 9800 GTX på ytelse og koster rundt halvparten - jeg har begge deler - vil ikke kalle folk som kjøper Nvidia i 2000 kroners klassen lettere tilbakestående ;-) men heller ekstremt uopplyst :D

 

PS! Jeg er ikke uopplyst :innocent: - jeg kjøpte 9800 GTX når det kom på markedet, nå står det og folder - det duger det meget bra til.

 

Jeg er mer skeptisk til Phenom i en spill pc - har en 9550 og en 9850 stående i testbenk, begge står og folder for øyeblikket.

Intel i samme prisklasse vil lage stygg hakkemat av Phenom'en med mye mindre varme og lavere energiforbruk.

http://www.hardwaresecrets.com/article/568/10

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Enten ett dyrere kort, eller kanskje to billigere? Men jeg gidder ikke å passere 3000 kr.

 

 

Du kan vurdere to 8800gt eller to 8800gts?

 

 

Den andatech testen viste at 8800gt i SLI yter bedre enn 4870 til samme pris!

De ytet nesten like bra som 4870 i cf, nemlig i crysis, og som tidligere sagt spiller han crysis !

 

 

yter jo også bedre enn gtx 280 og gtx 260, så kan du slenge på enda ett når ytelsen begynner og suge.

post-155102-1215354863_thumb.png

post-155102-1215354950_thumb.png

Lenke til kommentar

@ PerUlv2:

CPU'en de tester i linken din er jo en 9550, 2.2GHz. Den jeg skal ha er en 9950, 2.6GHz, så det vil nok være noe bedre score enn det den testen viser. Men ja, det er greie tall fra Intel. Men mindre varme i en Intel? Er det noe nytt på den fronten, for jeg har aldri sett en Intel som produserer mindre varme enn en AMD. Riktignok lenge siden jeg har sjekka, men så vidt jeg kan se står det også høyere temp hos komplett på Intel'en.

 

@ Hugo:

Skulle likt å venta på et annet kort, men for det første, så er maskina mi død. Jeg sitter nå på en laptop som ikke engang orker å spille en dvd! ANGST!

Og for det andre, skal man vente på noe som er bedre, så vil man komme til å vente til den dagen man ligger i kista. Det kalles utvikling, baby! ;)

Og jeg tilgir deg :D

 

@ merkoen:

Hvorfor GTX260 og ikke 9800GTX? Greit, 260 har mye ram, men kjernehastigheten virker jo latterlig lav i forhold til pris og andre kort i 9800-serien! Er det noe annet med GTX260 kortene som jeg overser i spesifikkasjonene? For jeg skjønner bare ikke at det kortet skal koste 800 kroner mer for litt mer ram og mye dårligere kjernehastigheter.

 

Kall meg hva dere vil, men jeg tror det blir Asus Crosshair hk, AM2+ 9950 CPU og en Asus nVidia 9800GTX 512mb GPU. Grunnen er fordi at det er disse komponentmerkene jeg har bygd opp min dataviten rundt, og skulle jeg ha begynt å feilsøke rundt på et system av Intel og Radeon hadde jeg blitt litt lamma. Jeg spiller ikke så mye at jeg trenger en prosessor for super-gamere, men jeg vil ha en som er sterk nok til å hamle opp med spill og tunge 3D-programmer. Kunne ikke klage så mye på min AM2 6000+, så da regner jeg med at dette vil bli et greit hopp for meg. Ja, jeg er sta! :D:p

Testene jeg har lest på disse produktene er gode, og overbeviser meg godt nok at de vil holde meget bra for mitt bruk. Men jeg ønsket meg synspunkter, og det fikk jeg så hatten passa :thumbup:

Men om noen kan forklare for meg hvorfor en GTX260 skal være bedre enn en 9800GTX, så hadde jeg satt pris på det. Ser ikke den store sammenhengen der, er jeg redd.

Lenke til kommentar

@ Masterfifty:

Det der var interesante tall! Sånt liker vi :thumbs:

Må sjekke ut priser og slikt på de kortene der, og som du sier, begynner det å henge etter så er det mulig å slenge å ett til! Synd at det ikke var noe 98GTX i den grafen, skulle likt å se hvor den havna i forhold..

Supert, takk skal du ha!

Lenke til kommentar

Jeg klokket min 9850BE til 2.9 uten at det gjorde den til noen seriøs trussel mot min E8500 (uklokket) som jeg har i hovedgamer'n - og E8500'en min klokker til 4,5ghz - en E8400 er et bedre kjøp, men den var ikke å skaffe da jeg puttet inn E8500'en.

 

Bare å lese diverse Phenom 9850 tester det (9950BE er det samme - bare enda litt mer strømsulten) - de sluker strøm i forhold til Intel - og spesielt i forhold til nåværende 45nm Intel cpu'er (E7xxx,E8xxx og Q9xxx)

 

Edit: 9800GTX yter litegrann bedre enn 8800GT - på linje med 8800GTS 512 omtrent.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Her er forresten en annen test fra Legit Reviews - sannsynligvis med litt nyere drivere:

 

Crysis ytelsen klatrer på 48x0 kort, og når du blir lei Crysis (som ikke tok spes lang tid hos meg... fysj..) så vil du merke at i de fleste andre spill yter de MEGET bra.

Legg Spesielt merke til 'Very High' grafene...

post-76129-1215356818_thumb.jpg

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Ok, takk for info. Skjønner at det har skjedd noe med varmeovnen Intel ;)

Sjekker litt rundt 9800GTX vs. 8800GT SLi nå, så får vi se. Ser ut til at jeg må passere 3000 for to 8800GT, og jeg vet ikke om jeg synes det er erdt det. Trenger kanskje en bedre strømforsyning da også, for tror ikke at min 650W vil klare to GPU'er og en firekjernes prosessor+ seks HDD's osv... Skalspane litt rundt og se :)

Lenke til kommentar

Den er ikke gammel, 9800GTX+ er lekket ut til testere, den kommer i løpet av Juli - eneste nye er at den er laget på 55nm tenkologi (samme som ATI), mot 65nm på de "gamle", den er også klokket litt høyere - ikke noe forskjell i arkitektur ellers.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...