Gå til innhold

Bestilte TV i mitt navn, må jeg nå betale tv lisens?


Anbefalte innlegg

så du mer at de som bare har 1 tv skal betale 2 lisenser fordi sønnen som bor samme med foreldrene har insekt.

 

hvis det er noe som er helt forkastelig så er de dette.

hvis den regelen blir praktiser ( tro om ikke det er nrk selv som har laget dem) så miste de fleste fullstendig respekten for lisensen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så du mer at de som bare har 1 tv skal betale 2 lisenser fordi sønnen som bor samme med foreldrene har insekt.

 

hvis det er noe som er helt forkastelig så er de dette.

hvis den regelen blir praktiser ( tro om ikke det er nrk selv som har laget dem) så miste de fleste fullstendig respekten for lisensen

 

Jepp, så lenge man har egen TV og egen inntekt ser jeg ingen grunn til at man ikke skal betale egen lisens.

Lenke til kommentar

siste gang jeg saumfarte all tekste i så var ikke så klar at bare man var over 18 og hadde egen inntekt så skulle han betale lisens uanet om det var 1 eller flere tver i den husstanden.

 

du er på ville veier når du påstår at nrk kan kreve flere lisenser for en tv.

 

det er når regelen blir tolket slik du gjør at det er så mange som lurer seg unna.

 

sikker på at du tolker denne regelen helt på rette måten ?

 

denne regelen er ikke så opplagt som det kan virker.det er

bl.a derfor vi er uenige i den

 

og hvordan kan nrk vite hvem som eier de forskjelige apparatene.

 

 

hvordan tror du det blir når faren med sin minstepensjon som pr.i dag er på mindre en 5 000 pr måned skal bo hos sønnen . da må begge betale lisens hvis man skal ta denne ordlyden bokstavelig. sansyligheten for at de har hver sitt tv er liten

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

skriv NRK . Der er de som stikker av med pengene.

 

disse pengen skal gå til så mye rart

 

her et noen eksempler :

- oprettholde media informasjonen ( nyheter) i tilfelle det blir krise.

pussig nok har de svert lite stoff fra distriktene.

da kan man lure på hvordan det blir hvis det blir krise

 

- begge ut sendernette. mange av de andre kanalen her egne sendere.

 

- lage programmer som folk liker. her er det mye rart

 

- lage programmer som man skal ha godt av å se enten man har lyst eller ikke. her er det også mye tull

 

- slippe unna reklamen. noe NRK ikke klarer.

 

jeg har noen spørsmål som neppe blir forvart med det første .

 

hvorfor skal det være nødvendig å betale lisens til NRK når man ikke ( ønsker ) å se NRK ?

 

jeg sitter med den følelsen at veldig mange ser NRK fordi de betaler lisensen. også fra den tiden da NRK var det eneste alternativet.

 

således så er de ikke klar over hva slags type programmer de andre kanalene sender.

 

f.eks tv2 sender ikke bare amerikanske serier men også naturprogrammer

 

et annet spørsmål blir om det er rettferdig å betale lisens for de som ikke klare å få inn noen av kanalene til NRK ?

 

enda er det menge som ikke klare å få inn NRK2 med vanlig antenne.

 

og for å få inn NRK3 må man ha kabel eller parabol.

 

i utgangspunktet så skal man også kunne gå på Internett og se de fleste programmene til NRK der.

 

det som irriterer meg er unntakene .

det er greit så lenge det er et innkjøpt program.

men når enkelte episoder i en serie ikke blir lagt ut da er det noe som er galt et sted. Nrk unnskylder seg med at de ikke klare å få rettighetene til å legge det ut på nett , men å sende det på tv er greit.

 

de tar heller ikke betalt for programmer på web tv slik tv2 gjør , slik at de som ønsker det likevel kan se programmene på web tv.

 

av den grunn så lurer jeg på om NRK har rett til å ta denne lisensen lenger ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
du er på ville veier når du påstår at nrk kan kreve flere lisenser for en tv.

 

Det har jeg aldri påstått. Det jeg derimot har sagt er at de kan kreve flere lisenser for flere TVer med ulik eier.

 

og hvordan kan nrk vite hvem som eier de forskjelige apparatene.

Nettopp derfor er alle TV-forhandlere pliktige til å melde inn navn/adresse på de som kjøper seg TV til NRK.

 

hvordan tror du det blir når faren med sin minstepensjon som pr.i dag er på mindre en 5 000 pr måned skal bo hos sønnen . da må begge betale lisens hvis man skal ta denne ordlyden bokstavelig. sansyligheten for at de har hver sitt tv er liten

Jeg tror du har misforstått. Man skal kun betale flere lisenser dersom man har flere TVer - og dersom disse apparatene eies av forskjellige personer. Hvis en minstepensjonist bor hos sønnen, og de kun har én TV, skal de også kun betale én lisens. Det er ikke slik at alle personer over 18 år må betale lisens - det er slik at de som har TV må betale lisens.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det sier vell seg selv? man får ikke kjøpt TV i norge uten "TV.kort"

NRK har vell bare rett på lisens når det gjelder analoge tv mottakere.

ikke digitale, eller nett TV.

 

så NRK må slutte med lisensen eller gjøre om avtalene sine til å gjelde skjermer, siden man kan få inn TV via nett tv, på f.eks en pcskjerm uten tvkort.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest hele tråden, men må man betale TV-lisens dersom TV'en ikke kan dekode det digitale bakkenettet? Det er tv-kortet/dekoderen man betaler lisens for, ikke skjermen. Slik tråden arter seg vil jeg tippe at trådstarter har mulighet til å se på norsk tv :)

Ja, man skal betale lisens dersom man har "fjernsynsmottaker", uansett teknologi. Gjelder TV-er, dekodere og opptakere uansett om de har digital eller analog tuner eller begge deler.

 

Selvsagt kunne det vært en ide å kryptere alle kanaler og koble lisensen til et dekoderkort i stedet for til selve mottakeren, men det har de ikke valgt å gjøre. I alle fall ikke ennå - det er jo ennå mange som ser analog TV uten noe sted å putte et sånt kort.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
skriv NRK . Der er de som stikker av med pengene.

...

jeg har noen spørsmål som neppe blir forvart med det første .

Du har endel spørsmål og påstander som ikke er særlig godt formulert, og ikke lett å forstå. Kanskje like greit å forvare dem i ei skuff eller noe?

 

Greit nok, du liker TV2 bedre enn NRK, mener at TV2 oppfyller funksjonen som almenkringkaster og unner kanskje heller TV2 lisenspengene? Det er en ærlig sak, men regn ikke med at alle er enig med deg. Jeg mener at NRK, særlig nå med tre varierte kanaler, er klart bedre enn TV2, for ikke å snakke om utrolig mye bedre enn de andre kanalene som kaller seg norske. Jeg ser mye NRK fordi jeg synes det er mye bra der, og jeg mener de fortjener pengene de har i dag, uansett om man fortsetter med dagens lisensordning, kobler det til å ha et dekoderkort, eller tar hele greia over inntektsskatten.

 

enda er det menge som ikke klare å få inn NRK2 med vanlig antenne.

 

og for å få inn NRK3 må man ha kabel eller parabol.

De jobber intenst med saken. Omsider får alle NRK2 i løpet av sommeren/høsten, og på kun et år etter at NRK3 åpnet, har praktisk talt alle tilgang til det på digitalt bakkenett. Å påstå at man trenger kabel eller parabol for å få det inn er løgn, og gjør NRK-hatet ditt usaklig.

Lenke til kommentar

Forskrifter om fjernsynsmottakere: http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html#1

 

Og hva som definerer fjernsynsmottakere (se under 8.2): http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd/dok/r....html?id=466392

 

Det arbeides vel enda med å definere fjernsynsmottakere. Mener jeg leste noe om at PC-er også skulle legges inn under denne definisjonen. hmm *sjekke*

Endret av scumbag
Lenke til kommentar
skriv NRK . Der er de som stikker av med pengene.

...

jeg har noen spørsmål som neppe blir forvart med det første .

Du har endel spørsmål og påstander som ikke er særlig godt formulert, og ikke lett å forstå. Kanskje like greit å forvare dem i ei skuff eller noe?

 

Greit nok, du liker TV2 bedre enn NRK, mener at TV2 oppfyller funksjonen som almenkringkaster og unner kanskje heller TV2 lisenspengene? Det er en ærlig sak, men regn ikke med at alle er enig med deg. Jeg mener at NRK, særlig nå med tre varierte kanaler, er klart bedre enn TV2, for ikke å snakke om utrolig mye bedre enn de andre kanalene som kaller seg norske. Jeg ser mye NRK fordi jeg synes det er mye bra der, og jeg mener de fortjener pengene de har i dag, uansett om man fortsetter med dagens lisensordning, kobler det til å ha et dekoderkort, eller tar hele greia over inntektsskatten.

 

enda er det menge som ikke klare å få inn NRK2 med vanlig antenne.

 

og for å få inn NRK3 må man ha kabel eller parabol.

De jobber intenst med saken. Omsider får alle NRK2 i løpet av sommeren/høsten, og på kun et år etter at NRK3 åpnet, har praktisk talt alle tilgang til det på digitalt bakkenett. Å påstå at man trenger kabel eller parabol for å få det inn er løgn, og gjør NRK-hatet ditt usaklig.

er du klar over hva du skriver egentlig .

pr i dag så er det fortsatt noen som bruker vanlig antenne . siden nerk3 bare er tilgjengelig pr dekoder , kabel eller parabol så sier det seg selv.

du har glemt at risktv så vidt er begynt med utbyingen.

Nord Norge får ikke tilgang før neste år

 

 

siden du er så glad i NRK så er det veldig fristende å si at du er inhabil i denne saken .

 

ville du likt å måtte betale ekstra avgift til andre kanaler en NRK selv om du bare vil se på NRK. denne avgiften kommer i tilegn til eventuelt abonnent hos en kabel distributør.

 

siden tv2 og nrk er kokurenter så hvorfor skal vi betale til konkurrenten.

 

 

jeg lurer i grunne om du i de hele tatt har noe forståelse på hvorfor så mange heter lisensen og måten den drives inn på.

 

jeg har ikke fått sagt at nrk faktisk sløser med lisens pengene når de blir brukt til å drive inn mere lisenspenger.

 

hadde de blir ta rett fra skatte bingen så hadde de bilt mere effektivt brukt.f.eks fler programmer

 

enda en grunn til å hate nrk og lisensen.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
siden du er så glad i NRK så er det veldig fristende å si at du er inhabil i denne saken .

 

Så de som synes NRK er OK er inhabile, mens du som tydeligvis har det meste imot dem ikke er det?

 

Sorry, men jeg har sluttet å ta deg seriøst for lenge siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Jeg gjør det enkelt jeg og sier JA du må betale lisens uansett hva alle grublere her skriver :(

 

du må ikke hvis du ikke vill.

Lenke til kommentar
er du klar over hva du skriver egentlig .

pr i dag så er det fortsatt noen som bruker vanlig antenne . siden nerk3 bare er tilgjengelig pr dekoder , kabel eller parabol så sier det seg selv.

du har glemt at risktv så vidt er begynt med utbyingen.

Nord Norge får ikke tilgang før neste år

 

Er du klar over hva du skriver? Og at du undergraver din troverdighet med skråsikre påstander som beviselig er feil? Jeg bor 15km vest for Tromsø. Det er i Nord-Norge. Jeg ser akkurat nå NRK3, strålende flotte bilder med vanlig antenne og bakkenett-dekoder. Utbyggingen av bakkenettet er ikke bare så vidt begynt, den er i ferd med å fullføres. Siste frist for å tilby oss digitalt bakkenett er i november i år, ikke til neste år, og senderne skrus på så fort de er montert, de fleste av dem igod tid før november.

 

siden du er så glad i NRK så er det veldig fristende å si at du er inhabil i denne saken .

Verken jeg eller noen i min familie jobber for NRK. :)

Lenke til kommentar
Jeg gjør det enkelt jeg og sier JA du må betale lisens uansett hva alle grublere her skriver :(

 

du må ikke hvis du ikke vill.

Har du same haldning til resten av rekningane du får? Det er lovbestemt at du skal betale avgift, då må du betale avgift. Akkurat som at du må betale skatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...