Gå til innhold

Ustabil maskin > RAM > Memtest finner masse feil

jocke

Anbefalte innlegg

Hei,

For snaue 2 mnd siden kjøpte jeg en helt ny maskin. HK, RAM og CPU var som følger;

GIGABYTE Gigabyte GA-G33M-DS2R

4x CRUCIAL DDR2 BallistiX PC6400 1024MB CL4 ,2.1V, 128Megx64, 240pin, 800mhz, E.P.P

INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb

Har i lengre tid vært plaget med ustabilt system. BSOD kommer random mens maskinen er i bruk, og innimellom må jeg restarte maskinen opptil 3-4 ggr på rad før den i det hele tatt klarer å komme seg inn i Windows.

Lest litt rundt forbi, og mange av feilmeldingene jeg får på BSOD antyder at det er et minneproblem.

Fyrte opp memtest86 v2.01. Den har nå kjørt i 10 minutter, og det er funnet 106 errors :new_woot:

Det står også tallet 0 'null' under "Pass", så regner med at ingen av testene har passet?

I memtest står det følgende;

Intel Core 2 3000MHz

L1 Cache: 64K 49181 MB/s

L2 Cache: 6144K 20979 MB/s

Memory: 4095M 4043 MB/s

Chipset: Intel P35/G33 (ECC: Disabled) - FSB: 333MHz - Type: DDR2

Settings: RAM: 400MHz (DDR800) / CAS: 5-5-5-18 / DualChannel

Uansett, hvordan bør jeg gå frem nå? Har lest en plass at slikt kan oppstå om brikkene får for lite volt. I BIOS står strømstyringa på minnet på automatisk. Prøvde å sette denne på +0.4V (dvs. 1,8V+0,4V=2,2V som er det brikkene "støtter"), men da ville ikke maskinen starte i det hele tatt. Jeg har ikke funnet noen plass i BIOS hvor jeg kan sette egen CAS (hva nå enn det er). Brikkene støter 4-4-4-12, men i følge memtest kjører de 5-5-5-18. Under oppstart står det at minnebrikkene kjører "Dual Channel Interleaved", kan dette ha noe å si?

Ble plutselig i tvil om disse rambrikkene "passer" til dette hovedkortet?

Need help! :-/

edit: 226 errors etter 21 min. hihi.

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare limer inn råd jeg har gitt før.

Lat orker ikke skrive dette hver gang.

Uppdate bios-->er fix for mange typer 4gb.

Uppdate win det kommer patch for 4gb(mest viktig viss du bruker vista)

Dram voltage:2.1v

NB Core Voltage: 1.4v---viktig og øke denne litt for 4gb.

tCL 4 (CAS Latency 4)---timings for OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch.

tRCD 5

tRP 4

tRAS 15

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

Som alltid med minne skal dette testet med memtest86+ 1.70(nå 2.01)

Ligger her.

http://www.ultimatebootcd.com/

http://www.memtest.org/

Ved feil i test 5 kan du øke til 2.2v

Mange feil test 1 og 1 brikke.

Det er evp granti på brikkene.

**OCZ EVP (Extended Voltage Protection) is a feature that allows performance enthusiasts to use a VDIMM of 2.2V ± 5% without invalidating their OCZ Lifetime Warranty.

Ved feil stopp test parvis viss det ikke virker test 1 og 1.

Ved korrekt spenning og timings i bios.

Er kun 0 feil er ok(i alle 9 tester),alt annet er minnet defekt.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Lastet ned siste BIOS'en til HK'et. Regner med jeg kun kan bruke den som ligger på produsentens hjemmeside på det spesifike produktet. Eller kan jeg bruke andre BIOS'er?

Uansett, den eneste plassen jeg kan stille på volt/etc, er under "MB Intelligent Tweaker (M.I.T.)". Jeg har følgende alternativer;

Robust Graphics Booster (Auto/Fast/Turbo)

CPU Clock Ratio (tall fra 6-9)

Fine CPU Clock Ratio (+0.0/+0.5)

CPU Frequency (info om nåværende GHz, 3.00 (333x9))

CPU Host Clock Control (Disabled/Enabled)

CPU Host Frequency (info om nåværende Hz, 333)

PCI Express Frequency in MHz (Auto/90-150)

Performance Enhance (Standard/Turbo/Extreme)

System Memory Multiplier SPD (Auto/1.60/2.00/2.40/3.20)

Memory Frequence in MHz (info om nåværende Hz, 800)

System Voltage Control (Auto/Manual)

DDR2 OverVoltage Control (Normal/+0.1V/+0.2V/+0.3V/+0.4V)

FSB OverVoltage Control (Normal/+0.1V/+0.2V/+0.3V)

(G)MCH OverVoltage Control (Normal/+0.1V/+0.2V/+0.3V)

CPU Voltage Control (Normal/laaaang liste fra 0.5V til 1.6V)

Du sier Dram Voltage skal til 2.1V, dvs "DDR2 OverVoltage Control" i mitt tilfelle. Hvis standard er 1.8, så må jeg sette min til +0.3V, sant?

Du sier Core Voltage... hvilken må jeg stille på av alternativene jeg har tilgjengelig?

Og jeg klarer ikke finne noen plass hvor jeg kan stille på timingsa på RAM'en... er de gjemt bort i en "hemmelig" meny, eller støtter ikke hovedkortet mitt å stille på dette?

Lenke til kommentar

Søkte litt, og fant ut at dersom jeg trykka CTRL+F1, så fikk jeg opp "Advanced Options", så der ser det ut som jeg kan velge timings manuelt.

Jeg satte 4-4-4-12, resten av timing-instillingene til Auto.

Satte DDR2 OverVoltage Control til +0.3V.

Kjørte memtest, fikk 3000 feil på 20 sekunder.....

:-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tok seieren litt for tidlig - det har vært kontinuerlig problemer med maskinen.

Har kjørt Dual Channel hele veien, og det har vært ustabilt. Siste forsøk var 2 moduler à 1GB, i Single Channel. Kjørte manuelt 4-4-4-12 @ 1.9V/2.0V, NB @ 1.3V/1.4V. Gikk stabilt virka det som, men så kom BSOD's på rekke og rad - og tonnevis av errors i memtest etter reboot.

Det virker nesten som det fungerer en stund, men så "bygger" det seg opp, helt til siste dråpen som får det til å renne over. Gjentatte ganger har jeg brukt samme instillinger, og får svært få feil i memtest, men når det etter en stund skjærer seg med BSOD's, og jeg restarter for å kjøre memtest, kan jeg få hundretalls med feil - selv om innstillingene er de samme.

Jeg kjører nå 2x1GB i Single Channel @ auto i BIOS. Så får vi se hvordan det går. Ila uken/helgen tester jeg èn og èn minnebrikke i memtest. Dersom samtlige får 0 errors etter en natt med memtest, begyner jeg å ane at det kan være hovedkortet.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Prøv å safe deg timings og volt messig.

Sett spenningen på minnet til 1.9V eller 2.0V men 1.9V skal holde.

Deretter setter du timings til 5-5-5-15, det vil da si:

5 på tCL

5 på tRCD

5 på tRP

15 på tRAS

Dette er veldig slappe timings, men alle minnebrikker skal funke på angitt hastighet med slike timings etter JEDEC standarden mener jeg det var.

Jeg kjører min minnemiks med disse timingsene 24/7 siden ytelses forskjellen mellom tightere timings og slappe er ganske liten hos Intel, i spill er det rundt 0.1 FPS.

Lenke til kommentar
Brikkene får 5-5-5-15 når alt står på Auto i BIOS. Har kjørt brikkene på slik timing flere ganger.

Fortsatt errors i memtest.

Har du prøvd å kjøre de timingsene utenfor AUTO?

Noen hovedkort er såpass merkelige at selv om timingene virker å være de samme så funket det faktisk med manuellt oppsett istedet for auto.

Ellers er det mulig du har fått defekt RAM også.

Lenke til kommentar

Nå skjedde det igjen. Jeg har hatt ikke rørt brikken eller BIOS-instillingene fra forrige post.

Nå fikk den BSOD igjen. Jeg restarta, og fyrte opp memtest, over 1000 feil på under 10 sekunder.

Det er dette som har skjedd i 80-90% av tilfellene, at den fungerer helt til den henger, hvor da man får masse feil i memtest. Kan nesten virke som at det "bygger seg opp"....

Lenke til kommentar

Ok, har du mulighet til å få testet brikkene i en annen maskin?

Bare for å utelukke at det ikke er brikkene det er feil med, du kan også prøve å kjøre memtest og prøve forskjellige slots på hovedkortet, vanligvis er det kun nForce som kommer med defekte slots.

Utenom det kan det være feil med hovedkortet også, men ville ha testet brikkene i en annen maskin for å se hvem som er skyldig, selv om oddsene nå heller imot hovedkortet enn at alle brikkene skal ha problemer.

Lenke til kommentar

Vanskelig å teste på en annen maskin, når feilen skjer så random som den gjør. Fikk som regel alltid feil i memtest med alle 4 brikkene i maskinen. Trodde jeg fikk en mer stabil maskin med 2 brikker i, men nei. Og når jeg da med èn brikke går stabilt i over et døgn med 0 errors i memtest, og så plutselig får BSOD, med påfølgende feil i memtest etter restart, er det vanskelig for meg å feilsøke.

Når memtest finner 0 feil, og etter en BSOD finner den tusenvis av feil, så går jeg ut ifra at det ikke kan være andre faktorer enn HK og minne som kan skape dette problemet?

Er frista til å sende både HK og brikker i retur til Amentio. Få nytt HK igjen, og 2x2GB minnebrikker av en annen modell/produsent.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Egentlig ikke, om du smekker brikkene i en annen maskin med samme "safe" timings, og du får ingen feil på la oss si 2 dager så er brikkene i orden og da sitter du igjen med HK'et som synderen :D

Enkel eliminering, om du får samme feil så har du minnebrikker som er defekte og da er de som lager hodepine for deg, kan være en liten transistor inne i brikka som er kaputtski og gir utslag.

Lenke til kommentar
Brikke nr. 2 testet.

5-5-5-15 @ 2.05V

8 timer og 30 min på memtest, 39 passes, 0 errors.

Fikk en BSOD på den også, med tusenvis av feil i memtest rett etterpå.

Hadde brikke nr.3 i natt;

5-5-5-15 @ 2.05V

7 timer og 39 min, 34 passes, 0 errors.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...