Gå til innhold

Test: Gigabyte Radeon HD 4850


Anbefalte innlegg

Veldig lurt trekk å endelig komme med FPS/krone. Burde vært i prisguiden!

Vi har jo allerede det på mb/kr og gb/kr på ram og disker så hvorfor ikke :)

Men problemet er at det ikke kan regnes direkte ut ved å bare se på specs til skjermkortet, så det må bli lagt til manuelt for hver test, og da må man teste alle kort ettersom forskjellig oppbygning av PCB på alle mulig rare kort og versjoner og overklokkede kort og spesialversjoner osv. Så kan bli vanskelig å standarisere noe slik når jeg tenker meg om :p

Endret av nts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veldig lurt trekk å endelig komme med FPS/krone. Burde vært i prisguiden!

Vi har jo allerede det på mb/kr og gb/kr på ram og disker så hvorfor ikke :)

Men problemet er at det ikke kan regnes direkte ut ved å bare se på specs til skjermkortet, så det må bli lagt til manuelt for hver test, og da må man teste alle kort ettersom forskjellig oppbygning av PCB på alle mulig rare kort og versjoner og overklokkede kort og spesialversjoner osv. Så kan bli vanskelig å standarisere noe slik når jeg tenker meg om :p

 

Problemet er ikke skjermkortet og forskjellige versjoner av det, om GPU har 650Mhz eller 680Mhz så utgir det en veldig liten forskjell, derimot om det er testet på en E8400 eller kanskje en E9550 vil ha en større betydning.

Lenke til kommentar

Tåa:

Bra innlegg, og vi er nok enige på mange områder :)

 

Når det gjelder folding@home vil jeg på ingen måte anbefale å kjøpe det dyreste, GTX 280, fordi man ønsker god ytelse i folding, det må være på basis av andre vurderinger. Men jeg skal ikke stå i veien for de som har penger og ønsker å bidra med det beste.

 

Det beste kjøpet akkurat nå om man ønsker grei spillytelse, billig investering og bra folding ytelse er 8800GT 512MB til rundt 1000,-. Det gir omtrentlig 4400-5000PPD. Men som sagt, kjøp mye heller HD4850 til 1300,- som er mye råere i spill og vil bli mye bedre i folding etterhvert.

 

Og det er nok noen "galninger" som meg som finner på å kjøpe kort på bruktmarkedet for ene og alene å sette opp folding maskiner. Jeg er ikke der ennå, men jeg tror jeg er på vei til den galskapen.

 

 

Wheelman:

Bare hyggelig å kunne bidra litt til den supre artikkelen din :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sam_oslo:

Du forholder deg ikke til det jeg sier i våre diskusjoner eller hva jeg har sagt for noen poster siden, du plukker fra hverandre og putter inn i andre sammenhenger og stokker det om. Det blir umulig å diskutere i den konteksten. Derfor kaller jeg det tøvete.

 

Du burde vite veldig godt at jeg/vi var klar over problemene, visste eksakt hva de var og det ble lagt frem gode og enkle løsningsforslag. Du derimot ønsket kun å blåse det langt ut av proporsjoner og klarte tom. å sidestille varmeproblemet med et feil materialvalg på 8600 kort for Mac(som noen dog gjetter seg til) med feilprogrammeringen i viftestyringen til HD3850. Men la oss legge denne ballen død, diskuter gjerne videre med andre.

Absolutt. Nå er jeg lei av de useriøse innleggene til Sam_oslo. Det er ingen som har nektet varmeproblemet, og løsningen ble postet og testet av flere. Når det viste seg at det ikke skulle mer til enn redigering av en XML-fil, er det tåpelig å si at "vi" bagatelliserer problemet "ved å håpe det kommer i neste driver". ATI bagatelliserer problemet, og det ved å ikke gi ut hotfix før neste driver. Hvorfor? Fordi kortene ikke sliter på 120'c. Sitter nå på et eldre ATI-kort som idler på 124'c. Det har det gjort i tre og et halvt år, aldri noe problem. Situasjonen kan naturligvis nok ikke sammenlignes, men man må være passe mentalt tilbakestående for å tro at ATI heller vil har kort i retur enn å slippe ut en hotfix.

 

HD3870 på bruktmarkedet til 500 kroner er da vel ingenring man bør advare kjøpere om? Det er vel derimot noe av det beste du kan få mtp ytelse/krone?

Hvor får man de for 500kr? :p

HD3870 gir veldig masse for pengene, men det blir kansje litt lite ytelse for noen. Jeg skaffer meg nok uansett et til og kjører CF. Skal ha et 4870 også, men vet ikke helt hva jeg skal bruke det til.

Det er uansett en veldig god investering. For det første så er kortet veldig godt bra til HTPC-bruk, for det andre klokker kortene vanvittig godt noe som gjør de morsomme for overklokkere. 500kr for så mye ytelse og morro er ikke noe man kan si nei til. 8800GT gir som sagt også veldig masse ytelse, men de er ikke like morsomme til overklokking IMHO. Men veldig gode kort det også.

 

EDIT: Veldig bra arbeid Adrian, redigeringen gjorde masse. Fortsatt litt skrivefeil og sånt, men hvem bryr seg.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Hvis du menr at "HD3870 gir veldig masse for pengene", da kan du spare oss for dine lange foredrag.

 

Det virker at du har blitt litt forvirret av å se på kr/FPS graffen og har klart å innbille deg at 3870 er røverkjøp. Det får være en grense på fanatisme, våkn opp, nå har vi en ny generasjon GPU med flere flotte valg. Ingen vil ta deg seriøst når du fremdels prater så varmt om 3870.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hvis du menr at "HD3870 gir veldig masse for pengene", da kan du spare oss for dine lange foredrag.

 

Det for være en gense på fanatisme, våkn opp, nå har vi en ny generasjon GPU med flere flotte valg. Ingen vil ta deg seriøst når du fremdels prater så varmt om 3870.

500kr for et OK skjermkort er ikke dårlig. Men å kjøpe et nytt kort til 8-900 er bare tull selvfølgelig. Spesielt i høye oppløsninger og/eller AA så er det elendig. Men det duger alikevel for småspilling, og jeg kan ikke huske at jeg har sett et kort som duger til småspilling for 500kr brukt noen gang. Vis man kjøper et skjermkort til 500kr i utgangspunktet kan man også tenke seg at man ikke har større skjerm enn 19" og fortsatt sitter på E6600 eller lignende. Kortet klarer alle mulig spill på OK grafikk i 1280x1024.

 

At man får god ytelse for pengene betyr ikke at komponenten kan gli inn i enhver bang4buck-PC.

 

EDIT: Omformulering

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Hva om vi gåtr tilbake til dampmaskinen, det er jo biligere en bensinmotoren. Særlige hvis man magler motorveier og skal kjøre i grusere vei, da er dampmaskinen et røverkjøp. den klarer å kjøre hele 10 km/t på grusete vei.

Tull. 8800GT i SLI er ca like bra som GTX 280. 3870 sliter litt med AA/AF, men ellers er ytelsen nokså lik. Spiller man i 1650x1280 eller mindre så klarer 3870 i CF det aller meste man kommer over. Og det til en nette sum av 1000kr. 8800GT vet jeg ikke bruktprisen på, men ligger den på rundt 600kr er det òg et veldig bra, om ikke bedre kjøp enn 3870 alt etter oppløsning. Kjører man 8800GT i SLI så drar man som sagt ifra GTX280 med et halvt hårstrå.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Hva om vi gåtr tilbake til dampmaskinen, det er jo biligere en bensinmotoren. Særlige hvis man magler motorveier og skal kjøre i grusere vei, da er dampmaskinen et røverkjøp. den klarer å kjøre hele 10 km/t på grusete vei.

Tull. 8800GT i SLI er ca like bra som GTX 280. 3870 sliter litt med AA/AF, men ellers er ytelsen nokså lik. Spiller man i 1650x1280 eller mindre så klarer 3870 i CF det aller meste man kommer over. Og det til en nette sum av 1000kr. 8800GT vet jeg ikke bruktprisen på, men ligger den på rundt 600kr er det òg et veldig bra, om ikke bedre kjøp enn 3870 alt etter oppløsning. Kjører man 8800GT i SLI så drar man som sagt ifra GTX280 med et halvt hårstrå.

En HD4870 koster nesten det samme og klarer seg mye mye bedre en disse "fanatiske" alternativene dine. 8800GT og 3870 er begge ferdig/finito og historie. Du kan ikke ta utgangspunktet i dårligeste skjermen, CPU, og oppløsning for å anbefale GPU. Det motsatte burde gjelde for valg av GPU. dette gjelder nok for folk som bryr sem om noenlungnde spilleopplevelse, selfølgelige. Tidlighvis bryr du deg kun om prisen, da kan du gjerne kjøpe en 8500GS, det er billig jo!

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
En HD4870 koster nesten det samme og klarer seg mye mye bedre en disse "fanatiske" alternativene dine.

Et HD4870 koster minimum 50% mer enn 2x 3870. Det er ikke nesten det samme.

 

8800GT og 3870 er begge ferdig/finito og historie.

Tull. To stykker 8800GT er like bra som det beste kortet man får. 3870 har ikke klart seg like bra, men duger fortsatt til det aller meste.

Du kan ikke ta utgangspunktet i dårligeste skjermen, CPU, og oppløsning for å anbefale GPU.

Helt riktig, si ifra når noen gjør det og les posten min en gang til.

Det motsatte burde gjelde for valg av GPU. dette gjelder nok for folk som bryr sem om noenlungnde spilleopplevelse, selfølgelige. Tidlighvis bryr du deg kun om prisen, da kan du gjerne kjøpe en 8500GS, det er billig jo!

Her snakker vi bang for buck samt at spiller klarer å spille alle spill på OK grafikk. Jeg har aldri nevnt at jeg kun bryr meg om pris. Du, eventuelt stemmen i hodet ditt, vrir om på alt jeg sier. Vis man vil ha god spillopplevelse bruker man mer enn1000kr på skjermkort. Men det er ikke det jeg vil frem til.

Lenke til kommentar

Bra at kr. pr fps grafen er fiksa for crysis nå, men WIC grafen ser fortsatt gal ut, skjønner at vi ikke bare skal kritisere her, men nå burde vel noen snart ta og fikse litt på den.

 

Synes også det hadde vært en god ide å legge inn hvilke innstillinger og priser du har brukt, da vil det være mye lettere å oppdage slike feil.

 

Håper artikkelforfatter ser på dette som konstruktiv kritikk og tar det med i neste test.

Lenke til kommentar
Burde sammenlignet med 9800GTX(+), ellers bra.

evnt et 8800gts 512 OC kort.....

 

Jeg synest testen desverre var litt biased mot AMD/ATI.

"Ytelse per krone" kunne gjerne vært konklusjon på testen; dvs. det er ikke et highend kort, men det er priset mer mot lowend og yter mid.

 

mao. ytelse per krone er for mange en faktor, men for mange andre, er penger ikke viktig, bare ytelse :-) Så, ja.. jeg mener dette kunne man spart til oppsummering, istedenfor å nevne ytelse per krone 3 ganger i hver paragraf :p

Lenke til kommentar
Testen sier "Nvidias ustabile brikkesett" - jeg har nForce 680i og ALDRI opplevd noe ustabilt,,,,,,

Da er du heldig :p

 

 

FØR jeg oppdaterte BIOS og chipsett driverene , så hadde jeg et par blåskjermer i uka . Men etter oppdateringene og nye 280 GTX kortet , så har ikke PCn krasja en eneste gang :D . Jeg har et nokså bra Asus kort med mulighet for Pci-E 16x i tri/sli .

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor bra skaleringen er med SLI og Crossfire på FAH jeg..

 

Den må jo være en del bedre siden FAH er god på paralelisering og da kan utnytte begge kortene mye bedre ?

Per i dag så støtter ikke FAH hverken SLI eller CF, men de støtter multi-gpu. Dvs. at du må disable CF og SLI modus i driveren om du skal folde på begge kortene. Anbefaler å kikke på forumet deres http://foldingforum.org/viewforum.php?f=31

 

Og på multi-gpu ligger skaleringen på 90-100%.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg regnet det ut ved hjelp av dine resultater og prisguiden (med utgangspunkt i testede produkter, ikke laveste tilgjengelige pris). Angående oppløsningen, kan du ikke kjøre 1920x1200 også? Ikke at jeg tror ytelsen ville blitt så veldig annerledes, dette er mer fordi jeg er nysgjerrig. ;)

Noen spill mener kortet ikke støtter det - og noen mener det gjør det, desverre :dontgetit:

 

Ajaj, godt jeg fikk avbestilt 9800GTXen jeg hadde bestilt - dette så jo mye søtere ut. Gikk for 70 versjonen. Kjøpte også med samme kjøleribbe som vist i artikkelen - men trengs det ikke passiv/aktiv kjøling av minnet i tillegg, eller er dette et non-issue?

 

Edit: NM, så at det var noen grønne minnekjølere med til kjøleren nå :)

Ja - de er litt kule :D

 

Veldig lurt trekk å endelig komme med FPS/krone. Burde vært i prisguiden!

Enig med den - men som nevnt vil det være store forskjeller fra system til system.

 

Jeg lurer på hvor bra skaleringen er med SLI og Crossfire på FAH jeg..

 

Den må jo være en del bedre siden FAH er god på paralelisering og da kan utnytte begge kortene mye bedre ?

SLi og Crossfire støttes desverre ikke enda i F@H - kommer om ikke så alt for lenge.

 

Bra at kr. pr fps grafen er fiksa for crysis nå, men WIC grafen ser fortsatt gal ut,

Etter såpass mange tips om gale grafer i denne testen synes jeg det virker litt slurvete å ikke ta tak i problemet... :nei:

Jeg mener jeg har luket ut det som er av feil, prisene er som sagt basert på de som var når grafene ble lagd - dvs 1695 NOK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...