Gå til innhold

Føler meg lurt, har jeg noen som helst rettigheter?


Anbefalte innlegg

Først litt historie.

 

Våren 06 var jeg grundig lei av å sitte uten bredbånd, jeg sjekket da alle mulige selskaper om de kunne tilby dette her jeg bor.

Desverre er det ett stykke unna telefonsentralen, så den eneste som tilba seg å førsøke en oppkobling var Eidsiva bredbånd. Det var ikke sikkert at det kom til å gå, ettersom linjeavstanden var såpass stor, men vi ble enige om at vi skulle betale 1000kr for å prøve.

Dette ble da gjort, og det var stor glede i heimen da vi for første gang kunne surfe på nettet i bredbåndshastighet. Vi klemte til å bestilte den største pakka de leverte (mener det var 4mb ned/ 1.5mb opp)

 

I ca ett halvt år nøt vi godt av internetthastigheten, før plutselig en dag begynte den å bryte ca hvert 5 minutt. I mellomtiden hadde eidsiva innstalert bredbånd hos 5-10 stykker av naboene her. Vi ringte selvfølgelig eidsiva, å de sa at linja ikke greide å levere så mye som 4 mb ned og 1.5mb opp. Vi lurte selvfølgelig på hvorfor det hadde virka i ett halvt år før, men det hadde de ikke svar på. Ihvertfall så ble farten satt ned ett hakk.

 

Så gikk det ca ett halvt år til, med enda flere naboer som har hengt seg på nettet, før den begynte å bryte igjen. Samme regla hos eidsiva enda en gang, linja greier ikke å levere det dere betaler for = dere får en hastighet mindre.

 

Det har iogforseg fungert greit(dog gått sakte) helt til nå for ett par uker siden. Da fikk vi mail fra eidsiva hvor det står at linja ikke greier å levere mere enn den laveste hastigheten(600kb ned og 150 kb opp)!

 

I tillegg fungerer det så dårlig at om naboen bruker torrent, eller andre ting som belaster linja kraftig, så bryter nettet her en gang hvert 3 minutt i snitt!

 

 

Jeg vil tro at alt dette har med at eidsiva har hengt på ca alle naboene rundt her, mens i starten var det kun vi som var koblet til.

 

Linjekapasiteten er helt klart sprengt for lenge siden, å jeg tviler på at det blir bedre med tiden :(

 

Hadde det vært noen mulighet for å fått bredbånd på en annen måte hadde jeg bytta selskap på flekken, men når de er den eneste som vil levere her så sitter de jo med ett slags monopol...

 

Men det egentlige spørsmålet mitt var om de har lov til dette? Har de lov til å hekte på flere folk for så å sette ned hastigeten, samt kvaliteten, å påstå at de ikke kan levere mere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja vi betaler mindre for hver gang.

 

Sånn som nettet er her nå er det umulig for oss å streame video, spille online spill og andre ting som krever kontinuerlig tilkobling da forbindelsen brytes med jevne mellomrom

 

Sukk, får kanskje se om det går ann å få no trådsløst da, for bor nok for lite sentralt til at det blir lagt fiber her noengang

Lenke til kommentar

vet lite om ISP'en du nevner, men ser det nevnes "DSL" så jeg må tro at du da sitter på et standard ADSL e.l. samband over kobbernettet til telenor..

 

I så tilfelle så skal jo ikke naboenes bruk av linjen sin påvirke deg i det hele tatt med mindre "begrensningen"/feilen ligger et sted hvor linjene "møtes" rent teknisk.. dette er jo ikke før DSLAM'en. Hvis så er tilfelle, så er jo ikke problemet linjelengden/kobberkablen(e) men heller linjen videre til/fra sentralen du er koblet til..

 

Bare en tanke ;D

Lenke til kommentar

Det kommer an på kontrakten din. Vil du ut av denne eller vil du ha tilbake hastigheten din? Om det gjelder det første så vil jeg tro det går siden vilkårene endret seg fra du signet opp, er det det siste så er det desverre ikke mulig.

 

Problemet her er noe som heter crosstalk (a.k.a. x-talk) som vil si at DSL-signalene "smitter" over fra ett kobberpar til de andre i samme bundle. Det gjør at det blir mer støy desto flere kunder som er tilkoblet som vil si at det blir dårligere båndbredde per kunde.

Lenke til kommentar

Hva slags leverandør er det snakk om?

De kan gjøre noe endringer i Dlam, som setter deg opp som langdistanse xDSL linje. Noe som betyr at når pakkene går tapt henter den inne de pakkene. Nette blir litt mer stabilt, men også litt tregere.

Har du snakket med din leverandør?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hørtes ut som dårlig planlegging og tilrettelegging. Kanskje ICE hadde vært bedre?

 

www.ice.no

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...