Gå til innhold

Bruke vanlig phono som digitalkabel


Anbefalte innlegg

Det har ikke noe å si på om den er beregnet til video eller audio.

Neida, men jeg bare lurte på hva jeg skulle spørre etter. Nå på kveldstid er jo sjansen stor for at det står en ekstravakt bak disken som ikke har peiling på hva hverken minijack, phono eller RCA er...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg være så frekk å komme med et tips . Du kjøper en minijack til Phono overgang , den jeg har ser ut som en sort liten klump med to phonokontakter i enden av en 3.5mm minijack .

 

Så finner du ut hvilken av de to phono som gir lyd fra digital out , for du får bare lyd av den ene . Og da kan du kjøpe en lang phono kabel av noe slag .

Dette skal funke hvis du bruker den hvite (noen ganger svarte) pluggen. Hvis man prøver å koble sammen phonopluggene for å monokoble, blir det kortslutning.

 

Stereo har to separate jordinger selv om de kommer fra samme sted....

Feil! En stereo jackplugg har kun tre kontaktpunkter. D.v.s. høyre, venstre og jord.

Lenke til kommentar

Jeg kjører akkurat samme oppsett som det Kongen beskriver. Bruker en stereo minijack->phono adapter som jeg har plugget i Audigy kortet, så har jeg en 10m lang vanlig stereo analog phono kabel fra adapteren til forsterker. Den ene utgangen er plugget til digitalinngangen på forsterkeren. Har også en Y-splitter på denne ved forsterkeren, slik at jeg kan bruke samme kabel til både digitale og analoge signaler. Da slipper jeg å bytte kabler ved switching mellom analog og digital(bruker ofte analog ved spilling for å få surround). Lydkvaliteten er helt grei.

Lenke til kommentar

Når vi bruker en vanlig "stereo minjack -> 2 phono"-kabel så er den røde høyre kanal og den hvite (eller svarte) venstre kanal. Hvis vi putter denne stereopluggen inn i et monouttak funker bare den hvite.

Forklaring: Ytterste spissen på en stereo minijack er venstre kanal, det neste lille feltet er høyre kanal og den innerste / lengste er jord. På en mono minijack er feltet på tuppen signal (+) og resten er ett felt og er jord (-).

Lenke til kommentar

Dette var da en skikkelig klønete ikke-standard løsning. Foreslår en eller annen form for "orginal" ledning fra produsenten.

Regner med at du skal bruke en vanlig surroundforsterker med en inngang og innnebygd DTS (e.l.) dekoder. Da funker det heller ikke hvis digitalutgangen er splittet i front / bak / senter / sub :shrug: (skjønner ikke vitsen med denne løsninga).

Lenke til kommentar

Den der pluggen der har da ikke noe med digital out å gjøre slik jeg ser det . Greitt nok at de har fikset seg til en plugg for dem som vil bruke snurra rundt lyd på pc`n men skal men koble seg mot forsterker med coax inn så er det nok , eller bør være nok med enten mono jack eller stereo>phono overgang .

 

Som den andre personen sier så er det kun den ene phono som gir lyd, men siden min overgang er litt billig versjon så har de ikke har råd med farger til å merke høgre/venstre :-?

Lenke til kommentar

Det er da bare plankekjøring etter denne omfattende topic .

 

Skaff følgende :

1. Forsterker med Coaxial Digital Input .

2. Pc med Lydkort med Digital Output .

3. Ledninger som er lang nok med Phono plugger i begge ender .

4. Over gang mellom 3.5minjack til Phono .

5. Plug&Play .

 

!ps om du er heldig og har Optisk Out fra din pc så må 1 Forsterker ha Optisk input ..

 

Ha en god helg :yes:

Lenke til kommentar

Her må vi visst gå grundig til verks...

 

Det absolutt enkleste er å kjøpe en slik kabel (unnskyld for stort bilde):

 

50097s.jpg

Dette er en helt vanlig analog kabel som "alle" sikkert har allerede.

 

Du plugger den grønne enden inn i utgangen på Audigy kortet, deretter dytter du enten den hvite eller røde inn i digitalinngangen på forsterkeren.

Husker ikke hvem det er.

 

Husk å enable digital ut i Windows.

Du kan også kun bruke 2 høyttalere i Windows oppsettet.

 

Håper dette hjelper.

 

Finnes mange andre måter å løse dette på også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...