Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

OK å kjøre med disse dekkene?


Anbefalte innlegg

Akkurat kjøpt meg en brukt VW Caddy, på denne bilen satt det to nye sommerdekk og to 6 år gamle sommerdekk. Skal selvfølgelig bytte ut de gamle dekkene fort som svint, men kan av diverse grunner ikke gjøre det før tirsdag. Er det dumt av meg å legge kjøre 50 mil med disse dekkene mandag? Fint med noen synspunkter på dette!

 

De gamle dekkene er ikke slitt så mye at de er ulovlige e.l., men de er noe morkne. Kan evt legge ut bilder av dekkene hvis det er lurt;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat kjøpt meg en brukt VW Caddy, på denne bilen satt det to nye sommerdekk og to 6 år gamle sommerdekk. Skal selvfølgelig bytte ut de gamle dekkene fort som svint, men kan av diverse grunner ikke gjøre det før tirsdag. Er det dumt av meg å legge kjøre 50 mil med disse dekkene mandag? Fint med noen synspunkter på dette!

 

De gamle dekkene er ikke slitt så mye at de er ulovlige e.l., men de er noe morkne. Kan evt legge ut bilder av dekkene hvis det er lurt;)

 

Det går helt sikkert fint så lenge du ikke skal kjøre langtur på autobahn i 180 km/t med morkne dekk eller skal kjøre i enormt store dammer med fare for vannplaning osv :!:

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke dratt ut på langtur med en eldre bil som jeg nylig hadde kjøpt. Men hvis dekkene har vært brukt hele tiden frem til nå og ikke stått og morknet frem til du kjøpte bilen skal du nok ha bra uflaks om de punkterer med en gang du tar de i bruk.

Lenke til kommentar

Skal kjøre på E6 noen timer fram og tilbake fra Oslo, så det er OK vei... Bilen er 6 år gammel, og har blitt jevnt brukt alle disse årene. Skal på NAF-test med den tirsdag for å sjekke at alt er vel, så kan derfor ikke kjøpe nye dekk.

 

Mulig det er dumt med langtur før NAF-testen, men også greit å kjenne hvordan bilen går og er å kjøre..?

Takker for flere svar;)

 

Edit: Bilder av dekkene ligger vedlagt.

 

post-116923-1215271376_thumb.jpg

 

post-116923-1215271402_thumb.jpg

Endret av yeye
Lenke til kommentar

Må inrømme at jeg har kjørt på dekk som har sett verre ut en dette da, det så mest ut som om dekkene var litt morkne akkurat i mønsterene og ikke noe serlig på dekksidene

Disse dekkene hadde jeg glatt kjørt på en 50 mils biltur uten problemer,

Det er jo bare å kjøre normalt og ikke kjøre i 100 og helvete i alle svingene du finner så burdte nok dette gå greit

Hadde nesten kjørt dem ut til de var utslitte før jeg hadde giddet å byttet dem, dersom jrg ikke hsdde flere langturer på programmet i den nermeste fremtid

Har selv hatt ett par Caddyer av den årsmodellen din og tror ikke du skal være bekjymret for å ta på langtur med selve bilen heller, såessielt dersom det er en diesel

Dersom det er en 1,4 bensin så bør du sjekke, topp/toppakning og girkassen spessielt nøye når du skal på naf med den, girkassene på 1,4 bensin er ikke blant de beste som finns, de er noen skikkelige søppelkasser for å si det enkelt

Lenke til kommentar
Må inrømme at jeg har kjørt på dekk som har sett verre ut en dette da, det så mest ut som om dekkene var litt morkne akkurat i mønsterene og ikke noe serlig på dekksidene

Disse dekkene hadde jeg glatt kjørt på en 50 mils biltur uten problemer,

Det er jo bare å kjøre normalt og ikke kjøre i 100 og helvete i alle svingene du finner så burdte nok dette gå greit

Hadde nesten kjørt dem ut til de var utslitte før jeg hadde giddet å byttet dem, dersom jrg ikke hsdde flere langturer på programmet i den nermeste fremtid

Har selv hatt ett par Caddyer av den årsmodellen din og tror ikke du skal være bekjymret for å ta på langtur med selve bilen heller, såessielt dersom det er en diesel

Dersom det er en 1,4 bensin så bør du sjekke, topp/toppakning og girkassen spessielt nøye når du skal på naf med den, girkassene på 1,4 bensin er ikke blant de beste som finns, de er noen skikkelige søppelkasser for å si det enkelt

 

 

Hm, jeg har kjøpt en 1.4 bensin - så dette kan jo bli interessant....! Er den girkassene SÅ krise altså? Skal huske og nevne girkasse og toppakning for NAF-gutta, selv om de sikkert er klar over det fra før... heh!

 

Menmen, da satser jeg på at dekkene holder på mandag! Litt off topic - men noen som forresten veit gjennomsnittlig bensinforbruk på langkjøring på 02 Caddy?

Lenke til kommentar

Girkassene på disse bilene er nok ikke allverdens nei, men det kommer selvsagt ann på hvordan den er blitt behandlet før du fikk den, bar kjenn etter om den girer greit uten motstand og at den er fri for ulyder

 

Bakbremser er også en lur ting å sjekke på disse bilene, hjulsylinderene har en tendens til å begynne å lekke og ødelegge bremsebandene bak, er også viktig på disse bilene at bremsebandene er lagt skikkelig ut, ellers kan du også rissikere at hjulsylinderene presser for langt utover og de begynner å lekke bremsevæske

 

Vet ikke helt hva disse bilene bruker på mila, men er nok ikke de dyreste å kjøre med, men heller ikke de billigste

Er mange som tror at siden en bil har en liten motor, så er den billig å kjøre, dette stemmer nemlig ikke alltid

En liten motor som for eksempel 1,4 som her vil antakaligvis bruke mere bensin på langkjøring enn det en 1,6 ville ha gjort. (Nå kommer ikke disse bilene med 1,6 da, dersom det ikke er ombygd)

Det er rett og slett fordi en liten motor må slite og jobbe ganske mye mere enn en større motor for å opprettholde farten, mere arbeid krever igjen mere drivstoff

Lenke til kommentar

Det er piggfrie vinterdekk, (Continental WinterViking2 kanskje) så om du er litt obs på veldig varme veier eller veldig våte veier så går det nok bra ;)

Kan fort bli litt glatt på føre de ikke er beregnet for..

 

Ta å sjekk de to andre også, for er det PF viterdekk så ville jeg nok handla 4 nye sommerdekk (trenger ikke bli dyrt mtp. den kurante dimensjonen du har ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...