Gå til innhold

Test: Gigabyte Radeon HD 4850


Anbefalte innlegg

En helt ok test. Er det noen spesiell grunn til at testeren har brukt windows 2008 server 64-bit som test os? Fungerer DX 10 optimalt under dette os, trodde man måte ha vista.

 

I testet oppsettet så burde det stått oppgitt hvilken frekvens cpu er kjørt på

 

 

 

Personlig så mener jeg at i slike tester så bør komponentene kjøres på standard hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folding @ Home er noe alle og enhver burde holde på med. I bunn og grunn betaler du noen ekstra kroner i måneden på strømregninga, riktignok om du er så "uheldig" å måtte betale for den selv. For disse får kronene kan du gjøre en enorm innsats innen medisinsk forskning og fundering. Og de som syns det ikke er verdt det burde strengt tatt revurdere måten de tenker på, og ikke minst samvittigheten sin.

 

LOL. Beklager jeg syns du er en hippie og burde få sparken, uproff artikkel.

 

Dette begrunner du hvordan? Ingen tvinger deg til å lese testen. For min del var testen informativ. Nå vet jeg hva mitt 8800 GTS skal byttes ut med.

Lenke til kommentar
En helt ok test. Er det noen spesiell grunn til at testeren har brukt windows 2008 server 64-bit som test os? Fungerer DX 10 optimalt under dette os, trodde man måte ha vista.
Windows Server 2008 er "Vista-versjonen" av Windows server. Altså begge er basert på samme kjernen.

 

 

I testet oppsettet så burde det stått oppgitt hvilken frekvens cpu er kjørt på
Det er jeg faktisk enig i. Men det går fort å rette på.
Lenke til kommentar

Meget mulig dette blir mitt neste skjermkort, men liker slett ikke den kjøleløsningen som blir brukt. På grunn av varmeutviklingen antar jeg at passiv kjøling ikke er en mulighet her, men hvilke tredjeparts kjølere passer til dette kortet, og finnes det noen som er tilnærmet lydløs?

Lenke til kommentar

Ved å bruke en alternativ vifte enn den som følger med, forsvinner jo garantien.

 

Jeg kjøpte ett 6800 gt for en god stund siden, satt på en annen vifte, og så en dag kræsjer skjermkortet. Garantien er forsvunnet, og jeg hadde kastet bort 1500 kr...

 

Tror ikke jeg vil gjøre dette om jeg kjøper ett 4850 nei.

Lenke til kommentar
Ved å bruke en alternativ vifte enn den som følger med, forsvinner jo garantien.

 

Jeg kjøpte ett 6800 gt for en god stund siden, satt på en annen vifte, og så en dag kræsjer skjermkortet. Garantien er forsvunnet, og jeg hadde kastet bort 1500 kr...

 

Tror ikke jeg vil gjøre dette om jeg kjøper ett 4850 nei.

Det er nok en risiko med å bytte vifte ja, men jeg er villig til å gjøre det hvis det betyr mindre støy. Et alternativ er jo å velge et svakere skjermkort selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Ved å bruke en alternativ vifte enn den som følger med, forsvinner jo garantien.

 

Jeg kjøpte ett 6800 gt for en god stund siden, satt på en annen vifte, og så en dag kræsjer skjermkortet. Garantien er forsvunnet, og jeg hadde kastet bort 1500 kr...

 

Tror ikke jeg vil gjøre dette om jeg kjøper ett 4850 nei.

Det er nok en risiko med å bytte vifte ja, men jeg er villig til å gjøre det hvis det betyr mindre støy. Et alternativ er jo å velge et svakere skjermkort selvfølgelig.

 

Husk at mange produsenter også tillater at du bytter kjøler da, og en annen ting, hvis du er forsiktig og nøye når du bytter ut kjøleren, så skal du nok klare å sette tilbake den gamle uten at noen vil se at det har vært gjort :)

 

 

Godt å se at nVidia endelig får litt skikkelig konkurranse, jeg er selv nVidia fan og kommer aldri til å kjøpe et ATI kort igjen, etter flere dårlige erfaringer, men prisene til nVidia er nesten ikke til å leve med for tiden når du er entusiast :(

Lenke til kommentar
likte den vifta du satte på kortet den så veldig bra ut. hvordan er det med den gddr 5 rammen som kommer på 4870 , må den ha kontakt med kjøleren? hvis ikke kan jeg tenke meg en sånn kjøler på mitt neste kort.

Zalman vifter kommer ofte med 8 små varmespredere til minnebrikkene som festes på med en slags teip som sitter på.

Lenke til kommentar
LOL. Beklager jeg syns du er en hippie og burde få sparken, uproff artikkel.

/signed

Enig i at det virker litt uprofft.

 

Ett råd - "festlige formuleringer" kan piffe opp en artikkel, men når de kommer i annenhver setning blir det slitsomt. Savner også mer bakgrunnsstoff i artiklene, slik de er nå er det mye bilder pr linje med tekst. Syns egentlig det er et generellt problem med tester og artikler på hw.no. Toppen var en artikkel i vår som besto av ca. to setninger og bilder av 10 hovedkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Det er generelt uprofesjonelt å prøve seg på slike sleivspark som det er gjort her iforhold til Folding @ Home. Spesielt uheldig er det når den går over til å ta stilling til hvorvidt leseren er fornuftig eller ikke. Langt fra alle har vel interesse i å være dedikerte F@H-fans, eller har mulighet til å ha på maskinen hele tiden - selv om de har kraftige skjermkort vel?

 

Det er selvfølgelig helt fint å fargelegge språkbruken, men la for all del noen andre lese over den i ettertid for å unngå uheldige kommentarer få eller ingen liker.

 

I bunn og grunn betaler du noen ekstra kroner i måneden på strømregninga, riktignok om du er så "uheldig" å måtte betale for den selv

 

Når du blir gammel nok vil du se at man faktisk må betale for strømmen selv her i verden.

 

Konklusjon: Omformulér første avsnitt om "F@H" til en mer objektiv vinkling. Ellers en fin test, kortet virket nokså bra iforhold til prisen. Velgjort er selvgjort AMD!

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke hvordan et uklokket HD 4850 kan slå et overklokket GTX 280 i Crysis.

 

Skjønte ikke det heller før jeg hadde leste på nytt igjen den sia, 4850 korta er i alle tilfeller i CF konfig, mens han aldri klarte og OC 280 kortet, bare cpuen i begge konfigurasjoner.

Lenke til kommentar
"Folding @ Home er noe alle og enhver burde holde på med. I bunn og grunn betaler du noen ekstra kroner i måneden på strømregninga, riktignok om du er så "uheldig" å måtte betale for den selv. For disse får kronene kan du gjøre en enorm innsats innen medisinsk forskning og fundering. Og de som syns det ikke er verdt det burde strengt tatt revurdere måten de tenker på, og ikke minst samvittigheten sin."

 

LOL. Beklager jeg syns du er en hippie og burde få sparken, uproff artikkel.

 

En annen ting er jo at hvis man skulle tatt avsnittet 100% seriøst, ville man jo ikke kunne vurdert ATI kortet som noe man burde kjøpe :p

 

http://www.hardware.no/artikler/gigabyte_r...hd_4850/53421/7

 

EDIT: la til "" for og understreke at det avsnittet var tatt i fra artikelen.

Endret av B-QL
Lenke til kommentar
Det med varmen er vell bekreftet at bare er en "bug"?

 

Er det ikke slik at kortet faktisk er temmelig "kaldt" om du konfigurerer en *.xml eller noe?

 

Her er en enkel workaround for viftehastighetsproblemet på HD 4850! Kjører vifta på 65% nå, ser ut til å virke veldig bra.

 

if you make a profile in catalyst after turning on Overdrive( make sure clock and memory settings are correct). You can then go to the file "C:\Users\Bretware\AppData\Local\ATI\ACE\Bretware.xml (fila ligger i C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Application Data\ATI\ACE på XP, -avien). The xml file will have the same name as the catalyst profile you saved. right click and hit edit.

 

<Feature name="FanSpeedAlgorithm_0">

<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Manual" />

</Feature>

<Feature name="FanSpeedRPMTarget_0">

<Property name="Want" value="0" />

</Feature>

<Feature name="FanSpeedPercentTarget_0">

<Property name="Want" value="65" />

 

Change the value to "manual" and Want value to "65"

 

Save the file then reload your profile in catalyst.

 

65% seemed perfect for me, 70% was loud but you may need it if your case has poor air flow.

 

You will may have to select the profile everytime you start the computer, but it will work until there is a fix or better info so i can figure how to change the auto target temp.

Good Luck ,bretware

 

Fant desverre ikke ut dette før jeg hadde moddet kortet mitt og mest sannsynlig ødelagt det, shit happens :(

Lenke til kommentar
Det med varmen er vell bekreftet at bare er en "bug"?

 

Er det ikke slik at kortet faktisk er temmelig "kaldt" om du konfigurerer en *.xml eller noe?

 

Her er en enkel workaround for viftehastighetsproblemet på HD 4850! Kjører vifta på 65% nå, ser ut til å virke veldig bra.

 

if you make a profile in catalyst after turning on Overdrive( make sure clock and memory settings are correct). You can then go to the file "C:\Users\Bretware\AppData\Local\ATI\ACE\Bretware.xml (fila ligger i C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Application Data\ATI\ACE på XP, -avien). The xml file will have the same name as the catalyst profile you saved. right click and hit edit.

 

<Feature name="FanSpeedAlgorithm_0">

<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Manual" />

</Feature>

<Feature name="FanSpeedRPMTarget_0">

<Property name="Want" value="0" />

</Feature>

<Feature name="FanSpeedPercentTarget_0">

<Property name="Want" value="65" />

 

Change the value to "manual" and Want value to "65"

 

Save the file then reload your profile in catalyst.

 

65% seemed perfect for me, 70% was loud but you may need it if your case has poor air flow.

 

You will may have to select the profile everytime you start the computer, but it will work until there is a fix or better info so i can figure how to change the auto target temp.

Good Luck ,bretware

 

Fant desverre ikke ut dette før jeg hadde moddet kortet mitt og mest sannsynlig ødelagt det, shit happens :(

 

Vi hadde en stor diskosjon om varmeutvikling på HD4850 i ATI's kommende 4xxx-serie (4850, 4870 og 4870x2) tråden, men desverre flere var mer opptatt av å bagatilisre og "nekte" problemet. Det førte til at flere gikk i fellen, mens En fornuftige diskusjon om løsningene kunne hjelpe at flere ville finne "fixen" i tide uten å ødlegge kortet.

Lenke til kommentar

Jeg tror noen bør gå over de grafene. Både verdier og benevninger er åpenbart ikke korrekte eller samsvarende. Mistenker at kr/fps muligens er FPS/kr, noe som forøvrig er å foretrekke siden mer = bedre og det gjør det enklere å tolke for de som ikke er alt for drevne på å lese grafer.

 

Benevningen skal likevel ikke være kroner eller FPS. FPS/kr eller kr/FPS.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...