Manfred Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 enim2: hvilken bakgrunn har du egentlig for å uttale deg så bastant? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Da sier vi det sånn da. Du er bare generelt sett ekspert på alt her i verden? edit2: Siden enim2, nå bedre kjent som festen, synes det er kjempeskummelt om folk skulle få vitet yrket sitt, som jeg syntes var ganske relevant for hele argumentasjonen, så har jeg fjernet det fra innlegget i ren goodwill for å slippe mer mas fra barnslige med-debattanter. Så kan dere jo alle gjette hvilket yrke enim2 aka. festen prøver å påberope seg, som er relevant for denne tråden. Og dere må jo alle skjønne: Vet vi yrket hans, så vet vi ALLE hvem han er! Man kan tydeligvis ikke bli paranoid nok her inne Endret 21. juli 2008 av Manfred Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Men unasett er ikke Wavefront slik at man tar hele området der pupillen utvider seg i mørket?, siden Wavefront måler hele området og da får en mer perfekt operasjon. jeg har hatt stabilt syn i ca 3år hvis jeg ikke husker helt feil og sånn jeg har forstått det så ville jeg i løpet av de 3 årene gått "videre" hvis det var saken. så at jeg får dårligere syn etter operasjonen (2-5år senere) virker for meg litt rart. ikke slett postene dine da enim2 alle sider av diskusjonen er verdt å få med seg. Endret 20. juli 2008 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg: Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.) Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Min erfaring med Lasik: Jeg tok Lasikoperasjon med wavefront tilpassing i Praha i januar i år. Jeg var langsynt og brukte +2,5 i briller + skjeve hornhinner før dette. Kirurgen hadde femtosecund laser som laget flappen med laser istedet for kniv (kniv blir brukt ved tradisjonelt Lasik). Da var han en av ti klinikker i Europa som hadde dette utstyret som ennå ikke hadde komt til Norge. De fikk femtosekund laser på Memira klinikken i Oslo i våres. Kirurgen i Praha er regnet som en av de beste i Europa på området og det var derfor jeg valgte å få det utført der. Jeg var hos optikker i går og tok en synstest. Resultatet var over 100% syn på begge øyne og jeg må si at jeg da er meget fornøyd med jobben Når det gjelder smerter under operasjonen, så vil jeg påstå at det er verre å gå til tannlegen. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Nå ser hele diskusjonen veldig oppstykket ut, og det ser ut som om halve mangler. Dette stemmer veldig godt. En debattant ble så furten over noe som ble skrevet at han endret alle innleggene sine til "". Disse ble så fjernet av mod. Så for å forklare en ensidige debatteringen over: enim2 aka. festen la ut om hvor teit det er å ta LASIK når man er under 25, at det ikke virker, osv... Jeg kjenner også en som tok LASEK tidligere i år, og han er kjempefornøyd. Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Har hatt -7 og -7.5. Oppererte meg på FEYO : http://www.fyeomedical.nl x'en min fikk se video bilde av operasjonen mens eg låg der. Var ikkje alle i venterommet som syns det var kjekkt nei (hadde videovegg ) Operasjonen to ca 3min på kvar øyne. Selve laser behandlingen to ca 10sek pr øyne. Det tok så lang tid pga veldig dårlig syn. Normalt var 4-6sek. Operasjonen: bedøvde øyeeplet med ein slags væske. Etter 5sek kom 'søster' og sjekket at eg ikkje kjente/merket noe. (du kunne stikke fingen i aua uten å kjenne noe faktisk..) På operasjonsbordet fekk eg ein slags maskin som blei satt over øyet. Denne "sugde" tak slik at alt var stødigt. Eg fekk beskjed om å se på 'det røde lyset' men dei skar opp hornhinna. Legen brukte ein q-tips sak for å brette den til side, og alt blei sykt diffust. Ligg rolig og se på det røde dansende lyset. 12sek seinare brettet han hornhinna på plass og gjentok på andre auga. Ny flotte svarte briller, sovemaske og 3typer dråper til å 'vanne' auga med + eit tosidig A4 ark med kva som kunne gå gale om eg ikkje fulgte legen sine 'ordrer' Såg noenlunde bra 5min seinare. Neste deg: Voila. Smerte: next to nothing. Alle som har hatt linser og som har glemte å rense dei skikkeleg vett kva smerte er. Dette var ingenting iforhold. Type:Lasik- Zyoptix. Nå: 3år siden og eg angrer på at eg ikkje gjorde dette tidlegare. Pris: 30k i NL og 36k i Norge. (skulle til NL aligavel så why not.) Norge vs utlandet: Du skal på oppfølging. Og med mindre du får ordnet dette i Norge kan det være litt mas.. Edit: leif her og der Endret 22. juli 2008 av Akvarius Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_* Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Mye av problemene, de seriøse problemene, skyldes at laseren ikke er rett posisjonert mot hornhinnen og at det optiske sentret laseren lager blir feil, det andre er at den optiske sonen er for liten i forhold til pupillene, og den tredje feilen er noe som heter irregulær astigmatisme, som er laserlagde feil på hornhinna. Feil med lappen skapt av Lasik er en helt egen kategori med komplikasjoner, og som også kan oppstå i fremtiden. Når du ser antallet pasienter han har hatt inne etter det som står i forskningsrapporten hans, så må det være et betydelig antall operasjoner som går feil i Norge. Kanskje det er derfor Synslaser sluttet med helt med Lasik i 2005. http://www.synslaser.no/filarkiv/File/Cust..._Stojanovic.pdf Studer hva årsaken til de ulike feilene oppgis til å være. Sammenlign: http://www.synslaser.no/metoderlasik/cms/48 , med http://www.brillefri.no/brillefri/aktueltv...d=27&aid=30 Helsetilsynet kritiserer øyelege (www.brillefri.no) (Guldahl får advarsel for i alt fem brudd på helsepersonelloven.) http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.186598 Uetisk markedsføring av øyekirurgi (med kritikk av www.brillefri.no ) http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1179808 Fra kapitlet Stojanovic har forfattet: "Her heter det: «Skriftlig informasjon om forventet resultat, risikoer, forholdsregler, og spesielle metodetilknyttede problemer (for eksempel nedsatt mørkesyn/haloer ved valg av liten optisk sone, risiko for haze ved større PRK-ablasjoner og lapp-problemer ved LASIK.» Så hvem skal en stole på når det er faglig uenighet om hva som er den beste metoden? Fornøyd, det er 95,4 % men komplikasjoner er det i 20-30 % av tilfellene ifølge denne mannen: http://www.youtube.com/watch?v=k1M_725XGBo Legg merke til metoden som ble brukt og hvor han jobbet. Svært troverdig person. Hvor bør man operere seg? Kanskje i et land med sterke pasientrettigheter og en klinikk som kan saksøkes om noe går virkelig galt? Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Eg har Zyoptics(Wavefront) kjempefornøy, og eg fulgte allehenvisningene frå legen. Ja du får starburst/ Haze om kvelden ved å se på lys i begynnelsen men dette går vekk. Skal ivertfall det. Ein ting eg fekk beskjed om var at eg måtte nok belage meg på å bruke briller igjen. Dette fordi synet forandrer seg etterkvart som du blir gammel. Dei ga ingen garanti for at eg aldri kom til å bruke briller, samt gjekk igjennom alle komplikasjonen som var kjent ved behandlingen. Også kva problemer som dei hadd hatt på sin klinikk. Eg følte eg egentlig fikk veldig bra info på forhånd. Eg brukte vel ca 4-5 timer på klinikken på for-undersøkelse slik at all info som skulle trengs var lagret på data chip'en til laseren. (har faktisk disse heima i ein skuff) Etter undersøkelsen varte 2-3timer der dei sjekkte at alt var 100%. Eg har i dag ingen problemer og er brille/linse fri med 100% syn. (sjekket ved optiker i Norge 1/2 år etter operasjonen) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk. Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Gjest [email protected] Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg opererte meg i Istanbul (tyrkia) for 3-4 uker siden, intet problem, og ser som en ørn! En kamerat og jeg dro alene(han, og andre familiemedlemmer har operert seg der før). Jeg hadde derfor personlige referansepunkter på klinikken. Dro ned en mandag og reiste fredag, operasjon var på onsdagen. Etterkontrollen var torsdag. Alt gikk som smurt. Flott kombinasjon av ferie og fiksing. PS! jeg var nærsynt, minus 5, tok wavefront operasjon(skreddersøm tror jeg det heter på norsk). Denne operasjonen er noe dyrere enn standard Lasik, men den forbedrer nattsyn og "ringer" rundt lys på kveldstid. På etterkontroll har jeg fått bekreftet at jeg har "bedre" enn normalsyn, hva nå enn det måtte bety i praksis. Ser godt gjør jeg ivertfall...veldig godt! Pris alt inkl. ca. 11000 kroner, det inneholder: Fly, hotell, og operasjon. Lykke til! Kan du sende meg adressen til klinikken ? På forhånd takk Kurt Klevås Lenke til kommentar
Gjest Guest_Hans_* Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Jeg opererte meg i Istanbul (tyrkia) for 3-4 uker siden, intet problem, og ser som en ørn! En kamerat og jeg dro alene(han, og andre familiemedlemmer har operert seg der før). Jeg hadde derfor personlige referansepunkter på klinikken. Dro ned en mandag og reiste fredag, operasjon var på onsdagen. Etterkontrollen var torsdag. Alt gikk som smurt. Flott kombinasjon av ferie og fiksing. PS! jeg var nærsynt, minus 5, tok wavefront operasjon(skreddersøm tror jeg det heter på norsk). Denne operasjonen er noe dyrere enn standard Lasik, men den forbedrer nattsyn og "ringer" rundt lys på kveldstid. På etterkontroll har jeg fått bekreftet at jeg har "bedre" enn normalsyn, hva nå enn det måtte bety i praksis. Ser godt gjør jeg ivertfall...veldig godt! Pris alt inkl. ca. 11000 kroner, det inneholder: Fly, hotell, og operasjon. Lykke til! Hei hva heter klinikken, og hvordan fikk du kontakt? mvh Hans Lenke til kommentar
Gjest Pål H. Berntsen Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Jeg opererte meg i Istanbul (tyrkia) for 3-4 uker siden, intet problem, og ser som en ørn! En kamerat og jeg dro alene(han, og andre familiemedlemmer har operert seg der før). Jeg hadde derfor personlige referansepunkter på klinikken. Dro ned en mandag og reiste fredag, operasjon var på onsdagen. Etterkontrollen var torsdag. Alt gikk som smurt. Flott kombinasjon av ferie og fiksing. PS! jeg var nærsynt, minus 5, tok wavefront operasjon(skreddersøm tror jeg det heter på norsk). Denne operasjonen er noe dyrere enn standard Lasik, men den forbedrer nattsyn og "ringer" rundt lys på kveldstid. På etterkontroll har jeg fått bekreftet at jeg har "bedre" enn normalsyn, hva nå enn det måtte bety i praksis. Ser godt gjør jeg ivertfall...veldig godt! Pris alt inkl. ca. 11000 kroner, det inneholder: Fly, hotell, og operasjon. Lykke til! Kan du sende meg adressen til klinikken ? På forhånd takk Kurt Klevås Lenke til kommentar
Gjest elsruu Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg opererte meg i Istanbul (tyrkia) for 3-4 uker siden, intet problem, og ser som en ørn! En kamerat og jeg dro alene(han, og andre familiemedlemmer har operert seg der før). Jeg hadde derfor personlige referansepunkter på klinikken. Dro ned en mandag og reiste fredag, operasjon var på onsdagen. Etterkontrollen var torsdag. Alt gikk som smurt. Flott kombinasjon av ferie og fiksing. PS! jeg var nærsynt, minus 5, tok wavefront operasjon(skreddersøm tror jeg det heter på norsk). Denne operasjonen er noe dyrere enn standard Lasik, men den forbedrer nattsyn og "ringer" rundt lys på kveldstid. På etterkontroll har jeg fått bekreftet at jeg har "bedre" enn normalsyn, hva nå enn det måtte bety i praksis. Ser godt gjør jeg ivertfall...veldig godt! Pris alt inkl. ca. 11000 kroner, det inneholder: Fly, hotell, og operasjon. Lykke til! Kan du sende meg adressen til klinikken ? På forhånd takk Kurt Klevås Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Høres spennende ut å få 'nytt syn'....men om man ikke er veldig nær- eller langsynt, er vel ofte bruk av briller noe man venner seg til. Briller er i dag 'spreke' og gir mange en 'new look'... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå