Kenichi-san Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Hei Jeg har fått litt dilla på tanken på å kjøpe meg ett videokamera Jeg er helt amatør, (se spørsmål, så forstår du) Så... jeg har ett par spørsmål: :!: - Hvilket lagringsformat er lønnsomt? mini-DV, Harddisk, minnekort osv. - Optisk Zoom? hvor mye/langt er anbefalt? - Brennvidde? hva er det? Jeg er ute etter ett "nybegynner" kamera, det skal brukes til å filme alt mulig (Alt fra skating, parkour til en tur på stranda med venner) Det var egentlig meningen at jeg skulle kjøpe meg ett kompakt kamera (Canon Ixus 85), også bruke det til å filme, men så tenkte jeg at å kaste bort 2000 kr på ett kompakt kamera som jeg kun kommer til å filme med var litt dumt. jeg har noen "krav/mål" da :!: - prisen bør være max 4000-4500,- - Best mulig video/bilde kvalitet for pengene - Har sett litt på disse, noen av de som kan anbefales?: - Canon FS100 - Sony DCR-SR55E 40 GB HDD - Sony DCR-SR35E 30GB HDD Hjelp? innspill? Edit: skriveleif Endret 5. juli 2008 av Lasse_H Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Vil påstå at Panasonic NV-GS 330 gir best bilde for pengene. Forgjengeren NV-GS 320 var nest best i test etter Canon HV20, og forgjengeren der igjen, NV-GS 300 var nest best i test etter Panasonig NV-GS 500. Så kan du bruke resten av pengene på ev. FireWire-kort og kabel til PC-en, ev et redigeringsprogram og en vidvinkelkonverter. Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Vil påstå at Panasonic NV-GS 330 gir best bilde for pengene. Hvordan vil du sammenligne det kamera med Canon FS100? med tanke på forskjell i bilde kvalitet kontra pris? Har sett litt på det, å jeg syns det virker greit, veldig kjekt at man bruker minnekort å. Så kan du bruke resten av pengene på en vidvinkelkonverter. Hva er dette? Takk for svaret Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Minnekort gir lettvint overføring, men du bruker nok lenger tid på redigeringen. På minnekortkameraet har du en veldig komprimert video på ca. 2,8Gb/t, mens på tape har du oppløsning på ca. 13,2Gb/t. Det sier seg jo da selv hva som er best. Med tape kan du redigere masse uten å miste kvalitet. I tillegg har Panasonicen 3 stk CCD-sensorer, men Canon bare har 1 stk. Dette gjør at fargegjengivelsen i Panasonicen er helt fantastisk i forhåld til 1CCD-kameraer, som blander alle fargene inn på en sensor, for så å forsøke å skille dem igjen. En vidvinkelkonverter, eller fisheye, gjør at du får med deg mer når du f.eks filmer i et rom. det er på en måte minus-zoom om du forstår. Du får også telekonvertere som gjør at du får mere zoom. Det er nok vidvinkelkonverteren som blir mest brukt av folk flest. Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 ok Da kan det nok hende jeg går for det Panasonic kamera men det skjer ikke før 25 da^^, (lønning) Kan du finne og linke til en sånn vidvinkelkonverter som passer til panasonic kameraet? Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Panasonic-kameraet har en filterdiameter på 37mm, og disse vil passe: Link 1 Link 2 Link 3 Link 4 Link 5 Link 6 Ville nok ikke valgt det aller billigste. Kan fort bli for mye gjenskinn av sola/lamper. Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Den første du linket til, så jo grei ut den har jo ganske grei pris å Har regna på det nå, å jeg havner på drøyt 5500,- Ett lite stykke over det jeg antok, men det får gå^^. - Panasonic NV-GS 330 = 3900,- (komplett.no) - Fisheye - 900,- (den du linket til) - veske/bag - ca 3-400,- (jeg finner vel noe) - mini-dv kassetter - 3 stk = 200,- <-- (komplett.no) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå