Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Leie serverplass? (med egen server)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes mange som hoster spillservere. Google typ "game server rent" så får du mange hits.

Det er også mulig å leie en hel server med shell access så du i praksis kan gjøre hva du vil med hele maskinen inkl. drive spillserver, webserver og hva annet du vil ha det til, men det koster jo mer som regel. De fleste større hostingselskap tilbyr dette.

Men en slik tjeneste med EGEN server? ... at du liksom sender dem maskinen så de kan koble den til sitt nettverk? Nei, det har jeg ikke hørt om. Det blir nok for ukontrollerbart for de fleste firma for at de gidder sånt. Da er du jo også avhengig av at firmaet er noenlunde lokalt, sidne du neppe har lyst å sende maskinen din rundt halve jorden både av økonomiske og andre praktiske hennsyn. Jeg kjenner ihvertfall ikke til noen norske firma som driver noen slik tjeneste, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det ikke eksisterer. Jeg tviler dog på det.

Kanskje noen andre her på forumet kan komme med et konkret forslag hvis det faktisk er noen som gjør dette.

Jeg lurer dog litt på hvorfor du insisterer på at du skal bruke din egen maskin? ... er det noen spesiell grunn?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Finnes masse leverandører, hvor du setter inn din egne PC.

Jeg har f.eks 1 server hos OsloISP, og skal etter ferien sette ut 3 nye, egne servere hos Webdeal.

Prisen er litt forskjellig, men fra en 6-700 kr i måneden og oppover.

Veldig fornøyd med Osloisp forresten.

Edit:

OsloISP sine priser sto jo på nettsiden :)

https://osloisp.no/colocation.php

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar
Men en slik tjeneste med EGEN server? ... at du liksom sender dem maskinen så de kan koble den til sitt nettverk? Nei, det har jeg ikke hørt om. Det blir nok for ukontrollerbart for de fleste firma for at de gidder sånt. Da er du jo også avhengig av at firmaet er noenlunde lokalt, sidne du neppe har lyst å sende maskinen din rundt halve jorden både av økonomiske og andre praktiske hennsyn. Jeg kjenner ihvertfall ikke til noen norske firma som driver noen slik tjeneste, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det ikke eksisterer. Jeg tviler dog på det.

Co-location er en ganske vanlig tjeneste. Du leier fysisk plass i et datasenter for serveren din, men må stå for innkjøp av hardware selv, og sørge for at det leveres til datasenteret.

For hostingfirmaet ligger fordelen i at de ikke er ansvarlig for hardwaresvikt etc, slik at du må ta støyten om f.eks. en harddisk eller RAM-brikke ryker.

Det finnes mange firmaer som har et slikt tilbud, så det blir å finne noen som er seriøse, har et skikkelig datasenter og er koblet til et godt nettverk.

Lenke til kommentar

Hyggelig å vite at jeg tok feil i så tilfelle. Det virker fremdeles som om det nesten er et must å ha et firma som driver lokalt nok til at du kan reise dit en gang i blandt for service, oppgraderinger osv. I så måte kune det vært en god idè for OP å si hvor han bor så kanskje noen kan foreslå et firma som er geografisk nært.

-Stigma

Lenke til kommentar
Hyggelig å vite at jeg tok feil i så tilfelle. Det virker fremdeles som om det nesten er et must å ha et firma som driver lokalt nok til at du kan reise dit en gang i blandt for service, oppgraderinger osv. I så måte kune det vært en god idè for OP å si hvor han bor så kanskje noen kan foreslå et firma som er geografisk nært.

Har faktisk vært med på å drifte co-lo servere hostet i Malaysia en periode. Slik det fungerte da så kunne man, om en harddisk røk, kjøpe ny av hostingfirmaet som da også monterte den for deg. Måten det ble satt opp på var at det ble kjøpt en server av et lokalt firma, leveringsadressen ble satt til datasenteret og de monterte opp serveren. Alt dette var inkludert i den månedlige prisen for leie av plass.

Vil anta at norske firmaer som som Uniweb, Fasthost etc. har det på samme måte.

Personlig foretrekker jeg leie av dedikert server istedet. Da slipper jeg ekstrakostnader pga. hardwarefeil i det minste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...