WaterMarked Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Hvorfor er det så umulig for menneskeheten å slutte å lage konflikter f.eks krig? Hvorfor skal vi absolutt krangle og løse store konflikter med vold? Hvorfor er det så umulig å begynne å tenke litt og finne andre løsninger på ting, ikke minst.. Hvorfor bryr folk seg så lite om det, er folk helt likegyldige eller greier så få og tenke selv og bare følge bølgen? Er det de såkalte lederne som vi ''av og til'' velger? Hvorfor er det så mange sprø\syke mennesker som har makt, jeg mener mennesker med helt absurde visjoner. Politikerer er syke folk, som lyver rævva av seg for å nettopp få stemmer. Og folk ''for ofte, synes jeg'' blir forført av mange syke politiske ''ideologier'' Men som sagt, det finnes andre mennesker med makt som er sprø. Og hvorfor er ikke militæret frivilig, hvordan i alle dager har noen rett til å si hva du skal kjempe for. Rett og slett hva du skal dø for. Har du rett til å si hva jeg skal risikere livet mitt for? Ps. Dette er et meget overflatisk innlegg, men jeg kunne tenkt meg noen svar på noen av spørsmålene\meninger om dette. Kunne sikkert skrevet et mega langt innlegg for å virkelig utdype hva jeg mener, men det gidder jeg rett og slett ikke. Skal ikke så mye til for å se at verden er syk. :!: Endret 5. juli 2008 av The_Free_Man Lenke til kommentar
Admiralen Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Hvorfor er det så umulig for menneskeheten å slutte å lage konflikter f.eks krig?Hvorfor skal vi absolutt krangle og løse store konflikter med vold? Hvorfor er det så umulig å begynne å tenke litt og finne andre løsninger på ting, ikke minst.. Hvorfor bryr folk seg så lite om det, er folk helt likegyldige eller greier så få og tenke selv og bare følge bølgen? Er det de såkalte lederne som vi ''av og til'' velger? Hvorfor er det så mange sprø\syke mennesker som har makt, jeg mener mennesker med helt absurde visjoner. Politikerer er syke folk, som lyver rævva av seg for å nettopp få stemmer. Og folk ''for ofte, synes jeg'' blir forført av mange syke politiske ''ideologier'' Men som sagt, det finnes andre mennesker med makt som er sprø. Og hvorfor er ikke militæret frivilig, hvordan i alle dager har noen rett til å si hva du skal kjempe for. Rett og slett hva du skal dø for. Har du rett til å si hva jeg skal risikere livet mitt for? Ps. Dette er et meget overflatisk innlegg, men jeg kunne tenkt meg noen svar på noen av spørsmålene\meninger om dette. Kunne sikkert skrevet et mega langt innlegg for å virkelig utdype hva jeg mener, men det gidder jeg rett og slett ikke. Skal ikke så mye til for å se at verden er syk. :!: Det finnes en type mennesker, som ikke egentlig er mennesker, de bare ligner. Psykopatene har ledet både land og folk ut i ulykke siden tidenes morgen. Psykopatene er som ett virus, som en sykdom, dersom de lykkes i å få makt. Hele samfunn og imperier kan da hurtig falle sammen. Historien er full av eksempler, og empiri slår aldri feil. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Man trenger ikke å være psykopat for å starte en krig. agressjon er en helt naturlig del av oss menn. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Ikke glem kvinner i den setningen Lenke til kommentar
Rakash Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Kort og gått er det vel egentlig kjedsomheten som hindrer oss i å være fredelige vesener!?! Litt mer saklig og presist sagt; som mennesker krever vi hele tiden underholdning. De som ikke får dette vil trekke seg inn i seg selv og bli det som vi andre kaller sosiale avvik. I en verden der det ikke skjer noen som helst ting vil vi slite mer med å få denne, dog brutale, formen for underholdning og spenning. Mangelen på spenning vil til slutt, tror(!) jeg, få menneskene til å bli desperate etter forandring. Det vil starte med krangling, utvikle seg til vold og til slutt får vi splittelse som igjen fører til større konflikter. Bare en liten tanke... Rakash Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Verden består av og har, historisk sett, bestått av en rekke store nasjoner. Krig og konflikt oppstår i maktspillet og gnisningene mellom disse. Det er ikke godt å si om dette noen gang vil endre seg. En global nasjon høres bra ut på papiret, men per i dag så ser det ut som det er en bande psykopater som er nærmest en realisering, da med seg selv på toppen av en totalovervåket politistat. Dette ville med andre ord neppe stoppe volden. Endret 5. juli 2008 av AvieN Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Dette er nå et interessangt emne. For en stund siden var det en lignende tråde som het Verden lærer ikke noe. Der gikk vi som diskuterte stort sett inn på at man i dag feiler totalt ang. kommunikasjon. En ting som sikkert er en viktig drivfaktor til krig og terror er religion. Hvis man først er fanatisk nok i sin tro og denne troen sier at andre folkeslag man har vært i konflikt med er fiender eller at alle som ikke følger din tro er fiender skal det mye til før man kan rehabiliteres! Lenke til kommentar
freke Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Finnes det dyrearter på planeten som ikke løser sine konflikter med vold? Det eneste som etter mitt syn skiller oss fra andre arter, er at vi ikke har naturlige fiender som kan kontrollere bestanden (vi blir derfor for mange), og at vi har evne til å utøve vold på en større skala. Lenke til kommentar
Yfirvaldr Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Vi er mennesker, vi er sjølviske og egoistiske. Det ligger i menneskenaturen å løse strider og krangler med vold; det er bare sånn vi er. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Det burde være mulig å utvikle seg med tiden. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Det er vel sånn som resten av naturen, den sterkeste overlever. Vi har opp gjennom tidene kranglet om absolutt alt. Terretorier, mat, dominanse, ressurser ettersom de ble tatt i bruk, gull, rikdommer, styreform (borgerkriger) selvstendighet osv osv. Kot oppsumert, vi kriger for å bedre vår egen situasjon på sikt, enten det er å sikre resurser, terretorier, suverenitet osv osv. De fleste "relgiøse" krgene handler også om disse tingene men blir kalt "guds vilje" for å rettferig gjøre det. I naturen er slike konflikter like vanlig som hos mennesker, mange dyr, spesielt fugler dreper sine egne søsken for å få all maten og oppmerksomheten hos moren. Maur har en egen "soldat" kaste som navnet sier utgjør en millitær styrke. Jeg tror at noe av grunnen til at vi kriger er at vi tenker mer på oss selv en andre. Noen mennesker er villig til å ta andres verdier som terretorier og ressurser med makt for å få dem selv, da sier det seg selv at det blir konflikter. Krig er og har alltid vært naturlig, det er ikke en positiv ting for menneskeheten, men det skjer og vil alltid forekomme. Hvordan skal en nasjon reagere hvis en anen nasjon gjør krav på dets teretorier eller ressurser ? Det hjelper ikke "å snakke om det", da er det å fysisk hevde sin suverenitet over terretoriene eller ressursne som er den mest efektive løsningen, og det lærte menneskeheten før vi ble mennesker. Det nytter ikke å si "men hvis ingen gjorde krav på andres verdier eller prøvde å forbedre sin egen situasjon så ville det jo aldri bli krig" for det vil alltid eksistere mennesker som er villig til eller presset til å ta andres verdier for å bedre sin egen situasjon. Det vil alltid finnes millitære styrker, nasjoner vil alltid hevde sin suverenitet over sine teretorier og verdier, og søke dominans i "felles omerådene" der det er verdifulle resurser. Det store spørsmålet som er interresant for diskusjon er hvordan vi kan begrense krigføring, for i noen tilfeller kan det f eks ingåes kompromiss mellom 2 parter i en uenighet. Det avhenger da at den ene parten ikke er mye sterkere enn den andre i og med at da er det "ingen vits for den sterke å la den svake få en bit av kaken". Nå i dagens samfunn med mer humane tankeganger og normer , FN og en mer globaliserende verden, så burde det være muligheter for å begrense krigføring. Men som nevnt tidligere, det er naturlig og programert i menneskets og forøvrig alle livsformers innstinkter å gjøre hva det måtte være for å bedre sin egen situasjon mest mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå