Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroen C5 2001 modell. Noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med ovennevnte bil?

Tenkte å ta en kikk på en slik en. Hva bør en se etter? Kom med positive og negative synspunkter.

Skal se på en 1,8 liter (115hk), men er litt redd for den motoren kanskje blir litt liten i slik bil? Er ikke ute noe fartsfantom, men en bil som klarer å holde fartene i bakkene med to personer pluss bagasje uten at man må begynne å jage på girene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største ulempen med bilen er at den er fransk.

 

Får ikke en dritt igjen for den når du skal bytte den inn, kun Citroen selv som vil gi deg noe særlig for den, og dermed er du inni en ond sirkel hvor du aldri blir kvitt denne etterhvert irriterende franskmannen.

 

Trust me, morfar sitter i samme klypa.

 

Nå har han dog en Citroen C5 2006, med turbodisel og 145(?)hk, så det er jo en bil med konge komfort og som samtidig sparker godt. Men som sagt, han blir aldri kvitt Citroen igjen.

Lenke til kommentar

Har ikke direkte erfaring med C5 men har da Citroën. Kjøp en bil som har ett perfekt servisehefte, helst hos merkeforhandler. Av spesielle ting er jo fjæringen, man må bytte fjæringskuler nå og da, de tilsvarer fjærene og støtdemperne på en vanlig bil. De er svært raske og bytte, foran på min tar det vel 10 minutter og bak kanskje en 20 minutter pga av at bilen må løftes. Nå kulene er dårlige blir bilen ukomfortabel, da blir den omtrent som andre biler og rister i veg ;)

Lenke til kommentar

Vi har faktisk akkurat en slik en... 2001 mod med 2 liters 16V-motor.. Hadde samme motor i vår Xantia (97-mod) STV før... Motoren var mye sprekere i den bilen pga. lavere giring.. C5`en drar greit den også, men (jeg, 20 år) må ned på 3 gir for å ta raske forbikjøringer.. Gamlingen bruker lengre tid og kjører på 4. gir..

 

Komforten er helt fantastisk... Den er så god å kjøre at det er nesten kjedeli å kjøre den.. Har ikke noen negativt å si om den teknisk. Er mindre feil på disse bilene enn folk skal ha det til.. De som klager er ofte de som kjører japansk blikkboks...

 

Eneste negativer jeg har å si om sedanutgaven (den vi har) er at den er kødden å rygge med.. Hekken er så høy at det er umulig å se ut bakruta, for de som gjør det.. Jeg rygger bestandig etter speil, men siden rumpa er så rund tar det lang tid å venne seg til den.. Fronten ser du heller ikke.. En annen ting er at A-stolpen er ganske tykk, så det er mye dødsone inn mot rundkjøringer.. Må bevege mer på hodet.. Alt dette er vanesak.

 

Vår bil har elektrisk hydraulikkpumpe som trekker såpasse mye strøm når den starter at lysene dimmer litt.. Kan være irriterende, men når man har kjørt litt merker man det ikke... De som klager over at gasskulene må byttes "hele" tiden vet ikke hva de snakker om.. En skifter fjærer og støtdempere på en vanlig bil MINST like ofte som gasskulene skiftes på Citroen..

 

Slik endte Xantia`en..

 

krsj2.jpg

Endret av wazzza
Lenke til kommentar

Vet dette blir litt utenfor temaet i tråden men;

 

Altså, morfar hadde en Xantia Turbo Activa tidligere. Morsommere skal bil skal du faenmeg lete lenge etter. Activa-systemet var syyykt artig. Kunne dra på som bare det i svingene, og bilen lå som klistret uten antydninger til å krenge. FUN :D

Lenke til kommentar
Største ulempen med bilen er at den er fransk.

 

På bilforum har alle har peiling på fransk bil, men ytterst få har faktisk eid en.

 

Good: Very comfortable ride. Excellent crash test rating. Roomy and better-looking estate is the one to go for.

 

Bad: Front and rear of pre-September 2004 hatchback look like they're from two different cars. High number of faults. Expensive diesel particulate filters.

 

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=480&

 

 

The Citroen C5 is a big departure from the usual upper medium sector fare. If you want a sporty drive you should really opt for a Mondeo or a 406. If you value space, clever technology and a ride better than a Bentley then a used Citroen C5 makes a lot of sense.

 

http://www.rac.co.uk/web/know-how/buying-s...te%20-%20Medium

Lenke til kommentar

Ikke det at det er en Citroen, men for en uke siden så leide jeg en Peugeot 307 STW for å kjøre over 180mil.

Ble faktisk veldig overrasket over denne bilen. Utrolig god å kjøre, og den dro ganske bra ifh til en del andre biler jeg har kjørt.

 

Har hatt en del fordommer mot franske biler (takket være fattern :p ), men etter å ha kjørt et par stykker, så må jeg si at det ikke er så dumme biler som folk skal ha det til.

Lenke til kommentar
På bilforum har alle har peiling på fransk bil, men ytterst få har faktisk eid en.
Har aldri sagt jeg har peiling på franske biler teknisk.

 

Det har jeg ikke, og har aldri sagt det heller.

 

Men faktum er at franske biler - blant annet Citroen - raser umenneskelig fort i verdi på bruktmarkedet. Er utrolig kjedelig når du en vakker dag finner ut at du skal kvitte deg med bilen, så er det kun Citroen selv som er villig til å gi deg en brukende pris for bilen.

 

Det er gode biler, virkelig gode biler. Men jeg ville aldri kjøpt en Citroen nettopp pga bruktverdien.

Endret av Haansi
Lenke til kommentar
Men faktum er at franske biler - blant annet Citroen - raser umenneskelig fort i verdi på bruktmarkedet. Er utrolig kjedelig når du en vakker dag finner ut at du skal kvitte deg med bilen, så er det kun Citroen selv som er villig til å gi deg en brukende pris for bilen.

 

Det er sant. Som nybil er det ikke noe godt kjøp med tanke på verditap, men for de av oss som skal ha bruktbil er høyt verditap veldig kjekt. Og jeg forstod det slik på trådstarter at det var snakk om bruktbil? Rett før jul fikk jeg meg en 2004 modell Renault Laguna ll med 120 000 km på telleren for bare 89 000 kroner. Med sportsinteriør i skinn, antispinn, ESP, airbager i huet og ræva, 5-ncap stjerner, klima og generelt sett alt utstyr. Den har gått ytterligere 25 000 km nå, og det har ikke vært noe tull med den utover at vindusheisen bestemte seg for å ta kvelden. (5000 kroner...)

 

Selvfølgelig vil den ikke være verdt stort når den en gang skal byttes inn igjen, men hvis man skal gå etter biler som holder seg veldig godt i verdi til samme pris får man gjerne en Toyota totalt blottet for utstyr og med vesentlig dårligere komfort og sikkerhet. Så får man heller vurdere på egenhånd om man vil ha en "billigbil" som holder seg godt i verdi, eller om man tar sjansen på å tape noen tusenlapper ekstra mot å kjøre komfortabelt og sikkert de kommende årene. :)

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Ja jeg er veldig fornøyd med den bilen :) Riktignok har den utrolig kjedelige kjøreegenskaper, og utseendet er heller ingen høydare, men den er veldig trygg og komfortabel. Og i det daglige er sikkerhet og komfort viktigere for meg enn hvor mye den vil tape seg i verdi når den skal byttes ut igjen om noen år. Bilen var uansett såpass billig i utgangspunktet at jeg syns man skal være glad til bare man får igjen "noe".

 

Sånn sett mener jeg at en brukt fransk bil kan være et ganske godt kjøp så lenge den har ryddig servicehistorikk.

Lenke til kommentar

Som enkelte her sier, verditapet driter jeg i! Det må gjerne være størst mulig for min del :)

Vil ha en god og komfortabel bil som drar greit på langkjøring med litt last. Og som ikke har altfor mye teknisk tull.

Sånn rent logisk burde jeg vel ha gått for noe asiatisk da, men de fleste bilene derfra er så småååå. Jeg sitter ikke godt i en Corolla, putene er for korte og fotbrønnen for trang. Er 191cm, og trenger plass. Er til nå vant med god plass fra å ha kjørt endel Scorpio, Passat og Superb, men trenger ikke noe så stort. Men må innrømme at en 01-02 Mondeo frister, og det finnes greie eksemplarer innenfor min prisklasse, opp til ca 100K kr.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...