Gå til innhold

Er det mulig å sprenge et lydkort?

Anbefalte innlegg

For noen timer siden så tror jeg at jeg har greid å sprenge lydkortet på laptopen min. Aner ikke om det er mulig en gang, men den leverer IKKE lyd lengre :p Jeg skulle ta ut minijack pluggen som stod i anlegget til dataen for så å sette den inn igjen siden den hadde floka seg. I det jeg satt den inn igjen så blei lyden bare helt totalt vrengt og skurrete og hverken musikk eller filmlyd vil spille av ordentlig. Blir bare skurring.

Først trodde jeg at det var høyttalerne som var gåene så jeg løp ut og kjøpte nye og til min store overraskelse så vedvarte skurringa med de nye. PC-høyttalerne leverte litt skurring i starten, men er nå fullstendig døde. Har prøvd 3 anlegg og 2 headset, og alle fungerer utmerket på ipoden mens koblet til pcen bare skurrer de. Noen som har anelse om hva som kan ha skjedd, evt. hva jeg kan gjøre med det? Er det en garantisak? Pcen er en ASUS C90s med et Realtek High Definition Audio lydkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Aldri hørt om et lydkort som har blitt sprengt, hørt at høytalere kan bli sprengt bare.

Prøvd og re innstalere lydkort driverne?

Du kan jo ringe firmaet eller dra til stedet du kjøpte pc-en og få den til og sende den inn vis du har garanti på den. Så tar de vel og sjekker ut hva som kan ha skjedd og vis det er en garanti sak blir det reparert.

Har du koblet til noe uttak som ikke skal kobles til? som og stappe inn en spiker, eller nål tror ikke du har det. Men opplevd at folk har gjort mye rart med dataen sin.

Lenke til kommentar

Nei ikke gjort noe tull :p Det var ikke i selve pcen en gang. Var en 3,5mm jack plugg som jeg tok ut av et lite anlegg og så satt den inn igjen mens musikken spillte, ikke på særlig høyt volum heller. Prøvd å reinstallere lydkortet ja. Intet hell.

Plugga i høyttalerne nå igjen. Nå er faktisk lyden heeelt fin på venstre høyttaleren, mens høyre høyttalerer skurrer noe fryktelig, men hvis jeg kobler de til ipoden er lyden fin i begge :p Skjønner ikke et puck jeg

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du kan ha kortsluttet høytaler utgangen faktisk. Kanke helt tro du har gjort det men man vet aldri nå til dags. satt du 3,5 mm jack pluggen i riktig utgang? du har 1 for høretelefoner, noen ganger 1 for høytalere og 1 for mikrofon. Har du sett inni inngangen at ingenting er knekt? fungerer de interne høytalerne på dataen?

noe du kan sjekke er jo om du har valgt dataens høytalere:)

Høyreklikk på lyd ikonet høyre nede på skjermen, og sjekk hvem som er valgt som høytalere kanskje noe ble endret der når du stappe 3,5 mm jack pluggen i.

Spøk:

Nå til dags blir alt ødelagt for ingenting, før i tiden kunne man ta en slegge og slå til mobilen med gjør man det i dag så ødelegges mobilen. Ekke samme kvaliteten hehe.

Lenke til kommentar

Sant sant. Nei, som sagt så var det ikke i pcen, men i anlegget jeg tok ut og inn kontakten. Den enden som stod i pcen har stått i hele helgen. De interne høyttalerne i laptopen gir ikke lyd i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

ta en tur ned til der du kjøpte pc-en eller ring ditt vis det var en nettbutikk.

Forklar problemet så vil de nok ta den inn og så blir problemet fikset.

Lenke til kommentar

Etter mye prøving og orking så blir jeg enda ikke klokere. Hvis jeg har i headsetet mitt, er det 0 lyd. Har jeg i et 2.1 anlegg jeg har hjemme så kommer det 0 lyd, bortsett fra hvis jeg setter pluggen halvveis inn så kommer det lyd (svak). Har jeg i et 2.0 anlegg får jeg klar lyd i høyre "kanal" og skurrete/sprengt lyd i den andre :p

Løste problemet midlertidig med et usb lydkort hehe. Hakke tid til å sende inn datan :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Kan hende du faktisk har gitt selve lydingangen en lite skade, for vis du får litt lyd når det bare er plugget inn litt.

Som du sa selv så fungerer jo lyden vis du bruker et usb lydkort. og da er det ikke noe galt med høytalerne eller headsettet ditt høres det ut som.

Det er ikke alltid du må sende inn pc-en men vis du skal på ferie så send inn pc-en mens du er på ferie så "savner" du den ikke så mye.

Lykke til videre håper du får det til og fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...