trotjo Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Hei. Jeg lurer enkelt og greit på hva som er fordelen med solblender, og i hvilke situasjoner det kan være lurt å bruke. Kansje ett dumt spørsmål men kan være greit å vite. Edit: Kan i tillegg spør om hva som er fordelen med UV-filter. Endret 5. juli 2008 av trotjo Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Solblender har vel som formål å forhindre sollys fra enkelte vinkler å treffe objektivet slik at bildet blir ødelagt av "uheldig" lys. Kan ses på som at du holder hånden for sollyset når det er sterk sol ute, for at du skal få med deg hva som skjer f.eks på fotball kamp. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Utenom det som blir sagt over her fungerer solblenderen veldig godt som en beskyttelse for det framste elementet i objektivet - og objektivet generelt. Langt bedre å få knust en solblender enn å få skader på selve objektivet. Jeg bruker også solblenderen på min 50mm fordi den hjelper til et bedre grep på objektivet - siden det ikke er så stort. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg bruker igrunnen solblenderen aller mest for å unngå regndråper på frontelementet, men så er jeg bergenser også da. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Holder meg som oftest inne med kamera når det regner i Bergen, men ikke dumt å bruke den som det - så lenge resten tåler regnet. Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) ...og ulempen er at de ofte blir i veien i bagen! Kan i tillegg spør om hva som er fordelen med UV-filter. Få om noen. UV filter er nå innebygd i kameraet, og også i coatingen på noen linser. UV filter er en overlevning etter gamle filmtyper. UV filter kan vel til nød virke som lette solbriller, og som lett beskyttelse mot f.eks sjøsprøyt. Mine UV filter hviler stort sett i en skuff. edit - satt inn quote Endret 5. juli 2008 av arela Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 ...og ulempen er at de ofte blir i veien i bagen! De rette solblenderne er noe dritt å plassere i bagen ja. Om de har "kopp-design" plasseres de omvendt vei på objektivet, men solblenderen til Canon sin 10-22, 16-35 og 17-40 er et h*vete å plassere i bagen. Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 UV-filteret kan jo beskytte den ytterste linsen din for riper/knusing. Mye bedere å ripe opp/ødelegge et UV-filter enn selve linsa. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Det er nesten umulig å ripe opp det ekstremt harde glasset som brukes i frontlinsen på et moderne objektiv. Det bør være ganske dyrt før det svarer seg å bruke en tusenlapp (i norsk butikk, riktignok) på et beskyttelsesfilter som gir liten fare for optisk forringelse av bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå