fototim Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Nok et fra Runde. 300mm håndholdt. Croppa ca 50% siden holdet var i lengste laget. Byggmesteren som samler reirmateriale (trolig til vedlikehold, siden det er langt ute i sessongen) er forresten en havsule. En albatrosslignende fugl med fantastiske glidefluktegenskaper. Ellers så utmerker han seg med plasseringen av reiret sitt. De plasseres i sirkel, seks og seks reir, som tilsammen danner et bikubeaktig mønster. Trolig for å utnytte plassen best mulig. Uansett så er det fasinerende og studere dem der de liksom sitter samla rundt et leirbål, og skryter av fiskebragder, mens de nyter kveldssola. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Veldig fine fugler, men eksponeringa ble ikke helt bra her. Skulle gjerne besøkt Runde i hekkesesongen Lenke til kommentar
fototim Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Veldig fine fugler, men eksponeringa ble ikke helt bra her. Skulle gjerne besøkt Runde i hekkesesongenKva er feil med eksponeringen? Bildet er tatt i raw, så jeg har rikelig å gå på i alle retninger. Her er det bare å bestille Lenke til kommentar
CSM Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 For meg blir det litt mørkt, men fikser du bestilling, så tar jeg gjerne imot en kopi Lenke til kommentar
fototim Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Utskrift får du ikke, men her er en ny versjon. Løfta 0,3 EV, der går klippegrensa, men jeg har mye å gå på med Brightnes. Jeg er egentlig eneig med deg. Var nok litt for rask i svingene før jeg la det ut. Rota meg litt bort i et forsøk på å hente ut litt mer blått i himmelen. Det forsøket var ikke vellykka. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Grassiøst. Utover det kan jeg ikke uttale meg, dyrefoto er ikke min sterke side ^^ Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Skarpt og fint. Croppinga er bra og jeg liker det. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg ser for meg en sule på kanten av stupet, ser utover mot havet, bilde tatt fra siden med lite dybdeskarphet... fikser du? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg ser for meg en sule på kanten av stupet, ser utover mot havet, bilde tatt fra siden med lite dybdeskarphet... fikser du? Tvilsomt. Da må jeg ha enormt med flaks, siden de så vidt jeg vet er utgjengelige fra land. Fra båt derimot er de tilgjengelige, men å ligge å vente på det øyeblikket i dønningene med båt blir omtrent håpløst. Men det kan hende jeg tar feil, har ikke full oversikt over mulige spots. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Ikke værst detta tæll å væra fuggel i fløkt PS! takk for innspill på pentaxforum ang 500mm Lenke til kommentar
fototim Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Ikke værst detta tæll å væra fuggel i fløkt PS! takk for innspill på pentaxforum ang 500mm Først et generelt takk til alle som har tatt seg id til å kikke. Så til PS-et ditt: Hadde en sterk følelse av at jeg har sett det nicket før, men greide ikke å plassere deg. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg er kun amatør... og har gått på en del smeller i noen innlegg her for mine meninger om farger... Men jeg synes det første bildet hvor du tydelig viser kontrast mellom den lyse fuglen mot den mørkere himmelen er mye mer tiltalende og behagelig for øyet. Hvorfor er det mer "riktig" å øke eksponeringen her? Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Flott fugl og greitt bilde. Dessverre for langt fra (selv med cropping) til at det blir skikkelig interessant. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg er kun amatør... og har gått på en del smeller i noen innlegg her for mine meninger om farger... Men jeg synes det første bildet hvor du tydelig viser kontrast mellom den lyse fuglen mot den mørkere himmelen er mye mer tiltalende og behagelig for øyet. Hvorfor er det mer "riktig" å øke eksponeringen her? Vanskelig spørsmål du stiller. Idealet vil vel i mange tilfeller være å gjengi lyset mest mulig likt det det opprinnelig var. Hva som er riktig eksponering er allikevel ofte et ganske subjektivt spørsmål. For vi ser lyset forskjellig, og legger vekt på ulike ting. Samtidig så er det og visse tekniske kriterier som bør være oppfylt, for at en eksponering skal være ideel. Det bør være tilstrekkelig med lys (eller teknisk sett, tilstrekkelig med informasjon i fila), til at detaljene blir tilstrekkelig. I tillegg bør ikke de lyseste områdene være utbrent. Når det gjelder dette konkrete opptaket så er det en del i bildet som tyder på at jeg burde lagt det la oss si ett halvt til ett trinn høyere. Da ville jeg fått mer detaljer i selve kroppen på fuglen. Jeg har hena inn igjen en del i råkonverteren, men resultatet ville blitt bedre med mer informasjon i fila. Ellers så føler jeg vel og subjektivt at den andre versjonen passer bedre sånn i forhold til hva jeg ønska å fange. Jo mindre vi ser til himmelen, jo mer følelse får jeg av flukt og vektløshet. Og jo mer opptatt blir jeg av hvor perfekt fuglen er tilpassa sitt element. Når vi først eer inne på dette, så får jeg lsyt til og nevne at havsula og er en utmerket dykker, den kan faktisk fiske helt ned på 45 meters dyp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå