Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man spare bensin med å ikke "renne" på giret?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

som endrebjo sa, er det faktisk motsatt. Du bruker ikke bensin i det hele tatt ved å la den være i gir, og ikke å tråkke på gassen. Du sparer bremser og, det er riktig. Jo høyere turtall (lavere gir), jo større bremseefekt får du, forresten.

Lenke til kommentar

Hm, då lærte eg noko nytt i dag og... Eg trudde alle bilar bruka noko bensin så lenge motoren gjekk, uansett om dei stod i gir eller ikkje.

Men korleis fungerer dette i praksis? Er det ein eller anna mekanisme som stengjer gasspjeldet/stoppar innsprøytningssystemet når bilen er i gir og gassen vert slept heilt ut? Eller er det eigne tomgongsdyser som berre er aktive når bilen ikkje er i gir?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at den kutter drivstofftilførselen når gassen er sluppet og turtallet er over tomgangsturtall. Dette skjer selvfølgelig bare på biler med innsprøytning. Forgassermotorer har ikke fuel-cut, men disse begynner det vel å bli få av etter hvert.

Når du triller bortover i gir uten å trykke på gassen (bilen triller saktere og saktere), så merker du at motoren begynner å lage rare lyder og riste når du kommer ned på tomgangsturtall. Det kan tyde på at den begynner å sprøyte inn drivstoff igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...