Gå til innhold

Hjelp: Fjernkontroll av Power til Pc

Anbefalte innlegg

Kan noen der ute være så vennlig å hjelpe meg til finne ut hvordan jeg skal få til

en fjernkontrollstyring for å starte opp Pc`en.

Trenger iallefall en trådløs sender og motager.

Motageren må få strøm fra strømforsyningen.

Tenkte at motageren skulle kobles til powerkontakten på Pc`en slik at den kan startes uten at det er noen synlige knapp. Det trengst bare en liten kortsluttning.

Er det noen som vet om byggesett eller koblingsskjema, eller som har lyst til å kunne bygge

en slik kontroll.

det hadde vært stilig å bare kunne trykke på en knapp og så starter Pc`en.

Endret av Alu-Tech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker faktisk en slik løsning daglig. Er av-på-knapp i MCE-fjernkontrollen. Den tar riktig nok bare PC'n ut av standby, men funker greit for meg.

Det skulle være ganske greit å lage en slik styring selv. Men du må nok regne med en ørliten mikrokontroller til å dekode IR-signalet. På denne måten kan du bruke en hvilken som helst knapp på en av fjernkontrollene du har.

Lenke til kommentar

Vel, Jeg gjorde noe liknende for et år tilbake.

Da gikk jeg bare på europris og kjøpte en trådløs ringeklokke og lodda høytaleren løs og lodda powerbutton ledningene inn. Da var det bare og ringe med klokka og pc'en skrudde seg på.

Dette er ikke den anbefalte måten ettersom det går spenning fra senderen og inn i hovedkortet i tilegg til hovedkortets kortslutningsstrøm, men det vil trolig la seg løse med en transistor eller et lite rele.

Lenke til kommentar

hyggelig at det er noen som har prøvd..

Er faktisk ganske "Grønn" når det gjelder elektronik, men tenkte meg en sånn

liten trådløs fjernkontroll som får pc`en ut av standby.

Gjerne ved infrarød kontroll slik som på tv`en.

Hadde tenkt å koble det til powerledningen og la mottaker få strøm fra power. 12wolt.

Finnes det noe tegninger av dette slik at jeg kan bestille deler. Trenger bare kontroll for 1 kanal for å slå på.

Takker for alle innspill til nå. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...