Gå til innhold

Post din Bootchart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes systemet mitt er overraskende tregt i forhold til hardware (prosessoren er klokket til 2,7Ghz): 43 sek

Noen som vet sånn ca hvor mye man sparer (i %) på å deaktivere udev/automatisk probing etter ny hardware?

post-26557-1215868718_thumb.png

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Draco 0.3.1 (umodifisert) på en laptop klokket på 600Mhz.

Tredjeparts services:

openntpd

sshd

cupsd

dbus

hald

slim

Relativt dårlig oppstart, kan komme tilbake med en ny chart etter jeg har optimalsert oppstarten (skal også teste på workstation, regner med at det går en god del kjappere på denne).

post-54893-1216054999_thumb.png

Lenke til kommentar
Arti greie dette. Må prøves.

Nok en grunn til å installere Slamd64 12.1 på "morrice" når jeg kommer hjem...

"når jeg kommer hjem" HA!

Vel, jeg fikk det nå til.

Tar lang tid å boote maskina mi, men det visste jeg nå fra før...

Slamd64 12.1

post-75956-1216078305_thumb.png

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Tar lang tid å boote maskina mi, men det visste jeg nå fra før...

Med den Cpu'en og en disk med 45MB/s skal du jo klare mye bedre enn det! 25-30 sek hadde vært mye mer normalt.

Men hva skjer på de første 25 sek? Ingen disk eller CPU akktivitet, og ingenting som lastes inn? :hmm:

Og ser ut som "gtk-update-icon" og "update-mime-dat" bruker laaang tid! Hva er dette?

Og forresten, hvilken distro kjører du? stod ikke på(?)

Lenke til kommentar

Distro: Slamd64 12.1

står i post nå

Merk: jeg har ikke mekka på oppstartsskript på det chart'et der. I etter tid har jeg fjernet gtk-update-icon fra rc.M, så kanskje det har en liten innvirkning.

edit: fjerna update-mime-dat også for test

Det to tingene du lurer på burde si seg selv; den ene oppdaterer en cache over ikoner GTK kan finne på å bruke, den andre oppdaterer MIME-databasen.

Når det gjelder de første 10-15-20 sekundene så er de det store spørsmålet.

Fra distro starter fra GRUB og til det dukker opp noe tekst så tar det ca 20-25 sek. Jeg lurer på om linux på en eller annen måte henger mens den finner ut hvilket skjermkort som skal brukes.

Dette skjer nemlig uavhengig distro, og jeg har et skjermkort med integrert Intel grafikk pluss et nVidia 8800 kort i PCIe port. Jeg bruker nVidia kortet.

link til HK

Siden jeg ikke er en speedfreak (bruker ikke gentoo ;-P ) og planlegger å legge opp en suspend løsning når jeg snart får flytta til egen leilighet, så har jeg ikke brydd meg noe om det oppholdet da ingenting skjer

EDIT2

ny bootchart uten gtk-update-icon og update-mime-dat

sparte 16 sekunder på det

post-75956-1216082144_thumb.png

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Distro: Slamd64 12.1

står i post nå

Tøff distro! :thumbup: Liker at ikke alle bruker ubuntu/fedora/mand. osv

Det to tingene du lurer på burde si seg selv; den ene oppdaterer en cache over ikoner GTK kan finne på å bruke, den andre oppdaterer MIME-databasen.

Ja, skjønte hva de gjorde. Men skjønte ikke hvorfor de starter under oppstarten eller bruker så mye resurser

Jeg lurer på om linux på en eller annen måte henger mens den finner ut hvilket skjermkort som skal brukes.

Dette skjer nemlig uavhengig distro, og jeg har et skjermkort med integrert Intel grafikk pluss et nVidia 8800 kort i PCIe port. Jeg bruker nVidia kortet.

link til HK

Sikker på at du ikke kan deaktivere det på HK'et i bios? Jeg har noe tilsvarende på en annen maskin og der kan det skrus av :yes:

Lenke til kommentar
Prøvd med vga=normal? (...)  Du kan også bare fjerne fc-cache under oppstarten.
Done and done.

Eller helt korrekt, jeg hadde vga=773 i grub linja av gammel vane, og etter jeg fjernet den så slipper jeg svart skjerm.

Tøff distro! :thumbup: Liker at ikke alle bruker ubuntu/fedora/mand. osv
Jeg er en slacker :)

så jeg foretrekker å bruke Slackware eller slackware-derivater.

Sikker på at du ikke kan deaktivere det på HK'et i bios? Jeg har noe tilsvarende på en annen maskin og der kan det skrus av
Testa det. Gikk inn i BIOS og satte PCIe som standard valg for grafikken, men det hjalp ikke. Løsningen ble som nevnt over.

Fjernet fc-cache fra rc.M, redigert /sbin/bootchartd så skriptet stopper når slim starter, og fjernet vga=773 fra GRUB-linja.

Bootchart:

post-75956-1216151301_thumb.png

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Eller:

Jeg er en archer!

Selv om jeg aldri har skutt med pil og bue :tease:

Men til ditt system: (regner med bootcharten ser ganske lik ut som den gjorde i post 14)

Ser ut som du starter opp en hel haug med greier, :hmm: ingen ting alene som går tregt, bare veldig mange totalt...

Vet ikke helt hvorfor siden jeg ikke bruker ubuntu/debian så mye. Men har du innstalert/testet mye ting oppgjennom? Oppgradert mellom versjoner?

Vet ikke hvos langt ned du kan få den, men hadde tippa med 20-23 sek.

Du har ikke noen tanker om arch da? :dribble:

Jeg kjører alt av det hjerte har lyst på på min laptop og funker så deilig (var en ubuntuer før)

Og jeg klarer ikke få en maskin til å boote på mer enn 20 sek.

Edit: post 100 :ph34r:

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...