tulste Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) hei, har en ting jeg lurer på.. Kan like godt bare begynne med et eksempel for å forklare hva jeg trenger svar på.. Har et canon 400d med en speedlite 430ex blitz. Hvis jeg nå bestemmer meg for å ta et bilde innendørs i dårlig belysning. La oss si jeg skyter i Av og setter en blender på 5. kameraet måler lyset og finner ut av at det trengs en lukkertid på 1/10 for å få riktig eksponering. greit nok. Men så finner jeg ut at jeg vil ha en raskere lukkertid, så jeg går over i M-modus, velger blender 5, men en lukkertid på 1/100 istedet! bildet blir like bra eksponert som i Av-modusen(1/10) selv om kameraet tror det blir veldig undereksponert. Slenger jeg inn en lukkertid på 1/4000 blir det for mye selvfølgelig og bildet blir undereksponert. (blitz da stilt inn på høyhastighetsmodus) Hvordan vet jeg hvor langt jeg kan bevege meg mtp lukkertid? Hvordan kan jeg vite på forhånd åssen bildet blir eksponert når kameraet ikke vet dette? Er det noen tips og triks, evt tommelregel på dette`? Mvh Tommy Endret 4. juli 2008 av tulste Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Hvis alle eksemplene dine er med blits så er det lyset fra blitsen som styrer eksponeringen. Din instilling av lukkertid er bare for å sørge for at lukkeren er helt åpen når blitsen fyrer. Lenke til kommentar
tulste Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Hvis alle eksemplene dine er med blits så er det lyset fra blitsen som styrer eksponeringen. Din instilling av lukkertid er bare for å sørge for at lukkeren er helt åpen når blitsen fyrer. Hvordan vet jeg da hva som er passe lukkertid å bruke? Kameraet vil bruke 1/10 jeg vil kanskje bruke 1/100-1/500 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Hvis alle eksemplene dine er med blits så er det lyset fra blitsen som styrer eksponeringen. Din instilling av lukkertid er bare for å sørge for at lukkeren er helt åpen når blitsen fyrer. Hvordan vet jeg da hva som er passe lukkertid å bruke? Kameraet vil bruke 1/10 jeg vil kanskje bruke 1/100-1/500 Jeg er ingen ekspert, men slik jeg forstår det, og slik jeg opplever resultatene jeg får på mine blitsbilder, så vil kortere lukkertid (på min D40) bare føre til at det som finnes av naturlig lys i rommet blir svakere på bildene. Bildene blir korrekt eksponert uansett om jeg bruker 1/10 eller 1/500 sekund sammen med blitsen. Jeg bruker SB-400. I totalt mørke er det derfor etter min mening ingen vits i å bruke noe lenger lukkertid enn det korteste kamera klarer. I mitt tilfelle 1/500 sekund. Eller? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Hvis alle eksemplene dine er med blits så er det lyset fra blitsen som styrer eksponeringen. Din instilling av lukkertid er bare for å sørge for at lukkeren er helt åpen når blitsen fyrer. Hvordan vet jeg da hva som er passe lukkertid å bruke? Kameraet vil bruke 1/10 jeg vil kanskje bruke 1/100-1/500 At du føler behov for 1/30 eller kanskje noe raskere kan jeg forstå, men hva skal du med så rask lukkertid som 1/500 i mørke omgivelser? Blitsglimtet vil nesten uansett være så raskt at det fryser bevegelsene når blits er hovedlyskilde. Endret 5. juli 2008 av fototim Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Det er riktig det som Tim skriver, men ønsker du en oppskrift på innebilder i vanlig stuebelysning kan jeg gi deg det. Det er slik at ditt valg av iso og lukkertid avhenger av hvilket blandingsforhold av naturlig lys og blits du ønsker. Selv velger jeg ofte en lukkertid rundt 1/30s og blender etter hvilken dybdeskarphet jeg ønsker. Avhengig av lys i rommet varierer det litt hvor høy iso jeg velger. Ønsker jeg atmosfære går jeg lett opp i iso 400, ja til og med iso 800. Dess høyere iso, dess mer lampelys fra glødelampene i stuen. Høyere iso vil altså gi meg varmere farger. Det blir altså til slutt en personlig avveining av hvor varmt du ønsker bildet. Velg f.eks. 1/30s og blender 4. Ta et bilde på iso 200, et på iso 400 og til slutt et på iso 800. Du vil se at eksponeringen blir make, men "stemningen" er forskjellig på de tre bildene. Da kan du avgjøre hvilken balanse du liker best selv. Sannsynligvis vil du velge forskjellig fra gang til gang, men har du gjort det en gang så vet du hvilket resultat du kan forvente deg. For med blits gjelder egentlig det samme som uten. Det viktigste i de flestes bilder er hvor stor dybdeskarphet man ønsker. Derfor er det første punkt jeg vurderer. Deretter vurderer jeg hvor varmt jeg ønsker det, og i mitt tilfelle betyr det som oftest varmt. Foreta testen jeg foreslo i forskjellige rom, så begynner du å danne deg et bilde av hva du er på jakt etter. Min formel gjelder nemlig kun for meg, men kan like gjerne være gyldig for deg også. Endret 5. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Hvordan vet jeg hvor langt jeg kan bevege meg mtp lukkertid?Hvordan kan jeg vite på forhånd åssen bildet blir eksponert når kameraet ikke vet dette? Er det noen tips og triks, evt tommelregel på dette`? Mvh Tommy Sjekk Strobist-bloggen til David Hobby: http://strobist.blogspot.com/2006/02/welco...o-strobist.html Velg Lighting 101 fra menyen. Her er masse gode forklaringer på bruk av blits generelt, men mest med fokus på blits som ikke sitter fast på toppen av kameraet. Det som går igjen i det tekniske, er forholdet mellom blitslyset og annet lys, enten det er kusntig lys eller sollys. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Du kan eksponere bakgrunnen korrekt, uten å tenke for mye på motivet, så kan du bruke blitsen til å eksponere ansiktet/whatever. Blitsen vil belyse motivet ~perfekt, og siden blitslyset bare varer en veldig kort tid vil bildet bli skarpt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Ja, det er slik at blitsen i dette tilfellet blir et tilskudd til den vanlige eksponeringen. I min forrige post forsøkte jeg meg med litt Kelby-pedagogikk. Uten å forklare teorien bak det. For det er helt riktig som Simon skriver at det er eksponeringen av bakgrunnen du skal forholde deg til, men du kan altså som jeg skriver justere hvor naturlig det skal være med å evt undereksponere bakgrunnen, som jeg synes er nødvendig for å ikke få for langsom sync. Og som flere andre skriver så har det sjelden noen som helst hensikt med særlig lang lukkertid (1/500s for eksempel) i og med at blitslyset fryser bevegelsene i veldig mørke omgivelser. Det er kun når det er tilstrekkelig lys til en nesten normal eksponering at lukkertiden har noen som helst betydning i så måte. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 For EOS blits er denne linken svært bra: http://photonotes.org/articles/eos-flash/ Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Takk for den. Skal studeres senere. Lenke til kommentar
andm Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Et sted inni gaiden blir det forklart hvordan blitsen oppfører seg henholdsvis i blenderprioritetsmodus, lukkerprioritetsmodus og manuellmodus, noe som er greit å vite. Det står også et hav av annen informasjon og mange detaljer, men hvis man tar deg tid til å lese alt, blir man nok klokere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Det er ikke så veldig enkelt å forstå uten at man skjønner hva som skjer i en eksponering. Det var derfor jeg valgte å bruke en Kelby-type pedagogikk tidligere i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå