Gå til innhold

Bestilte TV i mitt navn, må jeg nå betale tv lisens?


Anbefalte innlegg

nå blir det etter hvert også slik man er avhengig av et selskap for å få inn tv signaler .

da har man valget mellom :

- kabel tv

- parabol

- rikstv

 

siden det er snakk om at enkelte kanaler hos risk tv skal være gratis så vil prise inkludert lisensensen være eksakt det samme som lisensen koster i dag for disse kanalene

Problemet med dette er at de som bare ønsker å se NRK i bakkenettet, ikke er avhengig av RiksTV. (Det er ikke RiksTV som driver bakkenettet, det er det NTV som gjør, selv om de muligens har felles eiere.) Det er bare å skaffe seg en dekoder, så kan man se NRK uten kort. Uten noe kundeforhold til RiksTV. Dermed oppstår den absurde situasjonen at de som ser mest NRK fordi de ikke har andre kanaler, slipper å betale lisensen som finansierer NRK, mens de som sjelden ser NRK fordi de har drøssevis av andre kanaler de foretrekker må betale...

 

Dette kan forsåvidt løses med å kryptere NRK slik at man må ha kort for å se NRK også, og koble lisensen til kortet. Muligens en god ide, men jeg kan ikke se at det endrer situasjonen til det bedre, de som som ikke liker nrk og ikke ønsker å finansiere dem må fortsatt gjøre det. Eneste endring er at i stedet for ett lisenskontor drevet av NRK, må alle TV-distributørene ha sitt lisenskontor. Mer byråkrati, dyrere for brukerne. Som kanskje igjen må overvåkes av Post- og teletilsynet, ennå mer byråkrati.

 

Dersom det skal endres noe her, tror jeg det er et bedre forslag å finansiere NRK overstatsbudsjettet og skatteseddelen. Da kutter man byråkrati og utgifter, og de fattige med lavt eller null skattetrekk slipper lettere enn i dag, men ulempen er at de som ikke ønsker å se eller eie TV må betale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunkt så er lisens over skatteseddelen det beste.

det er 2 problemer knyttet til det .

 

- de som ikke har tv nekter å betale det ( til tros for at de også betaler for mye tull som de sannsynligvis ikke er klar over ).

 

- hvordan holde styr på de som skal betale og som ikke skal betale.

byråkratiet blir der forsatt

 

fordelen er at man ikke merker så mye til lisensen lenger

 

krypter dekoder kort fra NRK er veien å gå hvis alle tilbyderne bruker dekoder kort. det bare det at det er ikke alle som bruker dekoder kort i dekoderen.

 

hos meg så brukes det ikke noe for for dekoder kort selv om dekodren kan benytte seg av det

hvis det blir dekoder kort for å å mota nrk sine kanaler så bør også reglene endres slik at det er en lisens pr hustand .

 

det er slik omtren alle opfatter regelen i dag .

det er ganske lett å si at en person eiere alle tv-ene i en husstand. detter er det heller ingen som klarer å kontrolere

 

lisens over den vanlige skatten er det beste

 

heter det ikke at man betaler for å få lov til å se på tv ?

Lenke til kommentar
Siden det handler om lisensen, er det mulig å bli kvitt den? f.eks sende tv'en i retur eller selge den videre. Fikk min første regning idag på 1100kr og jeg har rett og slett ikke råd å betale da jeg er 18år og enda går på skole.

Ikke betal, ring så NRKs lisensinnkrevingssentral (eller noe i den dur) og si at du bestemte deg for å selge fjernsynet siden det ikke var noe å se... Om du en gang er så uheldig å få lisensinnkrevere/kontrollørere eller whatever på døra kan du bare gjemme unna fjernsynet. Det er uansett ikke politi dette er prat om, så du kan nekte de adgang til boligen.

Endret av scumbag
Lenke til kommentar
Siden det handler om lisensen, er det mulig å bli kvitt den? f.eks sende tv'en i retur eller selge den videre. Fikk min første regning idag på 1100kr og jeg har rett og slett ikke råd å betale da jeg er 18år og enda går på skole.

 

Og i signaturen står det:

 

Q6600 3GHZ | 8800GTS 640MB | Mushkin 6GB | ASUS P5K Premium | Win Vista64. | Og 2 supre samsung skjermer. + en PS3

 

Du har råd til alt dette samt en TV men du har ikke råd til å betale kringkastingsavgiften? Her er det noen som bør stikke fingeren i jorda og få litt bakkekontakt.

Lenke til kommentar
Du har råd til alt dette samt en TV men du har ikke råd til å betale kringkastingsavgiften? Her er det noen som bør stikke fingeren i jorda og få litt bakkekontakt.

Hvem er det egentlig som VIL gi bort en tusenlapp da, kun fordi man har tilfeldigvis har et fjernsynsapparat stående?

 

Makan til tøys. Det er vel ikke så rart at noen velger å prioritere litt hva de bruker penger på og ikke.

 

+ jeg vil ikke betale for nrk når jeg bare bruker tv'en til film og spill.

Du betaler ikke FOR NRK. Du betaler kun fordi du har et fjernsyn stående...

Endret av scumbag
Lenke til kommentar
Jeg fikk ikke noe varsling om nrk lisensen fra komplett.no og det ser ut som de har meldt ifra til nrk siden jeg fikk en regning i posten.

 

Og ja tror de er pliktige til å informe om at en person har kjøpt/bestilt ny tv.

 

Det er mulig de er pliktige til det, men jeg setter bare et spørsmålstegn ved måten det blir gjort på. Når jeg gir ut mine personopplysninger til selskap så får jeg mulighet til å gi mitt samtykke til om de kan distribuere personopplysningene videre til andre selskap eller ikke. Jeg har inntrykk av at forhandlerene ikke informerer om dette når TV'en blir kjøpt, men så lenge staten er involvert er vel alt lov.

Endret av Norse360
Lenke til kommentar
Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har og hvilke kanaler du kan se eller velger å se på.

 

Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn av og tilfalle NRK. I dagligtale brukes også benevnelsen lisensen om krinkastingsavgiften.

 

Og ha et riksdekkende tv-nett er en ide forankret i totalforsvaret, ved krise eller krig skal staten kunne kringkaste meldinger til hele nasjonen, NRK har idag ansvaret for å utbygge/opprettholde dette riksdekkende nettet, dermed tilfaller kringkastingsavgiften dem.

 

Så å diskutere dette som om NRK er den store synderen blir litt feil, dette er politikk.

 

ang rapporteringsplikt vil dette stå i butikkens kjøpsvilkår som du automatisk godtar når du handler der.

Lenke til kommentar

staten har råd til å betale helle denne kostnaden uansett . så det blir bar tull,tøv og fanteri å plage vanlige folk med det .

det er en av grunnene til at folk ikke har respekt for lisensen.

 

et moment er at normal så vil linsesystemet være konkurranse vriende, men siden det er politikk så blir det vist lov likevel.

 

kan men da ikke si at folk som nekter å betale lisensen har en aneledes politisk holdning til dette ?

Lenke til kommentar
kan men da ikke si at folk som nekter å betale lisensen har en aneledes politisk holdning til dette ?

 

du bor i et demokrati, du er pålagt og følge de gjeldene lover og regler, hvis du er uenig så kan du enten bruke stemmeretten din og håpe på å få stemt inn et parti til makten som støtter dine holdninger, hvis dine holdninger viser seg å være mindretallet så må du/dere innrette dere etter flertallet, slik fungerer det

 

eller flytt.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Eg skal bestille eit TV ned til bergen, til brors adresse. Grunna flytting og logistikk"problem" eit tv medfører vil eg bestille tv'en til bergen istaden for å bestille den heim til meg.

 

Er det adressa og namnet eg sender pakken til som får rekninga seinare? Eller er det namnet på visakortet og adressa som er oppført på kortet/folkeregisteret?

Lenke til kommentar

et interessant spørsmål

 

en som eirer tv apparat på to forskjelige husvære . skal vist bare betale en stk lisens.

 

hva skjer når det bor folk i begge husene ?

 

 

jeg trodde at det var en egen registrering for tven til lisenskontoret.

 

du må nok sende inn en egen registrering eller la være . da har du ikke noe tv du ser på i følge nrk

Lenke til kommentar

Nå er også jeg sint på NRKs lisenskontor. De har sendt ut krav for lisens datert 1. juli, betalingsfrist 31. juli. Sendt som B-post, slik at det neppe er mange som har mottatt den før 8. juli, kanskje heller ikke før 15. juli. Med den vanlige truselen om tilleggsavgift om man ikke betaler innen fristen.

 

Mange er på ferie hele den perioden. Uten å ha en fast adresse å få videresendt posten sin til. Videresending av post er dessuten en betaltjeneste som Posten tar 230 kr for en måned innenlands, mer om man er utenlands eller borte lenger enn en måned. NRKs lisenskontor tilbyr ikke e-faktura, man må ha tilgang til papirposten sin for å få den regninga, og dermed holder definitivt ikke to-tre ukers betalingsfrist i ferieperioden mål...

 

Skal vi tippe på at det kommer til å bli mange ubetalte lisensregninger som får tilleggsavgift denne gangen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...