Gå til innhold

Test: Gigabyte Radeon HD 4850


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OM du skal skifte på emne hele tiden blir det her blir det veldig vansklig. 4850 som tråder dreier seg om contra 280gtx har flere + - og mange haddet hatt mer glede av et 280gtx. I utgangs punktet er det heller ikke alle som sitter med et CF HK.

 

På høye oppløsnigner sklir 280gtx greit fra 2x 4850 cf (1600*1200 ++)

 

edit

Har forøvrig ingen problemer med å se at til vanlig spililng og økonimi samt om man sitter på et CF HK er 4850 x 2 et genialt kjøp.

På høye oppløsninger sklir GTX 280 greit ifra 4850 CF ja, men dette skulle bare mangle når det koster ca 1100kr mer også. Prismessig er det 4870 i CF man kan sammenligne med GTX 280, og da har det ikke så mye å stille opp med lenger.

 

Er veldig få hk av 975,p35,p45.x38 og x48 som du ikke kan kjøre CF på( har sikkert glemt noen chipsett her)

 

280 er fremdeles for dyrt og finnes "bedre" kort fra begge parter som er billigere.

Men ren ytelse så er 280 kongen til en viss grad.

P35 er håpløst med CF pga. treg PCI-EX buss på nummer to.

GTX 280 har en helt syk ytelse og det er ingen tvil om det. Men om man vil ha syk ytelse så er det alikevel ikke det beste kjøpet. Vil man ha best ytelse av alt så er heller ikke GTX 280 i Tri-SLI det beste kjøpet. 4x4870 i CFX fungerer knapt per i dag og er veldig buggete. Samme gjelder 3xGTX280 men der er det ikke like gale. Når 8.7 driveren kommer vil 4x4870 yte omtrent likt som 3xGTX280. Dette kommer ikke til å vare lenge. SLI skalerer i omtrent alle spill, men det skalerer langt ifra så bra som CF, når CF i det hele tatt skalerer. CF har dessverre det problemet at det ikke er alltid det skalerer, noe som man ser litt av i Crysis. Med hver driver får omtrent et spill stor ytelsesøkning i CF. SLI har mye mindre å gå på, pga. annen oppbygging. SLI har derimot den fordelen at det skalerer omtrent uansett, problemet er bare at det ikke er så bra når man passerer to kjerner.

Lenke til kommentar
P35 er dritt til CF, men det fungerer med CF var hele poenget...for å få maks ut av det så bør man ha 2x16. Så jeg er enig med deg=)

Sitter med Formula SE fremdeles og bruker det til CF :!:

2x8 PCI 1.1 skal nok holde også, men det er ikke mange P35 kort som har det. 2x8 PCI-E 2.0 holder lenge også, det er like masse som 2x16 PCI-E 1.1.

Lenke til kommentar
På høye oppløsninger sklir GTX 280 greit ifra 4850 CF ja, men dette skulle bare mangle når det koster ca 1100kr mer også. Prismessig er det 4870 i CF man kan sammenligne med GTX 280, og da har det ikke så mye å stille opp med lenger.

 

Akkurat de jeg mener (samt et pr andre ting som spiller inn), hvordan blir da 280 gtx et dårlig kjøp i følge deg om det er dette du er ute etter samt sitter på sli HK feks (eller uten sli\CF muligheter).

 

Forøvrig er det kun snakk om pris hele veien så man ofte rent glemmer hvilket single kort som faktisk yter best her.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
På høye oppløsninger sklir GTX 280 greit ifra 4850 CF ja, men dette skulle bare mangle når det koster ca 1100kr mer også. Prismessig er det 4870 i CF man kan sammenligne med GTX 280, og da har det ikke så mye å stille opp med lenger.

 

Akkurat de jeg mener (samt et pr andre ting som spiller inn), hvordan blir da 280 gtx et dårlig kjøp i følge deg om det er dette du er ute etter samt sitter på sli HK feks (eller uten sli\CF muligheter).

 

Forøvrig er det kun snakk om pris hele veien så man ofte rent glemmer hvilket single kort som faktisk yter best her.

Vis man sitter på et SLI kort vil det blir billigere å kjøpe et fullblods CF kort og 4850 i CF. Så kan du selge SLI-kortet og kjøpe en presang til dama eller noe annet fornuftig.

 

Og vis du sitter på et SLI-kort, så ville alikevel 9800GX2 vært et bedre kjøp enn GTX 280.

Lenke til kommentar

Har funnet ut at jeg på ingen måte noen gang kommer til å ha plass til hverken SLi eller CF på noe kort. Da en av slotene alltid blokkerer for en annen PCI-e slot eller en PCI slot. Og ettersom jeg til en hver tid er avhengig av å ha et PCI-e kort og et PCI kort, og ettersom jeg nettopp har byttet HK så endres ikke problemstillingen på en god stund enda. Så da blir det nok singlekort på meg.

 

Så da står vel valget mellom 280gtx og 9800gx2 :/. Økonomisk... Kanskje jeg heller skal vente å se hvordan 4570 tar seg ut vs. disse, eller om nVidia finner ut at de skal lansere ENDA et highend kort.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Har funnet ut at jeg på ingen måte noen gang kommer til å ha plass til hverken SLi eller CF på noe kort. Da en av slotene alltid blokkerer for en annen PCI-e slot eller en PCI slot. Og ettersom jeg til en hver tid er avhengig av å ha et PCI-e kort og et PCI kort, og ettersom jeg nettopp har byttet HK så endrer ikke problemstillingen på en god stund enda. Så da blir det nok singlekort på meg.

 

Så da står vel valget mellom 280gtx og 9800gx2 :/. Økonomisk... Kanskje jeg heller skal vente å se hvordan 4570 tar seg ut vs. disse, eller om nVidia finner ut at de skal lansere ENDA et highend kort.

Man får kort hvor man har en ledig PCI og en ledig PCI-e slot ved CF. Husker ikke helt modeller. Asus P45 Maximus 2 kortet har det tror jeg..

 

EDIT: P5Q-Pro også

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Et godt eksempelt Todda7, 280 gtx er slett ikke et dårlig valg for karen over.

 

Anbefaller det til å se om Amentio for 280gtx Asus Top inn for 3750 kr i dag, om de gjør det slå til.

 

Men dette er 4850 tråden, så er nok bedre du bruker en annen tråd før vi får spark i røven.

 

edit

For for man bare kjørt single er det ikke særlig tvil om hvilket kort som yter best, særlig med tanke på høye oppløsninger.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Mulig jeg formulerte meg dårlig men mente av de kortene jeg er interessert i. Og som sagt, har nettopp skaffet meg nytt, så kommer ikke til å bytte på hvert fall et års tid. Så kjøper nok uansett singlekort nå. Hva det blir er en annen sak.

 

@ simalarion - Denne tråden har ikke bare sport av men også havnet på feil spor :p

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Mulig jeg formulerte meg dårlig men mente av de kortene jeg er interessert i. Og som sagt, har nettopp skaffet meg nytt, så kommer ikke til å bytte på hvert fall et års tid. Så kjøper nok uansett singlekort nå. Hva det blir er en annen sak.

 

@ simalarion - Denne tråden har ikke bare sport av men også havnet på feil spor :p

Vis du har Maximus Formula har du jo plass til 2 stk PCI-e 1x og 1 stk PCI ved crossfire med dualslotkjølere!

 

Og vis du skal kun ha et kort, kjøp 4870 eller 9800GX2.

Lenke til kommentar

@ todda7 -2rst1-

 

Jeg er avhengig av et PCI-e kort som IKKE er skjermkort (raid kontroller), så på Maximus Formula kortet vil det aldri kunne gå da det bare har 2 PCI-e x4+ slots. Tror jeg skal ta meg en kopp kaffe før jeg svarer ytterligere på noe som helst. Hue' er slitt for sløvt for formuleringer akkurat nå.

 

Men ja, jeg venter nok en stund til før jeg kjøper nytt skjermkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
@ todda7 -2rst1-

 

Jeg er avhengig av et PCI-e kort som IKKE er skjermkort (raid kontroller), så på Maximus Formula kortet vil det aldri kunne gå da det bare har 2 PCI-e x4+ slots. Tror jeg skal ta meg en kopp kaffe før jeg svarer ytterligere på noe som helst. Hue' er slitt for sløvt for formuleringer akkurat nå.

 

Men ja, jeg venter nok en stund til før jeg kjøper nytt skjermkort.

 

Da tror jeg et DFI UT/LT-X48-T2R vil passe deg ganske godt, det har 2x pci-e x16, pci-e x4 og to pci ledig når en har to dobbelslots skjermkort installert. Men så var det det med og få tak i et slikt kort her i Norge da..

 

Har selv gått til innkjøp av et UT-X48-T2R, forhåpentligvis er det i mine hender i løpet av august en gang...

Lenke til kommentar
Nå har vel egentlig toppmodellene tidligere vært mye varmere, har de ikke? De nye seriene til ATI har vært relativt gode på varme og strømsparing.

 

Redigert: For ikke å nevne støy.

idle forbruket går nedover mens load forbruket går oppover.. DVS toppmodellene nå er "varmere" enn de forrige. Spesielt de med to kjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...