Gå til innhold

P5Q Pro, firekjerners støtte?

Anbefalte innlegg

Så på Asus P5Q Pro ( https://prisguiden.no/product.php?productId=96377 ) og merket at i følge prisguide så støtter kortet IKKE firekjerners CPU. Syns dette virket svært merkelig, siden dette kortet virker ganske populært.

I tilleg, vis dette er en feil på prisguide, er P5Q Pro noe merkbart bedre/tryggere enn P5Q, eller for den sags skyld GA-P35-DS3 ( https://prisguiden.no/product.php?productId=71581 ) eller et annet P35 kort?

Virker ganske vanskelig å velge hoved kort, siden det sjelden er noen svært openbare spesifikasjoner som sier noe om ytelse. Det er jo anbefalte kort i 600-900kr og til 1500-2000kr (spesielt di som hettter rampage, striker eller formula etc).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier egentlig ikke noe om hvilke behov du har, bortsett fra at kortet skal støtte Quad. Alle P45 kort gjør det. Jeg anbefaler deg å gå for et P45 kort, samme hvilket. Kanskje ligge unna de billigste fra MSI.

Rampage kortene fra Asus er overprisa tull om du ikke har meget spesielle behov, noe de færreste har. Et P45 kort til 800 kr gjør jobben like bra for de fleste.

Eneste grunnen for å velge dyrere kort er om du har planer om Crossfire eller SLi, trenger syke mengder SATA ol.

Lenke til kommentar

Kommer helst til å bruke PC'n til MMORPG spill, blant annet det ganske krevende AOC.

Hadde planner om å kjøpre radeon HD 4850 i 2x crossfire, som hw.no anbefaler for en spiller, og de anbefaler et P5Q pro kort til dette. Men vis det er som du sier og crossfire muligens ikke er så lurt for en pcnub så er kankje ikke dette så lurt. Aldri kjørt 2x kort ifør, og dette blir mit første ATI, har hørt at iallefall 2x SLI ikkje gir dobbel ytelse for pengene, men ifølge en test av radeon HD 4850 jeg leste fra hw.no idag så gir hd 4850 x2 crossfire mer for pengene en ett hd 4850 i diverse spill.

Takk for de raske svarene, med x2 mener jeg to kort i SLI/CF siden jeg hørte at CF kan (i teorien?) ha mer en 2 kort i CF, ikkje en annen type kort.

Lenke til kommentar

Om du skal kjøre Crossfire må du ha et kort som støtter dette og P5Q er sikkert et bra alternativ.

CF er vel og bra i de spillene som støtter dette, men det er langt fra alle. Søk opp en test eller to.

Stiller meg tvilende til at 2x 4850 i Crossfire skal gi mer i forhold til pris/ytelse enn et enkelt 4850. Da må i så fall forbedringen i fps være over det dobbelte, noe som ikke skjer.

2x 4850 og et Pro kort er da et bra valg, men jeg ville kanskje bare kjøpt meg et billigere hovedkort og heller gått for et 4870.

Lenke til kommentar

Takk igjen, men tror jeg tar et radeon HD 4850 ikkje en billigere, siden kortet i seg selv er svært billig, spesielt i forhold til de fleste nvidia kort i lik klasse.

Uannsett, kan et HD 4850 (ikke CF)og et P4K kort (noen ideer vilket produkt som er rimligest med godt merke (virker som gigabyte og evga er de mest pålitelige, og at xfx eller msi er ofte dårlige) og som er stabilt?) virke bra isammen? Lagt en handlevogn, passer kan hende bedre i kjøp og salg, men i alle fall: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=76992

Kult at du kan få et veldig bra gaming system til kanpt over 9000kr nå. FOr et halvt år siden var det iallefall 12-1300kr for et dårligere system.

EDIT: Fant ut at p4k er p5q/pro, sorry, men i et nøtteskal hd 4850 og asus p5q er en bra match?

Endret av Uncreativex
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du mener, men om du har bestemt deg for å droppe Crossfire så er Asus P5Q eller Gigabyte GA-EP45-DS3 gode valg. Disse kortene kan da ikke kjøre Crossfire, så du mister muligheten til å kjøpe et kort til.

Om du spør om merke på 4850 så er det akkurat det samme hva du velger. Om du tar en kikk på skjermkort forumet så finner du en oversikt over bundle.

Jeg mener bare at 4870 er et bra alternativ til en 4850 om du ønsker mer kraft.

Lenke til kommentar

Ops, trodde 4870 som du refererte til var et 4700 kort, ikkje et 4800, veldig ny til ATI serien... Ville først ha 4850, men siden jeg overveide 4850 i crossfire, har jeg vel råd til 4870 (har noen noen tester til denne? Ser ut som at hw.no nettop gjorde 4850). Vet noen om 4870 er bedre enn 4850 i kr/ytelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...