Gå til innhold

Vegetarisme - din mening

Anbefalte innlegg

Det nytter ikke å diskutere med veggiser uansett... for dere vil uansett prøve å tvinge et positivt syn på vegateriansk føde på alle og enhver, uansett om det er sant eller ei. Bare innrøm at dere ikke liker kjøtt av personlige grunner, og ikke tving dårlig samvittighet over på andre.

LOL!

Jeg må bare... ;)

1. Jeg er ikke en vegetarianer

2. Du generaliserer noe voldsomt bare i første setning her, noe som gjør at det meste av troverdigheten i innlegget ditt forsvinner allerede der.

3. En ny generalisering - og, jo, jeg liker godt kjøtt

4. Det var ingenting i mitt forrige innlegg som hintet om dårlig samvittighet, kun en korreksjon av det jeg anså som feilaktig informasjon. Ellers mener jeg det ikke er mulig å påføre andre dårlig samvittighet for hvis man er helt overbevist om at det man gjør er riktig, så kan ikke andre gi deg dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er klar over at kjøttspising er både ressurskrevende og ikke nødvendigvis så mye sunnere enn å leve på bønner, linser og grønnsaker, men jeg spiser kjøtt likevel, fordi det smaker utrolig godt, og er en lettvint og praktisk måte å få i seg nok proteiner og godsaker på.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Greit no at noen dyr kunne vært bedre behandlet her i verden, men når det gjelder selve "drepingen" for å spise så ser jeg faktisk ikke hvorfor det er bedre å "drepe" en potet plante enn en ku, eller for å ta et annet eksempel, hvorfor er det bedre å "drepe" ett blåbær enn ett hønse egg, det er begge en anen organismets avkom. Alle organismer MÅ drepe andre organismer for å overleve, eller å la noen andre drepe de for seg (sånn som de fleste mennesker lar slakteren fikse det) Mennesket kan spise både vegetabel og animalsk føde, men "drepe" ting må vi, med mindre man syntes så synd på føden at man slutter å spise (og selv dør), da er det en smak og behag sak spør du meg :)

For min del er det uaktuelt og ikke spise kjøtt, spiser kjøtt i form av kylling, fisk , kjøtt osv hvær eneste dag (ellers er jeg ikke fornøyd :p )

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Greit no at noen dyr kunne vært bedre behandlet her i verden, men når det gjelder selve "drepingen" for å spise så ser jeg faktisk ikke hvorfor det er bedre å "drepe" en potet plante enn en ku,

Ein plante har ingen tankevirksomet. Derfor.

Tanke virksomhet definerer ikke liv. Kan en plante lide ? ikke vet jeg, vet bare at de kan visne. Kan ett dyr lide ? ikke vet jeg, vet bare at de vræler under dårlig behandling. I og med at dyr er mer komplekse livsformer enn planter med mer komplekse nervesystem så likner sikkert deres lidelser mer på vår enn plantenes. Derfor så vil noen mene at det er "fælere" å drepe dyr enn planter

Mitt livsyn definerer ikke rovdyr som verken "mordere" eller "onde". En hai har ikke "gjort noe gale" hvis den spiser ett menneske på stranden, det er i dens natur. I og med at menensket er et rovdyr (delvis, vi er bygget for en blandet kost) så ser ikke jeg på det som noe gale å drepe dyr for å spise de, hver gang jeg er på fisketur og bløgger fisken så har det aldri falt meg inn å se på det som et "mord"eller noe som helst ondt eller gale. Jeg skal spise fisken. Om dyr lider den siste stunden i sitt liv når de blir drept så er det ikke noe å gjøre med det. Naturen er sånn! Har falt meg inn at det er lett å si for en som er på toppen av næringskjeden uten noen rovdyr som jakter på seg, men det endrer ikke mitt syn på næringskjeden.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Hva syns du om vegetarisme og veganisme?

Litt fakta om kjøtt:

-det er dobbelt så mye protein i soyabønner som i kjøtt.

-kjøtt inneholder masse metta fett og masse transfett.

Er dette fakta? Da kan jeg faktisk gå over til tofu isteden for å lage meg mørbrad biff med masse metta fett og transfett, noe jeg mener at det ikke er i mørbrad.

Lenke til kommentar
Greit no at noen dyr kunne vært bedre behandlet her i verden, men når det gjelder selve "drepingen" for å spise så ser jeg faktisk ikke hvorfor det er bedre å "drepe" en potet plante enn en ku,

Ein plante har ingen tankevirksomet. Derfor.

Tanke virksomhet definerer ikke liv. Kan en plante lide ? ikke vet jeg, vet bare at de kan visne. Kan ett dyr lide ? ikke vet jeg, vet bare at de vræler under dårlig behandling. I og med at dyr er mer komplekse livsformer enn planter med mer komplekse nervesystem så likner sikkert deres lidelser mer på vår enn plantenes. Derfor så vil noen mene at det er "fælere" å drepe dyr enn planter

Mitt livsyn definerer ikke rovdyr som verken "mordere" eller "onde". En hai har ikke "gjort noe gale" hvis den spiser ett menneske på stranden, det er i dens natur. I og med at menensket er et rovdyr (delvis, vi er bygget for en blandet kost) så ser ikke jeg på det som noe gale å drepe dyr for å spise de, hver gang jeg er på fisketur og bløgger fisken så har det aldri falt meg inn å se på det som et "mord"eller noe som helst ondt eller gale. Jeg skal spise fisken. Om dyr lider den siste stunden i sitt liv når de blir drept så er det ikke noe å gjøre med det. Naturen er sånn! Har falt meg inn at det er lett å si for en som er på toppen av næringskjeden uten noen rovdyr som jakter på seg, men det endrer ikke mitt syn på næringskjeden.

Et dyr kan lide, ja.

Lenke til kommentar

Hvis argumentet nå plutselig er at vi er på toppen av næringskjeden så viser vel det at vi faktsik er rimelig primitive hvis vi ikke kan (eller er interessert i) å oppføre oss mer humant enn dyrene, ja, faktisk verre, når vi faktisk kan velge å gjøre det men velger å la være. Det anser jeg som mer primitivt enn dyrs atferd.

Lenke til kommentar
Hvis argumentet nå plutselig er at vi er på toppen av næringskjeden så viser vel det at vi faktsik er rimelig primitive hvis vi ikke kan (eller er interessert i) å oppføre oss mer humant enn dyrene, ja, faktisk verre, når vi faktisk kan velge å gjøre det men velger å la være. Det anser jeg som mer primitivt enn dyrs atferd.

AT vi er på toppen av næringskjeden er ikke et argument men et faktum. Argumentet er at mennesket er evolusjonert sett ett rovdyr (delvis, siden vi kan spise begge deler), det var grunnen til at vi reiste oss på bakbeina, for mer effektiv jakt. Det er grunnen til at de fleste syntes kjøtt og annen animalsk føde smaker godt, det er grunnen til at menneskekroppen fungerer best på kost som også inneholder animalsk føde.

Det har ingenting med humant eller primitivt, det handler om ens natur. Hvordan går det an å si at å drepe et dyr for å spise det er primitivt. Vi må jo drepe det om vi akter å spise det. Tror ikke menneskerasen hadde vært der den var i dag om alle nærte seg på vegetar kost. Om mennesket fungerer så utrolig bra på bare plante kost. Hvorfor "jukser" vegetarianere ved å si det er greit å spise fisk, egg og melkeprodukter. Det er vertfall primitiv holdning. Er kuen verdt mer enn fisk ? Får en ku mer vondt enn en fisk, eller er det bare det at fisken er skikkelig stygg som gjør at det er greit å drepe den og ikke kuen ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217

Kjøtt smaker godt og har masse som er godt for kroppen. Skjønner godt at folk er vegitarer dog, selv ville jeg aldri spist en hund. Blir litt det samme bare litt større tankegang.

Lenke til kommentar
Det er ikke dreping jeg reagerer på, det er hvordan dyret har det mens det lever. Å ikke bry seg om det fordi "kjøtt er godt" eller "vi er på toppen av næringskjeden" anser jeg som rimelig primitivt, egentlig. (En vegetarianer spiser forresten ikke fisk).

Jeg kjenner vegetarianere som spiser fisk.

Hva er galt med å spise fisk? Villfisk og oppdrettsfisk?

Lenke til kommentar
Om dei et fisk er dei ikkje vegetarianere. Det seier seg sjølv.

Kjøt er smaklaust om det ikkje er marinert eller salta og tørka.

Kjøtt er ikke smakløst hvis det ikke er marinert, salta eller tørka.

Hvorfor kaller noen seg for vegetarianere når de spiser fisk?

Lenke til kommentar
Om dei et fisk er dei ikkje vegetarianere. Det seier seg sjølv.

Kjøt er smaklaust om det ikkje er marinert eller salta og tørka.

Kjøtt er ikke smakløst hvis det ikke er marinert, salta eller tørka.

Hvorfor kaller noen seg for vegetarianere når de spiser fisk?

Fordi dei ikkje veit betre.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner vegetarianere som spiser fisk.

Da er de pr. definisjon ikke vegetarianere.

Hva er galt med å spise fisk? Villfisk og oppdrettsfisk?

Jeg spiser ikke oppdrettsfisk fordi jeg er mot kjøtt (og fisk)-industrien hvor dyrene og fiskene lever under altfor dårlige forhold i kapitalismens og markedskreftenes navn. Villfisk ser jeg ingenting galt i spise (så lenge de ikke er overfisket) og spiser selv det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...