Rikky Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Det har ikke noe å si på om den er beregnet til video eller audio. Neida, men jeg bare lurte på hva jeg skulle spørre etter. Nå på kveldstid er jo sjansen stor for at det står en ekstravakt bak disken som ikke har peiling på hva hverken minijack, phono eller RCA er... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Kan jeg være så frekk å komme med et tips . Du kjøper en minijack til Phono overgang , den jeg har ser ut som en sort liten klump med to phonokontakter i enden av en 3.5mm minijack . Så finner du ut hvilken av de to phono som gir lyd fra digital out , for du får bare lyd av den ene . Og da kan du kjøpe en lang phono kabel av noe slag . Dette skal funke hvis du bruker den hvite (noen ganger svarte) pluggen. Hvis man prøver å koble sammen phonopluggene for å monokoble, blir det kortslutning. Stereo har to separate jordinger selv om de kommer fra samme sted.... Feil! En stereo jackplugg har kun tre kontaktpunkter. D.v.s. høyre, venstre og jord. Lenke til kommentar
FroBo Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Jeg kjører akkurat samme oppsett som det Kongen beskriver. Bruker en stereo minijack->phono adapter som jeg har plugget i Audigy kortet, så har jeg en 10m lang vanlig stereo analog phono kabel fra adapteren til forsterker. Den ene utgangen er plugget til digitalinngangen på forsterkeren. Har også en Y-splitter på denne ved forsterkeren, slik at jeg kan bruke samme kabel til både digitale og analoge signaler. Da slipper jeg å bytte kabler ved switching mellom analog og digital(bruker ofte analog ved spilling for å få surround). Lydkvaliteten er helt grei. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Nå har jeg kobla med minijack->phono på digital out. Kun den ene er koblet til forsterkeren. Har stilt på "digital ouput" i surround mixer, men det blir ikke noe lyd Får ikke lyd på DVD-filmer heller. Noen forslag? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 For sikkerhets skyld: Du bruker den hvite pluggen (ikke den røde)? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Jepp. Men har det noe å si? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Når vi bruker en vanlig "stereo minjack -> 2 phono"-kabel så er den røde høyre kanal og den hvite (eller svarte) venstre kanal. Hvis vi putter denne stereopluggen inn i et monouttak funker bare den hvite. Forklaring: Ytterste spissen på en stereo minijack er venstre kanal, det neste lille feltet er høyre kanal og den innerste / lengste er jord. På en mono minijack er feltet på tuppen signal (+) og resten er ett felt og er jord (-). Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Akkurat, jeg skjønner. Nå mangler bare lyden... :-? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Hmm, fant dette i User's Guide: Må jeg bruke en sånn? :o Virker jo merkelig... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Dette var da en skikkelig klønete ikke-standard løsning. Foreslår en eller annen form for "orginal" ledning fra produsenten. Regner med at du skal bruke en vanlig surroundforsterker med en inngang og innnebygd DTS (e.l.) dekoder. Da funker det heller ikke hvis digitalutgangen er splittet i front / bak / senter / sub (skjønner ikke vitsen med denne løsninga). Lenke til kommentar
Konge Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Den der pluggen der har da ikke noe med digital out å gjøre slik jeg ser det . Greitt nok at de har fikset seg til en plugg for dem som vil bruke snurra rundt lyd på pc`n men skal men koble seg mot forsterker med coax inn så er det nok , eller bør være nok med enten mono jack eller stereo>phono overgang . Som den andre personen sier så er det kun den ene phono som gir lyd, men siden min overgang er litt billig versjon så har de ikke har råd med farger til å merke høgre/venstre :-? Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 75 ohm coax? er ikke det bare for antenneanlegg.... Bruker selv vanlig rca som coax kabel fra dvd til receiver og det funker fett. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 15. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2003 Ja, enig at en sånn plugg skulle være unødvendig. Men jeg får altså ikke lyd med stereo minijack->phono, så kanskje jeg må ha en sånn? Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 jeg vet egentlig ikke helt om jeg skjønner problemstillingen din helt... Eneste digital kabel med 3.5mm plugg jeg vet om er optisk.. Har aldri hørt om noen strømførende digitalkabel med 3.5mm plugg. Lenke til kommentar
TempO Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 hvis man bruker digitalutgangen på lydkortet, blir det bedre lyd på musikk gjennom pc'n, på feks mp3s da? Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 det blir bedre lyd men må man ha en digital forsterker eller receiver i tillegg få å få spilt av den digitale lyden... Lenke til kommentar
TempO Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 selvsagt har det da gjenstår det bare den digitale kabelen på meg oxo.... ta å kom frem til en god løsning her da karer, slik at dere kan hjelpe meg å få meg en riktig kabel jeg oxo så jeg får kjørt didital lyd Lenke til kommentar
Konge Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Det er da bare plankekjøring etter denne omfattende topic . Skaff følgende : 1. Forsterker med Coaxial Digital Input . 2. Pc med Lydkort med Digital Output . 3. Ledninger som er lang nok med Phono plugger i begge ender . 4. Over gang mellom 3.5minjack til Phono . 5. Plug&Play . !ps om du er heldig og har Optisk Out fra din pc så må 1 Forsterker ha Optisk input .. Ha en god helg Lenke til kommentar
TempO Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 hehe god forklaring :wink: men digital in på forsterkeren er jo bare "1 hull" men hvis jeg skal bruke vanlig phono kabel er det jo 2 plugger på den....må jeg ha en overgang der oxo? vær vennlig å foklar.... Lenke til kommentar
FroBo Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Her må vi visst gå grundig til verks... Det absolutt enkleste er å kjøpe en slik kabel (unnskyld for stort bilde): Dette er en helt vanlig analog kabel som "alle" sikkert har allerede. Du plugger den grønne enden inn i utgangen på Audigy kortet, deretter dytter du enten den hvite eller røde inn i digitalinngangen på forsterkeren. Husker ikke hvem det er. Husk å enable digital ut i Windows. Du kan også kun bruke 2 høyttalere i Windows oppsettet. Håper dette hjelper. Finnes mange andre måter å løse dette på også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå