Gå til innhold

Plansliping failed?


vegge

Anbefalte innlegg

Planslipte for ikke lenge siden kjøleribba mi; Thermalright SK6. Brukte vannslipepapir med finhetsgrad 400, 800 og 1200. Brukte bare kjøkkenbenken som underlag da jeg slipte.

 

Fyrte opp Artic Silver II. Etter å ha lest litt på overklokking.no, tok jeg av igjen ribba og sjekket merket etter kjølepastaen. Merket da at 1/4 av ribba ikke hadde vært i kontakt med cpu-en. Slengte på litt ekstra Artic Silver slik at det ble kontakt. Temperaturene mine sank kanskje 1-2 grader etter planslipinga, men jeg lurer på om den 1/4-delen ødela mye.

 

Burde jeg ha brukt ei glassplate som underlag under slipinga? Forsvinner mye av kontakten når laget med Artiv Silver blir for tjukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glassplate er mest bare for å få plant underlag. Hvis kjøkkenbenken kan være skjev, så kan det være en årsak.

 

For mye pasta er ikke lurt. Du burde ta litt, og heller få fordelt det jevnt utover. For mye pasta kan nemlig isolere mer enn det leder bort.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-13 18:10, TVPR skrev:

Glassplate er mest bare for å få plant underlag. Hvis kjøkkenbenken kan være skjev, så kan det være en årsak.


For mye pasta er ikke lurt. Du burde ta litt, og heller få fordelt det jevnt utover. For mye pasta kan nemlig isolere mer enn det leder bort.


 

Bedre med for mye en for lite, ribben skal ligge med et vist press ned mot core, flere kg press ned mot den lille flaten. Overflødig pasta blir presset vekk, skal garantere deg det.

Lenke til kommentar

"Kjøkkenbenker" kan til nød brukes som underlag for plansliping, men det beste er selvsagt å bruke et underlag som man vet er absolutt plant. Som for eksempel en slipt 6mm glassplate. For egen del, bruker jeg en 10mm "lapped" aluminiumsplate.

"Lapping" er kort og godt en mekanisk prosess hvor flatene gjennomgår en maskinell behandling, for å sikre en 100% plan flate. Denne behandlingen benyttes bl.a. for tetningsflatene i brennstoffutstyret i større og mindre dieselmotorer, hvor trykkene fort vekk kommer opp i 5-6000 psi! (Ca 400kg´s trykk og mer!)Uten lekkasje. Ok, litt ekstremt kanskje, men i slike tilfelle må flatene være plane, bokstavelig talt. Pakninger benyttes som oftest ikke.

 

Det viktigste er imidlertid hvordan planslipingen utføres! Om man "raser" ivei, kan det hende at slipingen faktisk får motsatt effekt! Plansliping krever en stødig hånd, og bør helst utføres ved at man hele tiden "tegner" et åttetall på slipepapiret. Samtidig bør man også rotere gjenstanden 90 grader, med jevne mellomrom. Slipepapiret bør også fuktes med vann, eller helst tynn olje (CRC 556 / WD40)for å unngå oppbygging av rester fra gjenstanden som planslipes. Oljen sørger for å holde materialet fra gjenstanden "flytende", slik at dette ikke bindes fast til slipepapiret.

En grei måte å sjekke resultatet på, er å bruke et (nytt!) blad fra en "Stanley-kniv" Legger man eggen på bladet ned på den bearbeidede og rengjorte(!)flaten og holder denne oppmot lyset, vil ujevheter / feilsliping fort avsløres!

Jeg vil påstå at jeg kan endel om dette, etter 18 måneders jobb i slipeavdelingen på Atlantic Diesel AS, hvor vi produserte innsprøytningsutstyr for skipsdieselmotorer. Jeg unnlater å nevne årstallet, av redsel for å bli kalt gamling! :smile:

Men uansett; Herved overlevert en smule lærdom i plansliping!

 

// "The Experienced" Skrue.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-01-15 00:56 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-01-15 01:04 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-01-15 01:11 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...