Gå til innhold

Bygge et lite vannkraftverk.

Rescue me

Anbefalte innlegg

Vi har en liten hytte uten strøm og vann. Går greit å være uten vann siden det er en elv rett at med hytta, men strøm er litt verre siden mobiler på lades og det er dårlig lys i hytta. Så jeg planlegger å bygge et lite vannkraftverk i elva som går rett med hytta. Vannkraftverket trenger ikke å gi så veldig mye strøm, bare det er nok til å lade mobiler, bærbare PC'er og gi lys i hytta. Men har noen spørsmål:

-Er det noen lover angående bygging av et lite privat vannkraftverk?

-Er det store utfordringer å bygge?

-Koster materialer mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norske vassdrag er regulert av NVE, så det meste av informasjon om saken finnnes på deres side. Velg Vann og vidre Vasskraftverk øverst. Da finner du informasjon om småkraftverk på høyre side.

Disse driver i hvertfall med prosjektering og utbygging av mikrokraftanlegg. Som du ser der flyr tusenlappene ganske fort allerede før du har kjøpt noen deler. Kraft og elektromatriell er heller ikke billig.

Til din bruk ville jeg nok heller valgt solcellepaneler og batteripakker, da vil være en mye billigere løsning.

Det finnes 12V/24V ladere til både pc og mobil, og også 230V konvertere du kan sette på slik at du kan bruke vanlig elektrisk utstyr.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Jepps, noen som vet hvordan dette gikk? Evt noen andre tråder for minivannkraftverk, eller hva vi skal kalle det for noe? Vi har et utdatert solcelleanlegg, og barn pluss tv erlik for lite strøm. Tenker meg en 12v bildynamo kobla på elva som renner forbi her. Noen som vet om noen triks for å få dette til å funke? Tenker koble strømmen inn på solcelleanlegget slik at jeg bruker anlegges regulatorer osv. Takker og bukker for gode råd:-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil tro at om man lager sitt eget lille mikro-vannkraftverk bryr staten seg lite om dette så lenge det ikke dreier seg om inngrep med gravemaskin osv. og utstyret enkelt kan fjernes/tas inn etter behov.

Første jeg tenker på er vel en løsning hvor man legger ut et rør/slange fra en kulp langt oppe i bekken, som så ender i en turbinløsning i nærheten av hytta med tilkoblet dynamo. Gjerne med en kobling så man kan koble av hele turbinen med dynamo og oppbevare det inne når det ikke brukes :) burde gi mer enn nok kraft til lading av diverse dingsbomser og noe lys

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...