toretang5 Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Bruker man noe særlig mindre bensin hvis man - med motoren i gang selvfølgelig - "renner" ned bakker i fri, istedenfor å "renne" nedover med motoren i gir? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Bilen bruker 0,0 ml bensin når den står i gir og du slipper gasspedalen. Når den står i fri går den på tomgang og bruker en del bensin. Derfor sparer du bensin på å ikke sette den i fri i nedoverbakker. Sparer bremser også. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 som endrebjo sa, er det faktisk motsatt. Du bruker ikke bensin i det hele tatt ved å la den være i gir, og ikke å tråkke på gassen. Du sparer bremser og, det er riktig. Jo høyere turtall (lavere gir), jo større bremseefekt får du, forresten. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Har merket selv at det er lurt å gjøre det som vane å bremse på gir Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Hm, då lærte eg noko nytt i dag og... Eg trudde alle bilar bruka noko bensin så lenge motoren gjekk, uansett om dei stod i gir eller ikkje. Men korleis fungerer dette i praksis? Er det ein eller anna mekanisme som stengjer gasspjeldet/stoppar innsprøytningssystemet når bilen er i gir og gassen vert slept heilt ut? Eller er det eigne tomgongsdyser som berre er aktive når bilen ikkje er i gir? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg vil tro at den kutter drivstofftilførselen når gassen er sluppet og turtallet er over tomgangsturtall. Dette skjer selvfølgelig bare på biler med innsprøytning. Forgassermotorer har ikke fuel-cut, men disse begynner det vel å bli få av etter hvert. Når du triller bortover i gir uten å trykke på gassen (bilen triller saktere og saktere), så merker du at motoren begynner å lage rare lyder og riste når du kommer ned på tomgangsturtall. Det kan tyde på at den begynner å sprøyte inn drivstoff igjen. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Da lærte jeg mye nyttig hvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå