Gå til innhold

Er det noe rart at mange har fordommer mot muslimer?


Anbefalte innlegg

Burde det ikke fylle deg med glede å vite at gud har sagt det samme til muslimene som til de kristne (du bor jo som kjent i et "kristent land")? Som du sikkert vet er det ikke bare homofili som skal straffes med steining i bibelen (som i koranen). Utroskap, og det å bære flere typer tøy skal også straffes med døden. I hvertfall i følge den kristne gud. Jeg antar islam har lignende regler. Og så lenge man ikke fysisk fjerner disse reglene fra bøkene (altså ved å skrive dem på nytt, uten disse reglene), kan man jo ikke si at kristendom og islam utvikler seg i nevneverdig grad. Så mener du den kristne gud virkelig synes homofile skal behandles som likeverdige med hetrofile, og ikke drepes ved første anledning? ;)

 

For å tydeliggjøre; hadde du faktisk lest koranen hadde du nok helt sikkert visst om allah oppfordrer til drap på muslimer. (Kun for å gi deg mulighet til å tette igjen et lite hull i bløffen din)

 

Hvor har jeg tatt den kristne gud i forsvar? Guden i GT er like ille som han i Koranen.

 

Allah oppfordrer til drap av muslimer som bryter med reglene hans. Mens mange av påbudene hans er kompliserte og vanskelige å huske, er straffen såre enkel: Døden, døden, døden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å dra Islam under ett på den måten blir altfor enkelt. Mange muslimer som ikke deler dette i det hele tatt, alle religioner har moderert seg.

 

Nazistene har en samfunnstro som er helt skrudd og stemmer ikke overens med det flertallet i Verden tror eller mener.

 

Hvor i Koranen står det at homofile skal henrettes? Det eneste inntrykket jeg har av Koranen og Islam er at homofili er en synd. Det er jo noe både Jødedommen og Kristendommen også deler.

 

Det er ikke i systematisk tråd med det muslimer flest tror på.

 

Jeg vil heller si du fornyer religionen, ødelegge blir ikke riktig.

 

Bombene i London var jo fra al-Qaida, mange muslimer både i Storbritannia og andre steder i Europa, her i Norge også, tok og tar fortsatt avstand fra sånne handlinger.

 

Man trenger ikke respektere de deler av en religion som går ut på sånne ting, nei. Der er jeg enig med deg. Men å systematisk dra en hel religion over samme kam, blir ikke riktig. Store religioner som Islam og Kristendommen omfatter mange forskjellige mennesker.

 

Nei! Kan gjerne respektere menneske, men ikke holdningene og meningene.

 

Verken nazismen eller Islam har eller kan moderere seg, men utøverne kan det. Alle nazister går rundt og dreper jøder i 2008 eller? Nope.

 

Muslimene har en tro som er helt skrudd og stemmer ikke overens med det flertallet i Verden tror eller mener.

 

Og hva tror du er straffen for synd i Islam!? Les Koranen!! Er du ikke på internet, for svarte!? I Koranen finner du oppfordringer til drap på nesten hver side, og homofile spares ikke for å si det slik!

 

Det spiller ingen rolle hva de fleste muslimer tror når det står svart på hvitt i Koranen. Du kan ikke forsvare Islam med at de fleste i dag er moderate. Plutselig svinger pendelen igjen, og da sitter du med skjegget i postkassa og respekten i halsen.

 

Det er ikke noe moderat med å mene at kun rettroende kommer til Himmelen heller. Like sykt, like ekstremt.

 

Hvorfor skal du fornye Allahs ord? Dette klarer han nok fint selv, dersom han en dag skulle endre de stygge holdningene sine.

 

Hva hjelper det om muslimer tar avstand fra det når de har sitt utspring i Koranen? Disse menneskene gjør som de gjør fordi de TROR på det som står i den jævla forpulte boka!

 

Jeg respekterer ikke irrasjonalitet. Det er det enkleste. Sett deg ned og les Koranen på nettet, så kan du telle antall vers du respekterer og ikke respekterer.

 

Det siste du sier er helt riktig! Respekter folks rett til å ha tullete meninger, men ikke respekter meningene i seg selv. Dersom du respekterer "Jeg tror jorda ble skapt på seks dager" mangler du argumentell tyngde når du skal forklare hvorfor "jeg mener alle homofile er syndere" er feil. Du har nemlig nettopp respektert en like irrasjonell påstand!

Endret av isbit
Lenke til kommentar
vel, det hjalp ikke muslimenes sak at Kadra Yusuf ble banka opp av en gjeng mulismer heller da.. Det bare forsterket fordommene mot dem, og la oss ikke lure oss selv, vi visste alle sammen at noe kom til å skje med Kadra etter hun snakket fornuft.

 

What she said.

 

Jeg vil også legge til at jeg er enig i at det finnes idioter også blandt oss som ikke tror, men når religionen din forfekter at kvinner, homofile m.f. er mindreverdige, da blir det noe helt annet. Da er det nemlig en gjennomsyret tanke og dogme til tilhengerne av gjeldende religion. Der ligger den hele store forskjellen.

 

Hvis jeg ikke husker feil så var det både kvinner og menn med i gjengen som banket opp Kadra. Selv kvinnene er jo forstyrret og indoktrinert til å tro at de er mindre verd. Jeg ser ikke noen grunn til å tolerere ett slikt syn.

Lenke til kommentar

Alle abrahamsreligionene forfekter negativt syn på kvinner, homofile og andre. Forskjellen ligger i utdanning, modenhet, og kanskje også genetikk.

 

Norge og Europa bør forhindre innvandring av konservative muslimer så langt det lar seg gjøre. Deres verdier er direkte motstridende til de samfunnene vi har bygd. Det blir som å importere nynazister som allerede er uønskede elementer i vårt samfunn, dog vil jeg påstå at slike muslimer langt farligere enn nynazister.

Lenke til kommentar

Når jeg ser en dame som ser ut som hun kommer fra et muslimsk land komme ombord en buss tenker jeg for meg selv "Hun har sikkert en bombe under den svære kappa si, så det er best jeg kommer meg av bussen fortest mulig".

 

Er dette galt av meg? Selvsagt! Er det noen andres feil enn min egen at jeg tenker slik? Egentlig ikke, for å la seg påvirke av media eller omgivelsene ellers er ingen andre enn min egens feil.

 

Så lenge verden stort sett er befolket av uopplyste mennesker så vil fordommer dessvere alltid eksitere. Så nei det er ikke så rart.

Lenke til kommentar
Når jeg ser en dame som ser ut som hun kommer fra et muslimsk land komme ombord en buss tenker jeg for meg selv "Hun har sikkert en bombe under den svære kappa si, så det er best jeg kommer meg av bussen fortest mulig".

 

Er dette galt av meg? Selvsagt! Er det noen andres feil enn min egen at jeg tenker slik? Egentlig ikke, for å la seg påvirke av media eller omgivelsene ellers er ingen andre enn min egens feil.

 

Så lenge verden stort sett er befolket av uopplyste mennesker så vil fordommer dessvere alltid eksitere. Så nei det er ikke så rart.

 

Det er irrasjonelt å tenke at hun sikkert har en bombe under seg, men jeg er alltid skeptisk selv, spesielt på undergrunnen i London når det kommer muslimer inn med store jakker. Ikke alle muslimer sprenger seg selv i lufta, men så godt som alle selvmordsbombere er likevel muslimer. Så det er vanskelig å unngå slik skepsis.

Lenke til kommentar
Når en selvmordsbomber blåser seg sjøl og mange andre uskyldige med seg i lufta, hører vi da fra mange andre muslimer som roper høyt at "Dette støtter vi ikke" ? Nei, jeg får inntrykk av de er så stille som små mus, og jeg har den i meg at den som tier, samtykker..

Det er da en merkelig holdning at norske muslimer skal holdes ansvarlig for det ekstreme muslimer i andre deler av verden gjør. Jeg vet ihvertfall med meg selv at jeg alltid har mislikt å bli holdt ansvarlig for/forhåndsdømt basert på andres handlinger, så jeg synes vi skal la folk slippe dette.

 

Så er det noe rart i at muslimer blir ett forhatt folkeslag?

De er da vitterlig ikke et folkeslag, men heller medlemmer av samme religion.

 

"Det er et sikkert faktum at ikke alle muslimer er terrorister, men det er like sikkert, og ekstremt smertefullt, at nesten alle terrorister er muslimer"

IRA, ETA, RAF og Oklahoma-bomberne er jo noen eksempler på at ikke alle terrorister er muslimer. Dessuten ser jeg ikke helt hvordan dette utsagnet er et argument for noe som helst.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar
De er da vitterlig ikke et folkeslag, men heller medlemmer av samme religion.

 

ja, det retta jeg opp i et annet innlegg, men ser nå at jeg burdte rette det opp i førstepost også..

 

IRA, ETA, RAF og Oklahoma-bomberne er jo noen eksempler på at ikke alle terrorister er muslimer. Dessuten ser jeg ikke helt hvordan dette utsagnet er et argument for noe som helst.

 

åja, så det at selvmordbombere som er muslimer dukker opp i nyhetene annehver dag er usaklig det eller? gi deg a :roll:

Lenke til kommentar
IRA, ETA, RAF og Oklahoma-bomberne er jo noen eksempler på at ikke alle terrorister er muslimer. Dessuten ser jeg ikke helt hvordan dette utsagnet er et argument for noe som helst.

 

åja, så det at selvmordbombere som er muslimer dukker opp i nyhetene annehver dag er usaklig det eller? gi deg a :roll:

Det er ikke usaklig, men hva er det faktum at selvmordsbombere stadig figurerer i media et argument for? At det finnes muslimske selvmordsbombere og at disse har stor grad av mediedekning. Ikke at nesten alle terrorister er muslimer som du påstod. Dessuten rammer det store flertallet av terroranslagene deler av verden som sannsynligvis ikke hadde hatt liknende dekning hvis det ikke hadde vært snakk om nettopp muslimske terrorister. Jeg vil tro at mediene overrepresenterer saker angående muslimsk terrorisme fordi dette stoffet selger. Vi føler nok at dette er mer aktuelt for oss, selv om det aldri har rammet oss nordmenn direkte i nevneverdig grad.

 

Jeg registrerer forøvrig at du har valgt å la være å kommentere den første delen av innlegget mitt. Interessant. :)

Lenke til kommentar

Enkelte her sier :

 

Utdypning: Religionen deres er et problem. Det er ingen tilfeldighet at minst 90% av verdens selvmordsbombere er muslimer. De fleste selvmordsbombere hadde ikke gjort som de gjør hvis de ikke hadde hatt vrangforestilningene sine om hva som skjer etter døden.

 

Jeg ser ikke såå veldig store problemer i Islam enn det er i f.eks Jødedommen, kristendom, og alle andre religioner (unntatt budismen). Dersom muslimer klarer å skille mellom stat og religion, så ville fremgangen begynt. Der ligger problemet.

 

Det er ingen tilfeldighet at minst 90% av verdens selvmordsbombere er muslimer.

 

Hvis det kommer en personer og sier at han er muslim og blåser Oslo City for ALLAHs skyld.

Jeg ville ikke sett på han som muslim. Selve i religionen er det slik at hvis du gjør noe som er forbud og du sier at det er lov, da er du ut av relegionen (samme hva du ser på deg selv), men hvis du gjør noe som er forbud, og du innrømmer at det er forbud, da er du ikke helt ute av relegionen, du skal straffes for det i neste livet. (om det finnes neste liv eller ikke, diskuterer jeg ikke her)

 

 

Irakere hadde neppe blåst seg i lufta for å frigjøre landet sitt dersom de hadde fjernkontroll raketter som kunne nå måle 2000 km unna.

Jepp, selvmordsbombere tar livet av utrolig mange uskyldige mennesker, ikke bra det.

 

 

helt til slutt:

islam blir misbrukt for oppnå politiske mål.

 

 

 

.

Lenke til kommentar
Verken nazismen eller Islam har eller kan moderere seg, men utøverne kan det. Alle nazister går rundt og dreper jøder i 2008 eller? Nope.

 

Nei, men alle nazister har samme holdninger ovenfor jødene som de hadde før og under andre verdenskrig. Grunnen til at nynazister i dag ikke har den samme mulighet til å gjøre det nazistene gjorde under Adolf Hitler er nettopp fordi de ikke har en sånn som Adolf Hitler, de er langt fra like mektige. Nazismen måtte jo bygge seg opp gjennom 1930-årene før de kunne starte å innvadere land i Europa for å drepe jøder, nazistene er langtifra like mobiliserte og har ikke den støtten de fikk før andre verdenskrig. Der har du forklaringen, hadde nazister fått drepe jøder så hadde de gjort det, det kan man f.eks. se har skjedd i Russland gjennom de siste årene med de nynazistiske grupperingene som har vokset seg sterkere.

 

Muslimene har en tro som er helt skrudd og stemmer ikke overens med det flertallet i Verden tror eller mener.

 

Mange muslimer har moderert troen sin, det er bevist flere ganger.

 

Og hva tror du er straffen for synd i Islam!? Les Koranen!! Er du ikke på internet, for svarte!? I Koranen finner du oppfordringer til drap på nesten hver side, og homofile spares ikke for å si det slik!

 

Det finner du også i Bibelen. Det er ikke en mening islam har alene, det finnes mange mennesker og religioner som ikke har noe med islam å gjøre som også mener dette. Den rettede kritikken mot islam blir for usaklig, når vi vet at islam står ikke alene om å mene dette. Jeg støtter enhver kritikk mot diskriminerende holdninger ovenfor homofile og kvinner, men da må man ta tak i alle som mener det, ikke bare noen. Man vil ikke klare å fjerne problemet da, mest sannsynlig vil man dyrke problemet. Tar man tak i alle som mener dette, uansett religiøs tilknytning, uansett politisk ståsted eller nasjonalitet så vinner man på det.

 

Forøvrig syns jeg du skal ta en titt på denne artikkelen fra islam.no, det er litt mer nyansert enn du får det til og høres ut som:

http://www.islam.no/newsite/content/defaul...4&nATID=517

 

I den artikkelen finner man setninger som:

 

"Imidlertid må det poengteres at det er den seksuelle handlingen som er en synd, og ikke legningen eller følelsene av kjærlighet. Islam regulerer således ikke hvem man kan elske, men de reproduktive og seksuelle aspektene ved mellom-menneskelige forhold."

 

"Hvordan forklarer man så ”problemet” homofil legning innenfor den islamske tradisjon? Svaret er at en uomtvistelig homofil legning er å betrakte som en test, på linje med andre tester som Allah gir menneskene i dette livet. Noen testes med fattigdom, andre med rikdom, atter andre med manglende syn eller hørsel, eller med fysisk uførhet, og noen med impulser som de må undertrykke. Sistnevnte inkluderer ikke bare følelser for medlemmer av samme kjønn, men også andre tiltrekninger som hverken er tillatt av islam eller ikke-religiøse livssyn. Hvordan menneskene reagerer på testene de får i dette livet er en demonstrasjon av graden av deres tro, og utgjør grunnlaget for hvordan de lykkes på Dommens dag."

 

"Men selv om man som muslim er pliktig til å ta avstand fra synden, og å distansere seg fra de som offentlig insisterer på den, så må man allikevel behandle synderen med den respekt som er ethvert menneskes rett. Man kan hate synden, men ikke synderen."

 

"Trakassering av homoseksuelle, hverken med ord eller handling, kan ikke legitimeres islamsk sett. Hver person er bare ansvarlig for sine egne handlinger, og ingen har rett til å ta loven i egne hender og straffe andre for deres eventuelle synder. Den som gjør dette har selv begått en synd som de må svare for på Dommens dag. Vold i særdeleshet er fullstendig uakseptabelt, og det er vårt innerste ønske at alle muslimer forstår og praktiserer dette faktum."

 

"Homofile muslimer fortjener all vår medfølelse for deres vanskelige situasjon, og støtte til å klare å takle den innenfor islams rammer."

 

Jeg er jo uenig selvfølgelig i at homofili er en synd, men det er jo det islam og andre religioner mener. Men du ser jo selv at holdningene er ikke så ille som du skal ha det til? islam.no er en av de mest kjente muslimske nettstedene i Norge og måten de omtaler homofili på er veldig i tråd med det islam står for.

 

Det spiller ingen rolle hva de fleste muslimer tror når det står svart på hvitt i Koranen. Du kan ikke forsvare Islam med at de fleste i dag er moderate. Plutselig svinger pendelen igjen, og da sitter du med skjegget i postkassa og respekten i halsen.

 

Den kommer ikke til å snu, det er for mye moderne holdninger i Verden, for stor motstand mot gamle konservative holdninger som gjør at det blir ikke mulig med dagens utvikling å snu på det, heldigvis.

 

Det er ikke noe moderat med å mene at kun rettroende kommer til Himmelen heller. Like sykt, like ekstremt.

 

Det er en tro. Jeg kjenner ingen mennesker i dag som tvinger meg til og tilhøre en religion, bare fordi de vil jeg skal være troende slik at jeg kommer til himmelen når jeg dør. Flesteparten har heldigvis respekt for mine selvstendige valg, og det er jeg utrolig glad for og igjen da har jeg respekt for dems valg at de velger å være religiøse og tro at derfor kommer jeg til himmelen når jeg dør. Men jeg forstår ikke hva dette har med kun islam å gjøre, det er jo sånn blant alle religioner omtrent, det blir for fattig å bruke sånne argumenter i en diskusjon om islam.

 

Hvorfor skal du fornye Allahs ord? Dette klarer han nok fint selv, dersom han en dag skulle endre de stygge holdningene sine.

 

Det er overhodet ikke min oppgave å fornye noen sine ord. Det er jo den som sa det eller skrev det sin oppgave selvfølgelig og fornye det som står eller det som har blitt sagt, hvis det skulle være nødvendig. Religion har igjen mye med samfunnet å gjøre, og man ser det i alle religioner at mange ting har blitt modernisert etter folks oppfatninger, levemåte osv. i samfunnet. Hadde Norge fulgt kristendommen til punkt og prikke i dag, hadde det ævrt dødsstraff for homofile antageligvis, det er jo det ikke lenger. Fra 1. januar 2009 skal jo sågar de rettighetene homofile burde fått for lenge siden styrkes, så der ser man jo at samfunnet har utviklet seg enormt. Selvom Norge velger å kalle seg et kristent land, når det kommer til religion.

 

Hva hjelper det om muslimer tar avstand fra det når de har sitt utspring i Koranen? Disse menneskene gjør som de gjør fordi de TROR på det som står i den jævla forpulte boka!

 

Ikke alltid.

 

Jeg respekterer ikke irrasjonalitet. Det er det enkleste. Sett deg ned og les Koranen på nettet, så kan du telle antall vers du respekterer og ikke respekterer.

 

Det blir for tafatt om man skulle gjøre noe slikt, jeg er selvfølgelig uenig med mange av versene i Koranen men jeg mener ikke boken dermed sagt står for ren ondskap når jeg vet at mange mennesker som faktisk er glad i denne boken og følger religionen er noen av de koseligste personene jeg noensinne har kommet over.

 

Ikke muslimer generelt, men Islam! Ikke kom og si at kvinnesynet til muslimer ikke har noe med religionen deres å gjøre.

 

Det har jeg heller ikke gjort.

Lenke til kommentar

Det er ikke rart at folk er fordomsfulle, og for min egen del så kan jeg si at jeg også er en del fordomsfull, for å ikke snakke om hvor lite jeg liker dem sin religion.

 

Det er litt artig å lese slike tråder, mange snakker så godt for seg og påpeker ting i hytt å gevær... Men å fortelle hvor de står selv, det kommer ikke alltid frem :)

 

Anyway, jeg er fordomsfull, mindre glad i Islam og alt som har med Islam å gjøre. Jeg skal aldri finne meg en muslim og stifte familie med en, selv om det hadde vært en andre generasjons innvandrer. Hennes foreldre hadde nok blitt bananas når vi da evt hadde fått unger. "barnet skal vokse opp og leve etter koranen..." hell no!.

 

Jeg har muslimske venner og ikke noe galt med dem individuelt, men jeg går ikke i sengs med dem.

Personlig, så tror ikke jeg på så veldig mye. Kunne klart meg fint uten religion (og sånt). Men det er enkelte ting som er tatt ut fra religion som har blitt mer som en del av kulturen som jeg kunne tatt vare på.

 

For å snu litt på flisa.... "Kunne du tenkt deg å stifte familie med en muslim?"

Lenke til kommentar
Ikke muslimer generelt, men Islam! Ikke kom og si at kvinnesynet til muslimer ikke har noe med religionen deres å gjøre.

 

Det har ikke det. Du har bare for lite info om islam, og holdningen din er mediaskapt, du bør ha litt mer info om islam dersom du vil diskutere om det.

 

hadde kvinner i muslimske land fått de rettighetene islam gir så ville jeg vært happy.

 

 

Flere som nevner at koran oppfordrer til drap bla bla, hvorfor nevner dere ikke bibelen også?

 

Jo da, jeg vet det, dere har verken lest koran eller bibel.

 

Selv har jeg ingenting mot andre religioner, poster en youtube link så dere kan se at det er mange andre religioner som også oppfordrer til drap.

 

for å se The Bible version of Fitna

 

NB: For min del trenger dere ikke å poste en link til FITNA filmen, den har jeg sett flere ganger.

 

 

 

eidt: skrivefeil

 

 

MVH

 

Hemat

Endret av Hemat
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke såå veldig store problemer i Islam enn det er i f.eks Jødedommen, kristendom, og alle andre religioner (unntatt budismen). Dersom muslimer klarer å skille mellom stat og religion, så ville fremgangen begynt. Der ligger problemet.

 

Selve i religionen er det slik at hvis du gjør noe som er forbud og du sier at det er lov, da er du ut av relegionen (samme hva du ser på deg selv), men hvis du gjør noe som er forbud, og du innrømmer at det er forbud, da er du ikke helt ute av relegionen, du skal straffes for det i neste livet. (om det finnes neste liv eller ikke, diskuterer jeg ikke her)

 

islam blir misbrukt for oppnå politiske mål.

 

Hvorfor er Islam bedre enn Kristendommen?

 

Les mer om Islam. Terror og hellig krig er ikke ulovlig ihht Islam.

 

Nei, Islam EKSISTERER for å oppnå politiske mål.

Lenke til kommentar
Flere som nevner at koran oppfordrer til drap bla bla, hvorfor nevner dere ikke bibelen også?

 

Kanskje fordi det ikke er direkte tema, kanskje fordi de fleste krisnte har tilpasset seg 2008?

 

Hadde tråden handlet om hva skriftene i de forskjellige religionen _faktisk_ sier så hadde det jo vært en sak. MEN DET GJØR DEN IKKE!

Lenke til kommentar
Irakere hadde neppe blåst seg i lufta for å frigjøre landet sitt dersom de hadde fjernkontroll raketter som kunne nå måle 2000 km unna.

Jepp, selvmordsbombere tar livet av utrolig mange uskyldige mennesker, ikke bra det.

 

 

helt til slutt:

islam blir misbrukt for oppnå politiske mål.

 

Jo, det ville de - Islam forfekter nemlig det at du blir belønnet med nærmest ubegrenset tilgang til jomfruer, det står riktig nok ikke noe om kjønn, men jomfruer samt at man blir overøst med andre goder i etterlivet. Dette er Allahs ord, ikke mine. Jeg synes det er interessant at man stadig forsvarer slike syn også her i den vestlige verden hvor man ikke er indoktrinert i slike sinnsyke holdninger.

 

Islam blir ikke misbrukt, det står klart og tydelig i Koranen at du skal drepe alle vantro som nekter å konvertere, det står også ganske mye fint om hvordan homofile og kvinner skal behandles.

 

Jeg synes fortsatt at det er interessant hvordan folk som man skulle kunne forvente er normale oppegående mennesker kan forsvare en religion som har slike holdninger. Skremmende er vel mer treffende. Respekt og toleranse er ikke noe du får, men noe du gjør deg fortjent til. Når du er medlem av en religion, hvor tilhengerne daglig sprenger uskyldige i lufta, banker opp konene sine med "O' hellige boken" sin velsignelse, dreper homofile med den samme bokens velsignelse - da mister du all respekt og toleranse for meg med mindre du viser klart og tydelig at duikke har slike holdninger.

 

Jeg tar sterk avstand fra undertrykkelse og ser derfor ikke bort når folk sier at de er tilhenger av religioner eller ideologier som har dette nærmest som ett hovedmål. Herunder kan jeg nevne, nazisme, kommunisme og nærmest alle verdens religioner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...