Gå til innhold

Et par Macbook Pro/Mac OS X spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei. Har et par spørsmål ang. Macbook Pro og operativsystemet:

Macbook Pro:

* Produsentene regner 1GB for å være 1000MB, mens Windows regner 1GB for å være 1024MB og dermed får man noen MB/GB mindre enn oppgitt. Er det slik med Apple og Macbook Pro også siden Apple lager det meste av hardware selv?

* Leste en plass (husker ikke hvor det var) at man ikke kunne brenne med CD/DVD spilleren eller noe slikt. Blir vel med denne i Macbook Pro: SuperDrive 8X DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW. Er dette sant, eller er det mulighet for å brenne med den eller er det kun mulig å lese disker fra den?

* Er det noen oppdateringer til Macbook Pro som kommer i nærmeste framtid?

Mac OS X:

* Jeg vet det er mulig å bruke iChat og de fleste andre messenger-program sammen med hotmailkontoer/Windows Live ID. Men er det noen begrensinger med å bruke f.eks. iChat og Windows Live Messenger? (Som ingen mulighet for webkamera, filoverføringer, stemmesamtaler osv.).

* Finnes det en liste eller en oversikt over hvilke Windows-programmer som går an å bruke med Mac OS?

Har lest ganske mye rundt omkring på internett om Macbook Pro og Mac OS X, men er det noen som har noe mer å fortelle er det bare å skrive det. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Macbook Pro:

* Produsentene regner 1GB for å være 1000MB, mens Windows regner 1GB for å være 1024MB og dermed får man noen MB/GB mindre enn oppgitt. Er det slik med Apple og Macbook Pro også siden Apple lager det meste av hardware selv?

Akkurat samme. Forsåvidt så har produsentene rett og Apple bruker akkurat samme komponentene i sine maskiner som alle andre.

* Leste en plass (husker ikke hvor det var) at man ikke kunne brenne med CD/DVD spilleren eller noe slikt. Blir vel med denne i Macbook Pro: SuperDrive 8X DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW. Er dette sant, eller er det mulighet for å brenne med den eller er det kun mulig å lese disker fra den?

Som det står oppgitt, du kan brenne med den. Selvsagt.

http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

Mac OS X:

* Jeg vet det er mulig å bruke iChat og de fleste andre messenger-program sammen med hotmailkontoer/Windows Live ID. Men er det noen begrensinger med å bruke f.eks. iChat og Windows Live Messenger? (Som ingen mulighet for webkamera, filoverføringer, stemmesamtaler osv.).

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Skal du bruke MSN/Live Messenger, så bruk Adium, eller aMSN hvis du vil ha video.

* Finnes det en liste eller en oversikt over hvilke Windows-programmer som går an å bruke med Mac OS?

Windowsprogrammer kan du i utgangspunktet ikke bruke i OS X, noen finnes for begge platformene, mens andre finnes bare for den ene. Om du er avhengig av windowsprogrammer som ikke finnes til OS X, så kan du bruke Crossover.

Har lest ganske mye rundt omkring på internett om Macbook Pro og Mac OS X, men er det noen som har noe mer å fortelle er det bare å skrive det. På forhånd takk!

Glem Windows. OS X er ikke Windows og fungerer ikke på samme måte som Windows. Du har ikke de samme programmene, filsystemet er annerledes og noe logikk er annerledes. Finn programmer du trenger, ikke erstatninger til programmene du har brukt i Windows.

Nyttige lenker:

http://mac1.no/switch

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=648310

Lenke til kommentar

Macbook Pro:

Her er forutsetningen din feil. Apple lager ikke det meste av hardware selv. De velger ut hardware fra produsentene selv. Og som du nevner regner produsentene 1GB for å være 1000MB. Mine 4GB med RAM dukker i hvertfall ikke opp som 4096 i OSet.

Det er tull det du har lest. Punktum. :)

Det er muligheter for oppdateringer mot skolestart ja. Siste oppdatering var i februar. 130 dager siden for å være eksakt, og med gjennomsnittelig mellomrom av oppdateringer på 190 dager kan det være lurt å avvente kjøp til sommeren er over og semesterne er i gang, det er som oftest i denne anledning at mange leverandører oppdaterer maskinene sine, Dell kommer snart med nye maskiner bl.a.
En har store valgmuligheter for bruk av IM. Noen klienter har begrensninger, deriblandt Adium, en polulær klient på tross av manglende støtte for Webcam-chat(men som kommer i nyere versjoner). Men andre klienter har ikke disse begrensningene.
Har ikke sett en slik liste, men sannsynelighetene er om det ikke er spill, så finnes det et godt om ikke bedre alternativ for den oppgaven på Mac-siden
Lenke til kommentar

Takk for raske svar. http://mac1.no/switch kommer jeg nok til å få bruk for, samt den programvaretråden. :)

Spesifikasjonene jeg tenkte meg er følgende:

• 2.5GHz Intel Core 2 Duo

• 4GB 667MHz DDR2 SDRAM - 2x2GB

• 200GB Serial ATA @ 7200 rpm

• SuperDrive 8X DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW)

• MacBook Pro 15-tommers blank widescreenskjerm

• Apple Remote

• iWork '08 preinstalled

• Tastatur med belysning (Norsk) & Brukerhåndbok (Engelsk)

Ser vel bra ut det her? Forskjellen mellom 2.5GHz og 2.6GHz er, utfra det jeg har hørt og lest, ikke særlig stor. Så derfor går jeg for billigste. Siden en bærbar PC med 17" skjerm kan til tider være litt slitsomt å gå å bære på og dra med seg over alt så da er vel 15" et smart valg siden den kommer til å bli mye bruk på VGS. Noen som er uenige her?

Endret av FredrikK92
Lenke til kommentar

Som du sier Rexinor så dukker ikke 4GB ram opp som 4096MB i operativsystemet, men hvordan blir det med videominne da? Så vidt jeg vet så er det slik at hvis grafikkortet er integrert i hovedkortet så bruker det datamaskinens minne, mens hvis kortet ikke er integrert i hovedkortet så har det sitt eget minne. På Macbook Pro, er da grafikkortet integrert i hovedkortet og derfor bruker av de 4GB eller har det sitt eget minne, altså ikke integrert i hovedkortet?

Lenke til kommentar
Som du sier Rexinor så dukker ikke 4GB ram opp som 4096MB i operativsystemet, men hvordan blir det med videominne da? Så vidt jeg vet så er det slik at hvis grafikkortet er integrert i hovedkortet så bruker det datamaskinens minne, mens hvis kortet ikke er integrert i hovedkortet så har det sitt eget minne. På Macbook Pro, er da grafikkortet integrert i hovedkortet og derfor bruker av de 4GB eller har det sitt eget minne, altså ikke integrert i hovedkortet?

Macbook Pro maskinen har Geforce grafikkbrikke som har eget dedikert mine...

Lenke til kommentar
Det er muligheter for oppdateringer mot skolestart ja. Siste oppdatering var i februar. 130 dager siden for å være eksakt, og med gjennomsnittelig mellomrom av oppdateringer på 190 dager kan det være lurt å avvente kjøp til sommeren er over og semesterne er i gang, det er som oftest i denne anledning at mange leverandører oppdaterer maskinene sine, Dell kommer snart med nye maskiner bl.a.

Er det noen som vet om det er helt sikkert at det vil komme oppdateringer til Macbook Pro? I så fall hvilke oppdateringer? Vil jo venne meg til og lære litt på Macbook Pro helst før skolestart.. ;)

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det er helt sikkert at det vil komme oppdateringer til Macbook Pro? I så fall hvilke oppdateringer? Vil jo venne meg til og lære litt på Macbook Pro helst før skolestart.. ;)

I likhet med PC produsenter kommer også Apple jevnlig med nye versjoner og raskere prosessorer det skal vi bare være glad for hvis ikke hadde vi blitt akterutseilt. Personlig ville jeg ikke fokusert for mye på det, det er nye tider nå og fokuset bør heller være på en maskins funksjon enn specs, kjøper du en ny mac nå vil den uansett fungerer helt fint de neste 5 årene hvis du ikke er avhengig av nye utgaver av svært krevende programmer.

Lenke til kommentar

Flott! Takk for alle svar!

Forresten, er det noen som har benyttet seg av studenttilbudet til Apple og studenttorget? Skal visst få 10% rabbat på Macbook Pro, men gjelder dette også for de man selv konfigurerer?

Endret av FredrikK92
Lenke til kommentar

Forresten, er det noen som har benyttet seg av studenttilbudet til Apple og studenttorget? Skal visst få 10% rabbat på Macbook Pro, men gjelder dette også for de man selv konfigurerer?

Jada, man får uansett 8% rabatt på Apple store. Men du er vel strengt tatt bare skolelev og ikke student. Hadde du hvert ordentlig student kunne du skaffet ADC student membership og fått deg en maskin med 20% rabatt, vel å merke bare en gang i løpet av din levetid da.

Lenke til kommentar
Gjelder dette her for meg da? I så fall hvordan får jeg benyttet sjansen? :p

Tror dette er det amerikanske tilbudet det har ikke kommet noe back to school tilbud i Europa enda, for 2 år siden var det et europeisk tilbud så jeg regner med at det bare er å vente å se om det kommer.

Du kvalifiserer ikke til studentrabatt:

"Følgende enkeltpersoner i utdanningssektoren kan handle via Apple Store for utdanning:

– lærer, foreleser eller annen pedagogisk ansatt ved en utdanningsinstitusjon

– student som er 18 år eller eldre med gyldig student-ID, og som studerer eller er opptatt som student ved en utdanningsinstitusjon

– foreldre som kjøper på vegne av et barn som studerer eller er opptatt som student ved en institusjon for høyere utdanning"

Denne rabatten er basert kundens ærlighet siden den baserer seg på at kunden selv fyller ut skole og navn, og dette blir aldri sjekket av apple. ADC rabatten krever langt mer omfattende gjennom at man må faxe over skole nummer osv. Personlig synes jeg det er rart at en 16 åring har behov for en MacBook Pro, hvis jeg var deg ville jeg ikke brukt opp sparepengene mine på det, da dette er penger som kommer godt med til morro senere i livet. Kjøp heller en MacBook den har alt du måtte trenge i din alder.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper en Macbook Pro fordi jeg mener at den er bedre en en vanlig Macbook, og fordi jeg vil ha en kraftig maskin til bla. lyd- bilde- og videoredigering. Jeg begynner forhåpentligvis på Medier og Kommunikasjon, og derfor synes jeg Macbook Pro er et godt valg, med tanke på at Pro har bedre skjermkort og større skjerm enn en vanlig Macbook.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min macbook c2duo 2.0 Ghz gjennom studenttorget

Når jeg har en forelder som er lærer på videregående skole, kan jeg kjøpe Macbook Pro med studentrabatt på den måten?

Jeg skal ikke oppfordre til noe, men kan si det slik at de ikke sjekker om du er student eller ikke. Nå er jo jeg student, så jeg kjøpte uansett gjennom apple store fra studenttorget

Lenke til kommentar
Når jeg har en forelder som er lærer på videregående skole, kan jeg kjøpe Macbook Pro med studentrabatt på den måten?

Vel i prinsippet bør det vel da være moren eller faren din som da bruker maskinen i sitt yrke og ikke du. Men selvsagt går det ann, skal du bestille må det vel uansett være de som kjøper den siden du er under 18 og vel ikke kan handle på nettet selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...