Gå til innhold

Bestilte TV i mitt navn, må jeg nå betale tv lisens?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, det var bra ;)

Skulle egentlig bestille i navnet til pappa, men gleme det..

Jeg har nemelig ikke serlig lyst å betale lisens når jeg i 98% av tiden bruker tv-en til spill og film og er en fatting lærling.

 

PS: Bor hjemme ja.

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar

jeg mener bestem at det gjelder bare vist man har egen husvære . de kan da ikke forlange doblet lisens for samme bopel.

 

 

studielån må betales tilbake og da betaler men ekstra mye hvis man også må betale renter avdet . på toppe så forlange Nrk noe av pengene.

jeg kaller det grisk het.

 

 

forøvrig så er det på tide å legge om hele lisens politikken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja det er kunn èn lisens per hus...

 

de du kjøper TVen av har plikt til å melde fra til NRk om du har kjøpt en TV,

noen ganger blir dette glemt, som frydet meg for en tid tilbake...

nekter å betale NRK lisens. noe av det mest tullete opplegget skal du lete lenge etter.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
jeg mener bestem at det gjelder bare vist man har egen husvære . de kan da ikke forlange doblet lisens for samme bopel.
ja det er kunn èn lisens per hus...

 

Feil.

 

Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger.

 

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I.

Tjener du penger, får studielån eller trygd er du ikke forsørget av foreldrene, ergo dekker ikke deres lisens deg.

Endret av spitz
Lenke til kommentar

"Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker, - Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1. Den som er pliktig å betale kringkastingsavgift plikter å registrere seg med lisens i NRK Lisensavdelingens lisensregister.

 

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I."

 

Fra nrkhttp://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530371

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Hvem sier vi godtar den? Jeg har ikke betalt lisens en eneste gang for noen av tv'ene jeg har hatt.

 

ikke jeg heller, men folk flest godtar den hvis ikke hadde den vært borte for lenge siden, hvis en stor mengde folk bojkotter.

Lenke til kommentar
ikke jeg heller, men folk flest godtar den hvis ikke hadde den vært borte for lenge siden, hvis en stor mengde folk bojkotter.

 

Hvis folk boikotter tipper jeg Statens Innkrevingssentral blir happy, da vipper omsetninga deres oppover mens folk uansett må betale til slutt, så det har lite for seg.

 

Jeg betaler lisensen uten å blunke - fordi jeg ser på NRK, hører på NRK og bruker NRKs web-TV.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

kjipt er det, men det er jo greit og betale hvis man faktisk bruker NRK.

jeg har ikke NRK inne på Tven engang.. det gjør meg irritert griskheten til nrk..

Lenke til kommentar

det er lett å mistenke deg for at du føler at du se NRK p.g.a lisensen .

 

det alle reagere på er at man må betale lisensen selv om man ikke ser på nrk. som alle vet så er det kun NRK som får disse pengene.

 

når man er over 18 år og det er flere tv apparater i et husvære. så er det umulig å definere om det er foreldrene eller om det er 20 åringen som eier tvaparatene .

 

det er også urimelig å forlange 2 lisenser hvis det er bare en tv i hele huset selv om sønnen på 20 bor hos foreldrene.

 

uansett hvordan man vrir og vender på det så gjelder nok denne regelen at det skal betales en lisens pr boenhet .

 

jeg burde kanskje kommentere programtilbudet fra NRK men jeg kar der være denne gangen.

det blir for mye bråk av det

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
sykt! hvorfor er det ingen som protesterer mot NRK,

hvorfor godtar vi nordmenn denne lisensen? :dontgetit:

Hvis man skal protestere på lisensen bør man heller protestere til stortinget, kulturdepartementet og finansdepartementet.

 

Men jeg protesterer ikke, og ville heller protestert dersom ingen hadde hatt konsesjon og plikt til å gi oss uavhengig og reklamefri radio og TV med nyheter, informasjon og underholdning.

Lenke til kommentar
sykt! hvorfor er det ingen som protesterer mot NRK,

hvorfor godtar vi nordmenn denne lisensen? :dontgetit:

Hvis man skal protestere på lisensen bør man heller protestere til stortinget, kulturdepartementet og finansdepartementet.

 

Men jeg protesterer ikke, og ville heller protestert dersom ingen hadde hatt konsesjon og plikt til å gi oss uavhengig og reklamefri radio og TV med nyheter, informasjon og underholdning.

 

du ser heller ikke problematikken eller skal jeg kalle det urimeligheten .

 

jeg har ikke noe problem med å se at non vil betale for reklamefri fjernsyn .

men det er 2 mometer her som du ikker gir følese for .

- NRK er ikke reklame fri

- lisensen (avgiften til NRK) blir krev enten du ser på NRK eller en annen gratis kanal.nå blir jo folk også tvunget til et eller annet tv abonnement hvis man forsatt skal se de samme kanalene

 

hadde det enda vær slik at men kun betalte for nrk sine kanaler så hadde nok mange flere godtatt det. da er vel det at NRK da hadde blitt regnet som en privat aktør og ikke offentlig kanal.

 

tv2 som er nærmeste konkurrent har like mye om ikke mere stoff fra distriktene i forhold til nrk ( når man ikke regner med lokalsendingene).

 

 

det er noe som heter offentlig informasjon. det kan ikke nyhetene på nrk tv være siden må må betale for det.

 

hvis poenget med tv er at man skal ha tilgang til offentlig informasjon der ( i tilfeller krig og katastrofer ) så forstår jeg ikke hvorfor man skal betale ekstra for det. hva er det de bruker skatten til ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
det er lett å mistenke deg for at du føler at du se NRK p.g.a lisensen .

Feil. Jeg ser på de programmene jeg synes er bra, og dropper resten. Takket være PVR kan jeg se dem når det passer.

 

uansett hvordan man vrir og vender på det så gjelder nok denne regelen at det skal betales en lisens pr boenhet .

Feil igjen. Hvis denne regelen hadde vært ment slik hadde ikke NRK på sine sider skrevet spesifikt at det kun gjelder de man fullt ut forsørger - og ikke eventuelle barn som tjener egne penger.

 

jeg burde kanskje kommentere programtilbudet fra NRK men jeg kar der være denne gangen.

det blir for mye bråk av det

Smak og behag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...