Essem Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Synes at løsningen på tråden kom i første svar. Bare tanken på all den gode maten jeg hadde gått glipp av som vegetarianer, er alt for mye for meg. Lenke til kommentar
TurboHolte Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Kjøtt er digg! Blir litt lei av grønnsaker i lengden Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hvis argumentet nå plutselig er at vi er på toppen av næringskjeden så viser vel det at vi faktsik er rimelig primitive hvis vi ikke kan (eller er interessert i) å oppføre oss mer humant enn dyrene, ja, faktisk verre, når vi faktisk kan velge å gjøre det men velger å la være. Det anser jeg som mer primitivt enn dyrs atferd. Smaken er som baken i denne saken tror jeg egentlig. At du anser det som primitivt at vi andre spiser kjøtt uten å tenke over hvor det kommer fra eller hva som skjer i prosedyren anser jeg som veldig fisefint. Men vi er alle forskjellige. Lenke til kommentar
Prinz Poldi Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Uten kjøtt hadde jeg gått inn i en lang og tung depresjon. All hail kjøttdeig og karbonader. Endret 8. september 2008 av Hegland Lenke til kommentar
Argument Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg kjenner vegetarianere som spiser fisk. Da er de pr. definisjon ikke vegetarianere. Hva er galt med å spise fisk? Villfisk og oppdrettsfisk? Jeg spiser ikke oppdrettsfisk fordi jeg er mot kjøtt (og fisk)-industrien hvor dyrene og fiskene lever under altfor dårlige forhold i kapitalismens og markedskreftenes navn. Villfisk ser jeg ingenting galt i spise (så lenge de ikke er overfisket) og spiser selv det. Hvorfor sier du at oppdrettsfisken lever under dårlige forhold? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Redd for at oksygenet i vannet, i den lille innhegningen, skal bli brukt opp? Endret 8. september 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Det er ikke dreping jeg reagerer på, det er hvordan dyret har det mens det lever. Å ikke bry seg om det fordi "kjøtt er godt" eller "vi er på toppen av næringskjeden" anser jeg som rimelig primitivt, egentlig. (En vegetarianer spiser forresten ikke fisk). Jeg vet ikke hvordan alle dyr har det under opdrett. Jeg føler ikke at dyrene har det så jævlig i norge vertfall. De fleste kyr og sauer går vertfall ute å gresser og er fornøyde intill de skal slaktes. Vet ikke om det er smertefult å bli melket eller klippet men har ikke inntrykket av at dyr har det så ille at vi skal kutte ut en viktig del av kosten vår. Dersom det er klippingen folk mener gjør vondt så må de slutte å gå med ull klær. Dersom det er melkingen som er grusomt må man kutte ut alle melke produkter. Det finnes flere typer vegetarisme, noen spiser alt untatt kjøtt fra pattedyr. En direkte dobbelt moral og unskyld utrykket men etter min mening en absurd holdning. De kan spise/drikke melkeprodukter ( tenk å stjele baby kuens mat og pine kuen slik som i den flotte realistiske filmen lagdt ut av trådstrter ) og spise egg (fører til tortur av opdretts høns i følge dem selv). De kan spise kjøtt fra fisk og havdyr, tviler på at opdretts laksen har det så veldig morsomt. På motpolen i vegetar arsenalet har du de fanatiske vegetarianerne som kun spiser plantekost. Jeg kjenner kun et tilfelle selv, men har sett en del av de gjennom media o.l. og jeg kan ikke si at de tilfellene ser velfødde eller sunne ut. Disse respekterer jeg vertfall mer enn overnevnte ettersom de holder prinsippene sine, selv om jeg ikke kan forstå meg på holdningene deres. Jeg generaliserer eller påstår ikke noe ettersom jeg ikke har sikker kunnskap eller kilder å vise til her og nå men etter min erfaring ser det ut som en blandet kost er sunnere enn ren vegetar kost. Selvfølgelig er det like usunt å være bare kjøtt eter. Eksempler på begge tilfeller kan vi se i dyre riket. Dyr som sauer og kuer spiser stort sett 24/7 fordi kosten er så næringsfattig, kjøtt er mer næringsrikt og energi rik kost en planter. Næring og energi fattig kost kan kansje forklare hvorfor en del vegetarianere er så tynne. Rovdyr på land har som regel kortere levealder enn planteetere ettersom de raskt får høyt kolesterol nivå og for mye fett. F eks katte dyr som løver lever ikke særlig lenge, optill 15-16 år ifølge wikipedia. mennesker som konsumerer unaturlig store mengder kjøtt får ofte problemer med kolesterol og blod omløp. Slik som jeg ser det fungerer en blandet kost best. Jeg forstår da godt at mange velger å ikke falle for en propaganda video og noen vegetarianeres ord når det gjelder kosten sin. Som et rovdyr og jeger så syntes jeg mennesket har den fulle rett til å konsumere kjøtt for å kunne blande kostholde sitt. Hvert menneske har selv rett til å bestemme om det vil livnære seg på andre "følende" organsimers kjøtt eller ikke. Jeg vet at jeg og store deler av verdens befolkning vil fortsette med det. Hvorfor sier du at oppdrettsfisken lever under dårlige forhold? De har ikke akkurat god plass å boltre seg på, avføring, forurensning osv. Samt at de blir matet med menneskapt mat, de får ikke jaktet og levd som dens natur og gener er programert. Laksen er et rovdyr som skal svømme og jakte for føden, ikke spise oppdretsfor, det fører til at vill fisket fisk er oppdretsfisk overlegen i smak. Kjøttet er mørere og mer muskuløst. Laksen skal også svømme opp elver og avlegge store avstander for å forplante seg. Det er generelt i naturen de skapningene som får leve ut sine genetiske instinkter og natur som har det best. Laksen får ikke det, og den får neppe samme sympati fordi ingen kan høre den skrike. Endret 8. september 2008 av Ceburger Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Ceburger: Du har en god del antagelser og fordommer i innlegget ditt, men det er ikke min jobb å snakke for alle vegetarianere og veganere. Jeg kan egentlig bare snakke for meg selv (selv om det ser ut til at flere kjøttetere i denne tråden snakker ganske bra for vegetariere i følge egen oppfatning ). Jeg er enig i at det er hyklerisk å være vegetarianer hvis hovedårsaken er dyrevelferd - kua som blir melket og hønene på rugeriene har det ikke bedre enn slaktedyrene (og de blir jo til slutt slaktet de også). Men man skal være forsiktig med å kaste stein i glasshus - det er like hyklerisk å si at man er "glad i dyr" mens man klapper en kattunge på hodet og spiser kylling og egg. Hadde noen behandlet en katt eller en hund slik kyllinger og høner blir behandlet så hadde mange reagert med avsky fordi de "er så glad i dyr". Endret 9. september 2008 av Tabris Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Ceburger: Du har en god del antagelser og fordommer i innlegget ditt, men det er ikke min jobb å snakke for alle vegetarianere og veganere. Jeg kan egentlig bare snakke for meg selv (selv om det ser ut til at flere kjøttetere i denne tråden snakker ganske bra for vegetariere i følge egen oppfatning ). Jeg er enig i at det er hyklerisk å være vegetarianer hvis hovedårsaken er dyrevelferd - kua som blir melket og hønene på rugeriene har det ikke bedre enn slaktedyrene (og de blir jo til slutt slaktet de også). Men man skal være forsiktig med å kaste stein i glasshus - det er like hyklerisk å si at man er "glad i dyr" mens man klapper en kattunge på hodet og spiser kylling og egg. Hadde noen behandlet en katt eller en hund slik kyllinger og høner blir behandlet så hadde mange reagert med avsky fordi de "er så glad i dyr". Ja du er inne på noe viktig i slutten der , det med at "søthets" faktoren avgjør hvor verdifult et dyreliv er. Jeg tror at katter og hunder topper der. Bare tanken på f eks å oprette et katte oppdret for å slakte de og spise de hadde vært langt mer kritisert og "barbarisk" enn f eks kveg-drift eller lakseoppdrett. For min del så ser ikke jeg hvorfor det er noe værre å spise katt eller hund, enn andre dyr. Kanin er vel det eneste dyret jeg kommer på, som er både kjæledyr og mat her i Norge. Etter de typiske kjæledyrene kommer andre pattedyr, spesielt husdyrene, siden det stort sett er de vi spiser. Disse spiser mange folk men som en venn av meg sa når jeg spurte han om han var vegetarianer "Nei, men jeg burde være det". Og så går det bare nedover med sympatien til dyr etter hvor mer stygge de blir og jo mer ubrukelig som kjæledyr de blir. Sjeldent folk offrer f eks fisk noen tanker. Både fisk og Sel lever villt og jaktes på av mennesket. Det er mye mer "okei" å fiske enn å jakte sel. Poenget er at jeg syntes det er en hyklerisk og useriøs holdning å rangere dyrene etter søthet eller evnen som kjæledyr. Dyr er dyr og jeg anser alle dyr som likeverdige hverandre og respekterer at de er levende skapninger. Men jeg ser fremdeles på de som en del av kosten min. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Kanskje vi skal begynne å spise hverandre, og la de stakkars dyrene og plantene være i fred? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Poenget er at jeg syntes det er en hyklerisk og useriøs holdning å rangere dyrene etter søthet eller evnen som kjæledyr. Dyr er dyr og jeg anser alle dyr som likeverdige hverandre og respekterer at de er levende skapninger. Men jeg ser fremdeles på de som en del av kosten min. Helt enig. Men, ja, det er ganske ironisk å se hvor langt denne dobbeltmoralen kan gå. Jeg kjenner folk som ramler helt i staver av en kattunge eller en hundevalp, som ikke kan få "nussedussepus"'et nok over det søte, lille nurket, som signerer nettkampanjer mot pelsdyroppdrett og flåing av pelsdyr i Kina, som heller ville kjørt ut av veien og ødelagt bilen enn å kjøre over en and - men som like fullt spiser kylling og egg. Endret 9. september 2008 av Tabris Lenke til kommentar
Gomsy Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Så blir da spørsmålet: Når passer det å bruke argumentet "vi er en del av naturen, den sterkestes rett" og når passer det å si "Det som skiller oss fra naturen er vår evne til refleksjon, selvbevisshet, moral og etikk". Jeg får litt "snu kappen etter vinden"-følelse i en slik debatt, fordi disse to argumentene blir brukt alt etter hva som passer en selv. Hvis vi behandler dyr og naturen nøyaktig som det passer oss uten å tenke over hverken forholdene dyrene lever under eller hvilke konsekvenser vår oppførsel har for naturen og artene i den - ja, da er vi slett ikke noe "bedre" enn noen andre dyr. Tvert om, nå vi kan overstyre instinktene og være klar over konsekvensene av våre handlinger på en måte dyr ikke kan - da gjør en slik oppførsel oss ganske mye verre enn dyr. Signerer litt denne. Det er litt likegyldighet. Samtidig er det vel litt moro når folk synes at en gulrot føler seg mishandlet tidligere i tråden her! Endret 15. september 2008 av Gomsy Lenke til kommentar
marlboro! Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 -det er dobbelt så mye protein i soyabønner som i kjøtt.-kjøtt er blodig. -kjøtt er død og kadaver. -Kjøtt inneholder masse farlige bakterier. -kjøttindustrien er en idustri byggd på drap. -kjøtt inneholder masse metta fett og masse transfett. Er du vegetarianer på grunn av dyra eller på grunn av hvor "usunt" kjøtt er? Lenke til kommentar
Argument Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hva syns du om vegetarisme og veganisme? Litt fakta om kjøtt: -det er dobbelt så mye protein i soyabønner som i kjøtt. -kjøtt er blodig. -kjøtt er død og kadaver. -Kjøtt inneholder masse farlige bakterier. -kjøttindustrien er en idustri byggd på drap. -kjøtt inneholder masse metta fett og masse transfett. Jeg vil også vite hva du syns om disse filmene og nettsidene: http://www.meat.org http://www.goveg.com/feat/chewonthis/ Det er bra det finnes så mange vegetarianere der ute. Da blir det mer nydelig kjøtt på meg -det er dobbelt så mye protein i soyabønner som i kjøtt. Men kjøtt smaker bedre, og har andre viktige mineraler og næringsstoffer. Jeg spiser ikke kjøtt for å få mest mulig protein. -kjøtt er blodig. Trenger ikke være blodig, nei. -kjøtt er død og kadaver. Et kadaver er noe jeg forbinder med f.eks ei ku som har dødd av seg selv, eller blitt påkjørt (ser for meg masse larver og fluer i et kadaver). Å spise "levende" kjøtt er vel kanskje litt vel grotesk... -Kjøtt inneholder masse farlige bakterier. Kjøtt inneholder ikke masse farlige bakterier, men kan ha noen farlige. Derfor steker vi kjøttet Ta en titt her: http://www.tryggmat.net/kjott.html Og her: http://www.tryggmat.net/fakta.html -kjøttindustrien er en idustri byggd på drap. Kjøttindustrien er en idustri bygd på mat. Man avliver ikke dyr bare for å drepe dem. Det er jo en idè å avlive grisen før man spiser den, slik at den ikke får så vondt -kjøtt inneholder masse metta fett og masse transfett. Nei. Du må lære deg en ting: Kjøtt er kjøtt, og metta fett er metta fett. Ribbe inneholder en god del fett, mens renskåret svinekjøtt er magert som bare det. Er det mye fett her for eksempel? Jeg vil også vite hva du syns om disse filmene og nettsidene: Jeg synes det var en forferdelig film. Trist at dyr behandles slik på de verste plassene. Jeg håper du forstår at det er propaganda. Jeg kan si med god sikkerhet at dyr i Norge ikke behandles på denne måten. Jeg spiser norsk kjøtt Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Argument: Har du sett hvordan kyllinger har det i Norge? Lenke til kommentar
Essem Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Har du, Tabris? I så fall, del det med oss. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/69/135 http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/69/136 http://www.abcnyheter.no/node/70647 http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/1154932628.14 Og for de som har lyst å avfeie det som står på Dyrevernalliansens nettside fordi det helt sikkert bare er "propaganda fra ekstreme dyrevernsfanatikere" - ta en titt på kildene de refererer til. Lenke til kommentar
The Norwegian Pikie Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/69/135 http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/69/136 http://www.abcnyheter.no/node/70647 http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/1154932628.14 Og for de som har lyst å avfeie det som står på Dyrevernalliansens nettside fordi det helt sikkert bare er "propaganda fra ekstreme dyrevernsfanatikere" - ta en titt på kildene de refererer til. Stemmer at kyllinger neppe har noe kjempe bra liv, sett det selv, men oppfatter de det?! Spiser kylling med god sammvittighet. Lenke til kommentar
Argument Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Argument: Har du sett hvordan kyllinger har det i Norge? Jupp. Jeg kan forstå at folk ikke vil spise kylling på grunn av behandlingen, men jeg for min del vil ikke slutte å spise kylling, jeg tror ikke kyllingene forstår at de blir behandlet på den måten, og jeg er veldig glad i kylling . Ut i fra det jeg har sett/lest om kyllingoppdrett er jeg veldig sikker på at dyrevelferden er kommet lengere i fiskoppdrett. Visste du at hvis alle spiste kylling og fisk (oppdrettsfisk?) ville det vært nok mat i verden. Lærte det på skolen en gang Har med fôrfaktor å gjøre. Endret 18. september 2008 av Argument Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Selvsagt merker de det i den forstand at de blir stresset, minsker trivsel og er i stand til å føle frykt og smerte. Snakk om rasjonalisering! Hvordan kan man vite at kyllinger lever under slike forhold og fortsatt spise kjøtt med god samvittighet? Jeg klarer ikke å forstå de mekanismene som ligger bak. Det ville blitt mer mat på kloden om man minsket kjøttindustrien betraktelig, fordi man får mer mat igjen på et stykke jord om man dyrker grønnsaker/korn enn om man bruker det til beitemarker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå