Gå til innhold

Er det noe rart at mange har fordommer mot muslimer?


Anbefalte innlegg

Fordi, dersom du hadde lest Koranen ville du aldri påstått at det ikke er noe der som høres mer ut som Usama bin Laden enn en moderat muslim.

 

Jo, det ville jeg, og det gjør jeg.

 

Hva er definisjonen av dette?

 

"Drep de vantro"

 

Mange ord som betydde ting den gang, betyr ikke det samme i dag. Det er ganske lett med både Bibelen og Koranen å anta ting.

 

Hvordan vil du forsvare ditt synspunkt etter versene jeg har postet her? Ingen av dem er voldelige? Er du blind?

 

"Drep de vantro" - hva betydde dette for noen hundre år siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor viser ikke muslimer i Norge at de er uenige i de forferdelige handlingene muslimer verden over bedriver?

 

Mange gjør jo nettopp det, men at det betyr store protestaksjoner i hver by hver gang media klarer å blusse opp en sak, kan vi vel ikke akkurat kreve? Det er her jeg heller ikke forstår Melismas poeng. Tyskerne kan vel ikke løpe rundt i protestaksjoner hver gang det er en nynazist på ferde, bare pga. en som Adolf Hitler? Ser bare ikke en logikk i det.

 

Ja, det er akkurat det jeg sier, muslimer verden over begår grusomheter hver eneste dag. Dette gjelder altså normale muslimer. Muslimer i Norge, sender sine barn til koranskoler i hjemlandet fremfor å la dem gå på skole her, de sender dem til hjemlandet for å maltraktere kjønnsorganene deres, de banker konene sine og undertrykker kvinner generelt - slik kunne jeg fortsatt i det uendelige. De gjør det med bakgrunn i religionen og troen! Det er altså helt vanlig for muslimer å holde på slik. I det norske samfunnet så er det slike handlinger straffbare, heldigvis. Muslimer jobber altså for at slike handlinger skal bli lov, også i Norge.

 

Muslimer jobber definitivt ikke for at sånt skal bli lov i Norge. Men er helt enig med deg i det andre du nevnte, dette skjer i både muslimske og ikke-muslimske land, og at uskyldige jenter blir sendt til hjemlandet og blir omskåret er noe jeg er sterk motstander av!

 

At folk her virkelig ønsker at det skal bli sånn her i Norge, det fatter jeg ikke.

 

Hvordan "sånn her i Norge" da tenker du på?

Lenke til kommentar

Ærlig talt, hva er vitsen med en diskusjon om du hver gang du taper bare kan si: "Det der betyr egentlig noe annet!" Du gjør jo bare narr av deg selv på den måten. Her frembringer jeg koranvers som uten tvil er voldelige, destruktive og alt annet enn fredfulle. At du fortsatt kan påstå at Koranen er en helt ok bok, er aldeles utrolig. Er det noen som bør skjerpe seg her, så er det deg.

Lenke til kommentar
Jeg må si at jeg er veldig enig med Melisma.

 

Hvorfor viser ikke muslimer i Norge at de er uenige i de forferdelige handlingene muslimer verden over bedriver?

Hvorfor viser ikke kristne i Norge at de er uenig i de forferdelige handlingene til kristne verden over bedriver? Hvorfor tar ikke norske kristne tydelig og samstemt avstand fra Army of God, National Liberation Front i Tipura, Russian National Unity og The Lord's Resistance Army? Er det slik at det er forstått at kristne tar avstand fra slikt, mens for muslimer så gjelder det motsatte, de er enig i alt mulig med mindre de tar avstand fra det?

 

Det dere ønsker er vel at muslimer skal krype for dere. Personlig så ser jeg ingen grunn til at muslimer skal krype og ta avstand fra alt mellom himmel og jord for at jeg ikke skal tro de er terrorister alle som en.

Lenke til kommentar
Ærlig talt, hva er vitsen med en diskusjon om du hver gang du taper bare kan si: "Det der betyr egentlig noe annet!" Du gjør jo bare narr av deg selv på den måten. Her frembringer jeg koranvers som uten tvil er voldelige, destruktive og alt annet enn fredfulle. At du fortsatt kan påstå at Koranen er en helt ok bok, er aldeles utrolig. Er det noen som bør skjerpe seg her, så er det deg.

 

Så du sier jeg ikke har lov til å ha mine meninger. Jeg gidder ikke diskutere med deg mer så lenge du bruker ting mot meg som at "jeg narr av meg selv" og at "jeg kan likesågodt gi opp", det bare vitner om en utrolig liten aksept for andre meninger enn din egen, have a nice day.

Lenke til kommentar
Hvorfor viser ikke muslimer i Norge at de er uenige i de forferdelige handlingene muslimer verden over bedriver? Ja, det er akkurat det jeg sier, muslimer verden over begår grusomheter hver eneste dag. Dette gjelder altså normale muslimer. Muslimer i Norge, sender sine barn til koranskoler i hjemlandet fremfor å la dem gå på skole her, de sender dem til hjemlandet for å maltraktere kjønnsorganene deres, de banker konene sine og undertrykker kvinner generelt - slik kunne jeg fortsatt i det uendelige. De gjør det med bakgrunn i religionen og troen! Det er altså helt vanlig for muslimer å holde på slik. I det norske samfunnet så er det slike handlinger straffbare, heldigvis. Muslimer jobber altså for at slike handlinger skal bli lov, også i Norge.

 

At folk her virkelig ønsker at det skal bli sånn her i Norge, det fatter jeg ikke.

 

Helt enig, de burde vise dette for sitt eget beste. Jeg antar at nesten samtlige muslimer i Norge er sterkt imot terrorhandlinger, men for sitt eget beste burde de gjøre dette helt klart.

 

8:74

De som har antatt troen, og har forlatt sine hjem og kjempet for Guds sak, og de som har gitt dem tilflukt og hjelp, disse er de sanne troende. De får tilgivelse og en verdig omsorg.

Lenke til kommentar
Muslimer jobber definitivt ikke for at sånt skal bli lov i Norge. Men er helt enig med deg i det andre du nevnte, dette skjer i både muslimske og ikke-muslimske land, og at uskyldige jenter blir sendt til hjemlandet og blir omskåret er noe jeg er sterk motstander av!

 

Hint: Islamsk Råd. Og nei, faenskap som dette er langt mer utbredt i muslimske land. Hvor mange muslimske land er velfungerende demokratier?

 

9:3

Still de vantro i utsikt en smertelig straff!

 

Hvorfor viser ikke kristne i Norge at de er uenig i de forferdelige handlingene til kristne verden over bedriver?

 

Enig, de kristne burde også gjøre det klart at de er mot forferdelige handlinger i kristendommens navn, men Islam er nå engang verre i disse dager. Langt verre.

 

9:5

drep avgudsdyrkerne hvor dere finner dem, pågrip dem, beleir dem, legg bakhold for dem overalt! Men hvis de omvender seg, forretter bønnen og betaler det rituelle bidrag, så la dem dra sin vei. Gud er tilgivende, nåderik.

Lenke til kommentar
Så du sier jeg ikke har lov til å ha mine meninger.

 

Skjerp deg. Jeg sier at du ikke trenger komme med meningene dine her når du ikke kan argumentere for dem. Det er helt uinteressant for meg å høre at du mener "Drep dem!" ikke er en voldelig oppfordring med mindre du kan forklare hvorfor. Det blir som om jeg sier "vann kan ikke koke" på vitenskapsforumet. Hva er vitsen? Du ødelegger bare diskusjonen.

 

9:14

Bekjemp dem! Så Gud kan straffe dem ved dere, og gjøre dem til skamme! Så Han kan hjelpe dere mot dem, og gi helbredelse til de troendes bryst

Lenke til kommentar
Hvorfor viser ikke muslimer i Norge at de er uenige i de forferdelige handlingene muslimer verden over bedriver?

 

Mange gjør jo nettopp det, men at det betyr store protestaksjoner i hver by hver gang media klarer å blusse opp en sak, kan vi vel ikke akkurat kreve? Det er her jeg heller ikke forstår Melismas poeng. Tyskerne kan vel ikke løpe rundt i protestaksjoner hver gang det er en nynazist på ferde, bare pga. en som Adolf Hitler? Ser bare ikke en logikk i det.

 

Jeg har ikke sett det en enste gang jeg. I tillegg så maltrakterer norske muslimer sine barn hver eneste uke, selv her i Norge.

 

Ja, det er akkurat det jeg sier, muslimer verden over begår grusomheter hver eneste dag. Dette gjelder altså normale muslimer. Muslimer i Norge, sender sine barn til koranskoler i hjemlandet fremfor å la dem gå på skole her, de sender dem til hjemlandet for å maltraktere kjønnsorganene deres, de banker konene sine og undertrykker kvinner generelt - slik kunne jeg fortsatt i det uendelige. De gjør det med bakgrunn i religionen og troen! Det er altså helt vanlig for muslimer å holde på slik. I det norske samfunnet så er det slike handlinger straffbare, heldigvis. Muslimer jobber altså for at slike handlinger skal bli lov, også i Norge.

 

Muslimer jobber definitivt ikke for at sånt skal bli lov i Norge. Men er helt enig med deg i det andre du nevnte, dette skjer i både muslimske og ikke-muslimske land, og at uskyldige jenter blir sendt til hjemlandet og blir omskåret er noe jeg er sterk motstander av!

 

Jo, det gjør de, flere ganger har islamsk råd gjort det klart at de ønsker sharia-lovgivning i Norge. De har faktisk sagt at muslimer skal leve under et annet lovverk i Norge enn norsk lov.

 

At folk her virkelig ønsker at det skal bli sånn her i Norge, det fatter jeg ikke.

 

Hvordan "sånn her i Norge" da tenker du på?

 

Akkurat som jeg nevnte over, omskjæring, kvinneundertrykkelse, undertrykkelse av homofile, drap på oss vantro osv.

 

Hvorfor viser ikke kristne i Norge at de er uenig i de forferdelige handlingene til kristne verden over bedriver? Hvorfor tar ikke norske kristne tydelig og samstemt avstand fra Army of God, National Liberation Front i Tipura, Russian National Unity og The Lord's Resistance Army? Er det slik at det er forstått at kristne tar avstand fra slikt, mens for muslimer så gjelder det motsatte, de er enig i alt mulig med mindre de tar avstand fra det?

 

Det dere ønsker er vel at muslimer skal krype for dere. Personlig så ser jeg ingen grunn til at muslimer skal krype og ta avstand fra alt mellom himmel og jord for at jeg ikke skal tro de er terrorister alle som en.

 

Vel, kristne i Norge sier jo klart at de er motstandere av homofile og at kvinner ikke kan bli prest eller biskop - så kristne viser jo klart at de deler mange meningen til slike sekter. Hvor mange kristne selvmordsbombere har verden sett? Hvor mange kristne terrorhandlinger har verden sett? Jeg fatter ikke hvordan du kan sammenlikne dette. :)

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Eg er fullstendig eining med trådstartar i første innlegg.

 

Dette er ingen telletråd.

 

PureJoy: Sorry, ble litt vel krass der. Men kunne du vennligst forklare meg hvorfor det ikke er noe galt med versene jeg lister opp, og hvordan de skal tolkes?

 

9:26

Da senket Gud guddommelig nærvær og ro over Sitt sendebud og de troende. Og Han sendte hærskarer dere ikke så, og refset vantro. Det er de vantros belønning.

 

9:29

Bekjemp dem som ikke tror på Gud og dommens dag, som ikke forbyr det Gud og Hans sendebud har erklært forbudt, og som ikke bekjenner sannhets religion av skriftfolkene, til de punger ut med tributt i ydmykhet.

 

9:38

Dere som tror, hva er i veien med dere, når det sies til dere: «Dra ut for Guds sak,» så synker dere sammen. Er dere mer tilfreds med jordelivet enn det hinsidige? Men jordelivets gleder er bare småting i det hinsidige.

 

9:49

Sannelig, helvete vil omslutte de vantro!

 

9:73

Strid mot de vantro og hyklerne! Vær hard mot dem! Helvete blir deres herberge. Et sørgelig endelikt!

 

9:123

Dere som tror, bekjemp de vantro som bor i nærheten! La dem finne hardhet i dere! Vit at Gud er med de gudfryktige.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett det en eneste gang jeg. I tillegg så maltrakterer norske muslimer sine barn, selv her i Norge.

 

Jeg har ikke sett store protestaksjoner gående nedover Karl Johans gate jeg heller, men jeg har snakket selv med muslimske venner av meg som ettertrykkelig viser sterk motstand mot al-Qaida, Taliban osv., selvom det er viktig for dem og for min del å understreke at dette er på ingen måte er representativt hos muslimer generelt. Men under den store karikatur-striden viste jo også mange muslimer, mange av dem var på RedaksjonEN og en diverse debattprogrammer og snakket om dette, der viste de en sterk motstand mot brenning av både det danske og norske flagget.

 

Jo, det gjør de, flere ganger har islamsk råd gjort det klart at de ønsker sharia-lovgivning i Norge. De har faktisk sagt at muslimer skal leve under et annet lovverk i Norge enn norsk lov.

 

Kilde?

 

Akkurat som jeg nevnte over, omskjæring, kvinneundertrykkelse, undertrykkelse av homofile, drap på oss vantro osv.

 

Du kan iallfall ikke putte meg under disse forskjellige du nevnte. Omskjæring er en sterk og diskriminerende overtredelse mot uskyldige jenter. Kvinneundertrykkelse er noe av det værste som eksisterer i vår verden, det må slås hardt ned på. Jeg syns synd på homofile fordi de blir ofte glemt i sånne debatter, jeg er selv biseksuell/homoseksuell og jeg står åpent ut om det, har mange muslimske venner av den grunn som overhodet ikke ser noe problem ved det.

Lenke til kommentar
PureJoy: Sorry, ble litt vel krass der. Men kunne du vennligst forklare meg hvorfor det ikke er noe galt med versene jeg lister opp, og hvordan de skal tolkes?

 

That's a-okay ;)

 

Det har nok blitt et par misforståelser i denne debatten. Jeg mener Koranen fortsatt uttrykker noe godt, skulle gjerne sett at å være homofil i islam ikke skulle fortsette og være en synd. Men jeg mener alt det som står i Koranen er såpass gammelt, som f.eks. det ene verset du siterte:

 

"Bekjemp dem som ikke tror på Gud og dommens dag, som ikke forbyr det Gud og Hans sendebud har erklært forbudt, og som ikke bekjenner sannhets religion av skriftfolkene, til de punger ut med tributt i ydmykhet."

 

Jeg vil si "bekjempe" i dagens sammenheng blant muslimer, er mer å overbevise. Kjenner du en blant deg som er ikke-religiøs, så gjør det du kan for å overtale personen til å bli en del av religionen å tro på Allah. Det er iallfall jeg har fått forklart fra muslimske venner av meg som jeg har snakket/diskutert det her med dem hundrevis av ganger. Det er såpass gamle vers i Koranen, mye av den samme gamle konservative holdningene kan du finne i Bibelen. Men jeg mener dette er mye nærmere den vanlige muslim enn Osama bin Laden som leder en kynisk terrororganisasjon.

Lenke til kommentar

Kom over denne artikkelen, som sier at "Den radikale islamismen føder stadig sterkere kritikere i sine egne rekker. .

 

http://www.dagbladet.no/art/politisk_islam...ritikk/2406333/

 

Kort fortalt går det ut på at det som kalles "Al-Qaidas ideologiske gudfar" retter kritikk mot terrormetodene som blir brukt.

 

 Dr. Fadls nye regler for hellig krig (utdrag)

1. Livet og eiendommen til en muslim kan ikke skades eller tas fra ham.

2. Jihad mot lederne av muslimske land er ikke lov.

3. Det er forbudt å skade utlendinger eller turister i muslimske land.

4. Det er et ulovlig svik å drepe mennesker i et ikke-muslimsk land om du har kommet deg inn i landet med styresmaktenes godkjenning.

5. Enkeltpersoner skal ikke forsøke å utføre jihad på egenhånd.

6. Den som utfører Jihad må ikke bare være fysisk kapabel, men også finansielt kapabel i sin egen rett. Det er ingenting i Islam som rettferdiggjør kidnapping eller tyveri som en måte å finansiere jihad på.

7. Jihadistene må kunne ta vare på sin familie, også etter de har utført jihad.

8. Foreldrene må godkjenne at deres barn utfører jihad. Gud aksepterer ikke jihad uten foreldrenes tillatelse.

Lenke til kommentar
Man er ikke muslim om man ikke tror på Koranens ord. Sentralt i Islam er nemlig at Koranen er Allahs ord.

 

Du mener altså at det er helt greit at Koranen oppfordrer til drap av vantro, men at flaggbrenning er galt?

 

Jeg mener ikke at det er riktig å oppfordre til drap på noen. Men jeg mener det som står i Koranen er såpass gammelt, at det er får muslimer som forholder seg til noe sånt lengere. Jeg ser du bruker du som et konstant argument for at Islam presser på for å drepe folk som ikke følger dem osv., sånn funker det ikke i dag. Det var lenge sånn med Kristendommen også, men sånn er det altså ikke mye av i hverken Islam eller Kristendommen i dag. Derfor syns jeg det er riktig å tolke det som står der på en mer nyansert og moderne måte, som mange muslimer faktisk gjør i dag. Leser man det rett av boka så leser man jo ting som var relevant for lenge, lenge siden. På den måten kan jeg godt forstå at folk får et helt vridd bilde på mange religioner, men man må se på de som praktiserer religionen og se hva de sier om Koranen. Jeg er helt overbevist om at Koranen er den beste måten å bli kjent med Islam på, men jeg er også overbevist om at man må nyansere og modernisere mye samtidig mens man leser det.

Lenke til kommentar

Hvilken rolle spiller det om det er gammelt når det er Allah som har skrevet Koranen?

 

Og når Allah skriver at at homofili er en synd og at homofile må drepes, mener du virkelig at Allah da mener at homofile er likeverdige mennesker som skal behandles på lik linje med heterofile?

 

Du har selvfølgelig rett i at muslimer flest ser bort ifra de verste versene, men dette betyr ikke at religionen i seg selv har gjennomgått en utvikling. Det skyldes at muslimene har vokst opp i en mer sekulær og human verden.

 

Det Usama gjør er å tro på ikke bare de flotte versene, men samtlige vers. Å si at han da ikke er en ekte muslim, er et feigt trekk etter min mening. Det er fundamentalistene som er de virkelig troende. Resten er halvreligiøse. Usama leser det som står i Koranen og følger det. Blant annet de versene jeg har listet opp i denne tråden. Det er ikke til å stikke under en stol at det står mye destruktivt i den boka.

 

Jeg mener derfor at man ikke skal respektere Islam. For da respekterer man samtidig intoleranse og vold. Respekt skal fortjenes. Og Islam har gjort fint lite for å fortjene respekt. Folk får tro hva de vil, men å kreve respekt for sin tro kan de bare glemme. Inntil de kan bevise at det de tror på faktisk har et fnugg av sannhet i seg.

Lenke til kommentar
Men jeg mener det som står i Koranen er såpass gammelt, at det er får muslimer som forholder seg til noe sånt lengere. Jeg ser du bruker du som et konstant argument for at Islam presser på for å drepe folk som ikke følger dem osv., sånn funker det ikke i dag.

 

Vel, hva er Islam uten Koranen? Nada. Hvordan det funker i dag spiller liten rolle. Religion er fortsatt en uting. Islam er en tikkende bombe som før eller siden vil ta knekken på den moderne sivilisasjonen om den ikke stoppes.

Lenke til kommentar
Når en selvmordsbomber blåser seg sjøl og mange andre uskyldige med seg i lufta, hører vi da fra mange andre muslimer som roper høyt at "Dette støtter vi ikke" ? Nei, jeg får inntrykk av de er så stille som små mus, og jeg har den i meg at den som tier, samtykker..

 

Så er det noe rart i at muslimer blir ett forhatt folkeslag?

 

"Det er et sikkert faktum at ikke alle muslimer er terrorister, men det er like sikkert, og ekstremt smertefullt, at nesten alle terrorister er muslimer"

 

 

Jeg vet ikke helt, kan hende jeg har gått glipp av store demonstrasjoner eller bevegelser der muslimer kommer sammen og sier at dette er uakseptabel oppførsel..?

 

Du vet vel at Osama Bin Laden ble fratatt det saudi arabiske statsborgerskapet sitt for flere år siden? Altså vendte lederne i Saudi Arabia ham ryggen istedefor å ikke markere avsky mot handlingene hans.

Lenke til kommentar
Hvilken rolle spiller det om det er gammelt når det er Allah som har skrevet Koranen?

 

Det spiller en rolle i den forstand at vi lever i en helt annen Verden i dag, mange muslimer som Kadra Yusuf f.eks. har påpekt det samme at Koranen skal følge med i tiden. Det betyr ikke at det som står der skal bli skiftet ut, men at man skal se på det med dagens øyne, at man skal tolke det sånn som situasjonen er i dag. "Drap på vantro" f.eks. i dag ville jeg heller sett på som: "Prøv å overbevise folk rundt deg at Islam er den beste religionen etc.." For de fleste moderne samfunn så dreper ikke folk andre pga. dems syn på ting.

 

Og når Allah skriver at at homofili er en synd og at homofile må drepes, mener du virkelig at Allah da mener at homofile er likeverdige mennesker som skal behandles på lik linje med heterofile?

 

Vel, vet ikke om du så på TV2 Nyhetene for litt siden under homoparaden i hovedstaden. Da satt Mohammed Usman Rana og Unni Wikan og diskuterte, han sa at drap er helt feil på homofile men samtidig så sa han at homofili betraktes som en synd i Islam fordi Islam, i likhet med Kristendommen og Jødedommen, mener at forholdet mellom mann og kvinne er det riktige. Det er en ærlig sak. Men selvfølgelig den dagen noen kommer til meg og sier til meg at jeg burde dø, hvis det noensinne skulle skje, så vil ikke jeg føle meg likebehandlet med heterofile, nei. Det sier vel seg selv.

 

Du har selvfølgelig rett i at muslimer flest ser bort ifra de verste versene, men dette betyr ikke at religionen i seg selv har gjennomgått en utvikling. Det skyldes at muslimene har vokst opp i en mer sekulær og human verden.

 

... Ja, og har tatt med seg Koranen inn i denne sekulære og humane verdenen, som også er blitt gjort med Bibelen, og tolket mange ting på nytt.

 

Det Usama gjør er å tro på ikke bare de flotte versene, men samtlige vers. Å si at han da ikke er en ekte muslim, er et feigt trekk etter min mening. Det er fundamentalistene som er de virkelig troende. Resten er halvreligiøse. Usama leser det som står i Koranen og følger det. Blant annet de versene jeg har listet opp i denne tråden. Det er ikke til å stikke under en stol at det står mye destruktivt i den boka.

 

Osama bin Laden følge ikke troen på sin egen Gud. Han dreper på vegne av Allah, han bruker Allah som et skjold for å drepe. Allah er menneskenes skjold, det er menneskene som skal rette seg etter det Allah bestemmer.

Osama bin Laden gjør ikke det, al-Qaida har drept massevis med muslimer i Pakistan, Irak og Afghanistan. Var det ikke kun de vantro da? Osama bin Laden kan vi likesågodt fjerne fra debatten, han har ingenting med Islam å gjøre.

 

Vel, hva er Islam uten Koranen? Nada. Hvordan det funker i dag spiller liten rolle. Religion er fortsatt en uting. Islam er en tikkende bombe som før eller siden vil ta knekken på den moderne sivilisasjonen om den ikke stoppes.

 

Det kan man si om alle religioner. Koranen er jo selvfølgelig alt innenfor Islam, men har nevnt flere gang at Koranen skal leses etter hvordan vi lever i dag, ikke tilforhold til når den ble skrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...